Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

100mm of 180mm L lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 100mm of 180mm L lens

    ik zou graag het verschil weten in opname's tussen den L lens 100mm en 180mm.Ik heb geen notie van macro maar wil toch onmiddelijk een degelijke lens aankopen.

  • #2
    Re: 100mm of 180mm L lens

    bij de 180mm is de minimum scherpstelafstand groter dan bij de 100mm. Bij de laatste zul je dus je object dichter moeten naderen om een 1:1 foto te kunnen trekken, wat een nadeel kan zijn bij schuwe insecten.
    Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
    - Isaac Asimov-

    Comment


    • #3
      Re: 100mm of 180mm L lens

      niet vergeten dat je meer licht nodig hebt bij 180mm,

      1) hoger F getal (3.5 ipv 2.8)
      2) meer mm
      3) meer kans op beweging dus sluiterstijd naar omhoog

      MAAR ik heb een 180mm van sigma en die zou ik nooit ruilen voor iets kleiner, de werkafstand is gewoon zalig. Wel totaal nutteloos als je bv bloemen wil fotograferen.
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: 100mm of 180mm L lens

        Bij de 180mm heb je sneller een rustiger achtergrond bij macro opnamen.

        Je zou ook kunnen zeggen wat is het verschil tussen 70mm en 105mm. Zo moet je die 2 lenzen ook zien. Alleen heeft de 100mm IS en de 180mm niet.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: 100mm of 180mm L lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
          Bij de 180mm heb je sneller een rustiger achtergrond bij macro opnamen.

          Je zou ook kunnen zeggen wat is het verschil tussen 70mm en 105mm. Zo moet je die 2 lenzen ook zien. Alleen heeft de 100mm IS en de 180mm niet.
          En sneller iets tussen het glas en je onderwerp

          De IS denk ik niet dat het heel bruikbaar is voor macro, dit is wel maar mijne buikgevoel die spreekt want ik heb geen enkele lens met IS.
          [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

          Comment


          • #6
            Re: 100mm of 180mm L lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
            Bij de 180mm heb je sneller een rustiger achtergrond bij macro opnamen.

            Je zou ook kunnen zeggen wat is het verschil tussen 70mm en 105mm. Zo moet je die 2 lenzen ook zien. Alleen heeft de 100mm IS en de 180mm niet.
            Canon heeft een 100mm macro met en zonder IS. De IS versie is de recente met L-glas en goede afdichting. Kost zeer veel, maar is op gebied van beeldkwaliteit te vergelijken met zijn ouder broertje zonder IS. Belangrijk tussen de 100 en 180 is de werkafstand. Bij 100mm is dit 32cm, bij 180 is dit ??? (iemand een idee hiervan)

            Comment


            • #7
              Re: 100mm of 180mm L lens

              Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
              Bij 100mm is dit 32cm, bij 180 is dit ??? (iemand een idee hiervan)
              Dit is de afstand tot de sensor, bij de 180mm is het 46cm. Het is echter praktischer om de afstand tot de frontlens te vergelijken: 14cm bij 100mm tov een kleine 24cm bij de 180mm. Het verschil wordt trouwens groter bij minder extreme vergrotingen. Belangrijk, want je werkt niet de hele tijd op 1:1.

              fwiw:

              Code:
              Focal Length  Focusing distance at 1:1    Working distance at 1:1 (without hood) 
               50mm           19.0 centimeters                7.0 centimeters 
               60mm           22.0 centimeters                9.1 centimeters 
               70mm           25.7 centimeters                10.7 centimeters 
               90mm           29.0 centimeters                12.0 centimeters 
               100mm         31.0 centimeters                14.0 centimeters 
               150mm         38.0 centimeters                18.8 centimeters 
               180mm         46.0 centimeters                23.8 centimeters 
               200mm         50.0 centimeters                25.2 centimeters
              Algemene voordelen van lange macrolenzen tov korte:

              -werkafstand
              -nauwere beeldhoek en dus minder kans op storende elementen
              -komen met statiefring, handiger om op statief te werken
              -hebben iets meer DOF, omwille van lensconstructie (geen rechtstreeks gevolg van brandpunt)

              Nadeel is dat ze iets zwaarder en lomper zijn.
              Last edited by ThierryM; 26 december 2009, 22:18.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: 100mm of 180mm L lens

                Voor Macro speelt de f2.8 of 3.5 minder in de eigenlijke opname, want je werkt meestal met f11 - f 16 - f22 om dieptescherpte te voorzien.
                Een 180 mm is wat forser gebouwd en weegt wat meer. Maar bij macro werk je bijna uitslutend op statief of met een beanbag. Dus dat is minder van belang.

