Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenskeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lenskeuze

    Vooreerst wens ik aan iedereen prettige feestdagen.
    De nickname die ik heb gekozen is "Light" maar dit wil niet zeggen dat ik fotografisch een groot licht ben ;-) .
    Ik ben nieuw op deze site en verheug me op aangename, leerzame en constructief boeiende contacten.

    Omdat ik vanaf nu over de tijd beschik om me op een betrekkelijk intensieve wijze in de kunst van de fotografie te gaan verdiepen zou ik jullie graag om advies verzoeken.
    Het is desbetreffend mijn bedoeling een Nikon D90 aan te schaffen. In een eerste leerperiode, die erg allroud behoeft te zijn, heb ik de intensie enkel met prime lenzen te werken.
    Ik heb de bedoeling mij hiervoor te richten op de Nikon prime reeks die ik in een verdere fase kan gebruieken op een FF-camera.
    Welke lens is meest aangewezen om mee te starten?
    Ik had gedacht aan de 20mm f2.8 en misschien nog aangevuld met de 50mm f1.4 of f1.8

    Mijn vragen komen dus hierop neer:
    - Is het voldoende te starten met deze 2 lenzen of zou ik er ook nog de 35mm f2.0 bijnemen, of is misschien 1 lens genoeg, dewelke dan?
    - Welke van de 50mm lenzen is vanuit leer-ervaringsperspectief de interessantste (ik heb geen inzicht of de cropfactor technische enige invloed uitoefend op de lens)?
    - Lijkt mijn benadering, en die vertrekt niet vanuit een financieel standpunt maar is een puur zoeken naar een weg om het metier in een eerste fase zo
    degelijk en grondig mogelijk te leren beheersen, een goede te zijn?

    Met belangstelling kijk ik uit naar jullie wijze raad.

  • #2
    Re: lenskeuze

    Direct voor (meerdere, duurdere) primes gaan is iets wat je voor jezelf moet beslissen, je loopt altijd het risico dat naarmate je je verder verdiept, je andere interessegebieden krijgt (vb landschap-breedhoek versus vogels-tele), wat kan uitlopen tot een dure grap.
    Alvast onthouden dat een cropfactor van 1,5 voor een D90 betekend dat je dit moet vermenigvuldigen met het aantal mm's van de lens (50mm wordt dan 75mm, 20 wordt 35 en is dus maar weinig breedhoek meer). Alvast veel plezier met je nieuwe hobby.
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

    Comment


    • #3
      Re: lenskeuze

      hier zijn al een massa topics over te vinden op bd ...
      ma goed hier gaan we dan,
      we weten niet welke genre van fotografie je denkt te gaan doen, alle lenzen hebben hun specifieke doelen...
      wil je in de natuur vogeltjes gaan fotograferen? een modelleke in de studio? of misschien wel macro opnames maken....of nog, partyfotografie....enz....

      weet je wat , ik geef je een tip
      koop een 18-200 zoomlens , de beste verkrijgbare in die range is die van nikon, fotografeer wat je leuk vind en na een tijdje analiseer je je opnames en zie welke brandpuntafstand je het meest gebruikt , koop dan pas je primes!
      en vergeet niet, wat er ook word beweerd, die 18-200 vr is veel en veel beter dan wat soms word beweerd hoor, en je kan "bijna" alles fotograferen wat je wil!
      na een tijdje ga je toch een voorkeur ontwikkelen van wat je graag doet en je daar in bekwamen, want alles fotograferen op een redelijk niveau hmmm (heb je de lotto gewonnen dan kan het wel)
      http://www.jvs-photography.be/

      Comment


      • #4
        Re: lenskeuze

        Werken met primes is zeker interessant, maar toevallig is de Nikon 20mm AFD geen wereldwonder en de AIS lens (die optisch beter is) heeft behalve geen autofocus ook geen lichtmeting op de D90.
        Het valt om meerdere redenen dan ook best aan te raden eerst met een zoom te exterimenteren welke brandpunten je interessant vindt; er rekening mee houden dat later op FF die brandpunten een andere invulling krijgen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: lenskeuze

          Oorspronkelijk geplaatst door jvs Bekijk bericht
          weet je wat , ik geef je een tip
          koop een 18-200 zoomlens , de beste verkrijgbare in die range is die van nikon, fotografeer wat je leuk vind en na een tijdje analiseer je je opnames en zie welke brandpuntafstand je het meest gebruikt , koop dan pas je primes!
          en vergeet niet, wat er ook word beweerd, die 18-200 vr is veel en veel beter dan wat soms word beweerd hoor, en je kan "bijna" alles fotograferen wat je wil!
          na een tijdje ga je toch een voorkeur ontwikkelen van wat je graag doet en je daar in bekwamen
          I concur! JVS heeft gelijk: ik bedoel met die nikkor 18-200 zoom en niet met die repetitieve dt-fout .
          Mocht je ooit overstappen op een FF-body dan is het goed om weten dat die nikkor 18-200 zoom vlot verkoopt op de '2de hands'-markt.
          Misschien eerst ook investeren in een deftige speedlight (SB900?).

          Mocht je nog altijd per se een prime willen, neem dan misschien de 35mm f2. Rekening houdend met de D90-cropfactor, benadert deze de standaard brandpuntsafstand van 50mm. En is op een FF uiteraard als 35mm bruikbaar.

          Cheers.
          F.

          Comment


          • #6
            Re: lenskeuze

            Bedankt voor je interessante raadgevingen tot zover.
            Ik heb hier nog 2 oude lenzen liggen die ik gebruikte toen ik vroeger analoog fotografeerde (nikon F601)
            Het betreft een Sigma AF 35-80mm f/4-5.6 en een Sigma AF 70-210mm f/4-5.6
            Ik dacht dat ik met deze lenzen niets kan aanvangen op een D90. Klopt dit of vergis ik me?
            Als ik ze nog zou kunnen gebruiken hoef ik niet direct nieuwe lenzen aan te schaffen.

            Tx, L.

            Comment


            • #7
              Re: lenskeuze

              Oorspronkelijk geplaatst door Light Bekijk bericht
              Ik heb hier nog 2 oude lenzen liggen die ik gebruikte toen ik vroeger analoog fotografeerde (nikon F601) Het betreft een Sigma AF 35-80mm f/4-5.6 en een Sigma AF 70-210mm f/4-5.6 Ik dacht dat ik met deze lenzen niets kan aanvangen op een D90. Klopt dit of vergis ik me?
              De bovenvermelde objectieven heb ikzelf nooit uitgeprobeerd op een DSLR en onderstaande info is zodoende theoretisch: laat dit eerst nog confirmeren voor je het daadwerkelijk gelooft. Kortom, ik wil niet verantwoordelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen/onwetendheden (just trying to help). Tot zover de disclaimer

              • Ik zou het durven uitproberen (vanwege eenzelfde F-mount, lees: lenskoppeling);
              • vermoedelijk zullen die objectieven eveneens 'bruikbaar' lijken (ware het niet van de tekortkomingen in het volgende punt );
              • vrij zeker zullen er (elektronische) incompatibiliteitsproblemen met de D90-body worden veroorzaakt:
              1. op vlak van autofocus (geen erg: manueel kan ook...);
              2. zoniet, dan wel, en vooral, op vlak van automatische sturing van diafragma (een tele zonder diafragma-ring die daarnaast ook geen desbetreffende commando's aanvaardt van de body is nogal tamelijk onbruikbaar )
              3. sommige van die oudere Sigma's kunnen opengegooid worden om te 'chiptunen' (aanpassing van interne elektronica). Kwestie dat ze dan wel met een DSLR kunnen communiceren om vooral voorgaand punt 2 aan te pakken.

              Eindconclusie: Je kan proberen die objectieven te gebruiken; ze zullen problemen geven; die problemen zijn MOGELIJKS te verhelpen mits stevige ingreep op de elektronica van de objectieven; die ingrepen zijn naar mijn mening niet de moeite gezien de waarde van die objectieven; vergeet ze; koop een Nikkor 18-200 VR, althans als je opteert voor een DX-toestel als de D90.

              Amaaai, ik heb nog nooit zo'n lange post gepubliceerd (voel me ontmaagd ).

              Veel succes!
              F.

              Comment

              Working...
              X