                Wat speelt wel in het nadeel van een 180/3.5: een iets minder helder zoekerbeeld en dat is een belangrijk aandachtspunt bij de (manuele) scherpstelling bij macro.
                Bij een FF of semiprof reflex is het zoekerbeeld helder en een goed matglas. Werk je met een instapreflex: dan toch eerst eens buiten proberen. Met een bril is het nog problematischer.
                Voor insekt / amfebie is een 180 wel heel leuk wegens de grotere werkafstand.

                mvg

                Franky

                Comment


                • #9
                  Re: 100mm of 180mm L lens

                  In plaats van de toch wel erg dure Canon 180mm macrolens kan je ook een uitkijken naar de Sigma-versie. Die is even scherp en veel goedkoper.
                  Ik gebruik zelf geregeld een Sigma 150mm macro, en die is ook heel goed.

                  Met de Canon 180mm heb ik ooit een paar testfoto's gemaakt, en de AF van die lens is zeker niet sneller dan die van de Sigma 150mm macro (en dat is zoals de meeste macrolenzen ook een vrij trage, wat de AF betreft).

                  Als je een snelle AF nodig hebt, dan is de nieuwe 100mm f2,8 L een goede keuze, maar voor de beestjes is die in veel gevallen toch te kort. Het is wel een heel goede portretlens, daarvoor is een 180mm dan weer wat te lang.

                  Het is dus afhankelijk van wat je ermee wil fotograferen, de 100mm en de 180mm zijn allebei heel goed.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: 100mm of 180mm L lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht

                    Algemene voordelen van lange macrolenzen tov korte:

                    -werkafstand
                    -nauwere beeldhoek en dus minder kans op storende elementen
                    -komen met statiefring, handiger om op statief te werken
                    -hebben iets meer DOF, omwille van lensconstructie (geen rechtstreeks gevolg van brandpunt)

                    Nadeel is dat ze iets zwaarder en lomper zijn.
                    Nu is er ook nog wel een groot verschil in de kostprijs nl. :
                    EF 180 mm L +/- 1320 euro
                    EF 100 mm L +/- 820 euro
                    EF 100 mm +/- 520 euro

                    Ik kan alleen oordelen over de laatste 2 (100 mm) en die ontlopen elkaar niet veel op gebied van scherpte en IQ. (ze zijn allebei zéér scherp).
                    Het voordeel van de nieuwere EF 100 L zijn voor mij de betere dichtingen tegen stof en water (je zit toch altijd tussen de struiken met je lens, ook na een regenbui ).
                    Voor macro-werk uit de losse hand heeft de IS misschien nog niet zoveel zin - het betreft hier wel de nieuwe hybride versie , maar ik gebruik deze lens niet alleen voor het 1:1 werk en dan is de IS voor mij wel nuttig.
                    De grotere lichtsterkte tov de EF 180 (f 2.8 tov f 3.5) is voor macro zeker niet belangrijk, maar wel weer voor het andere werk.
                    Ook het gewicht van deze lenzen ( 100 mm versies ) is aangenaam om mee te werken

                    Het grootste nadeel tov de 180 mm gaat zeker de werkafstand zijn bij schichtige beestjes
                    Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                    Comment


                    • #11
                      Re: 100mm of 180mm L lens

                      Zoals Black Bandit reeds zegt: de Sigma 180mm is met een prijs van 750€ niet goedkoop, maar ze kost wel een pak minder dan de nieuwe 100mm L IS en de 180mm L. Als je dan rekening houdt met het feit dat de Sigma qua optische kwaliteit niet moet onderdoen voor de 180L van Canon, dan is m.i. de keuze snel gemaakt.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 100mm of 180mm L lens

                        Dat klopt.
                        Ik heb dan ook besloten dat ik mij de 180 mm Sigma ga aanschaffen i.p.v. de 180 mm Canon ( ong.1300 euro). Diverse testen en reviews wijzen inderdaad uit dat deze even goed presteert als de Canon. De enige reden die mij eventueel kon overhalen om de Canon te nemen, is dat je dan ook kan werken met de Canon teleconverters. De Canon scoort ook beter met de bekleding van de lens, maar is dat alleen die meerprijs waard?
                        De canon 100 mm (zonder IS) heb ik reeds.

                        En als je dan sommige werken ziet die zijn gemaakt met de Sigma 180 (zoals die van oa FLuKee ), dan moet je zeker niet twijfelen aan het materiaal. Alleen het 'manneke' moet het dan nog doen, en geloof me, dat is de grootste uitdaging!

                        Danny
                        SeALbe

                        Comment


                        • #13
                          Re: 100mm of 180mm L lens

                          vergis je niet in het feit dat een 180 mm ongeacht welk merk wel enige oefening vergt, als je niet of nooit iets aan Macro gedaan hebt raad ik je an om niet teveel mm te nemen, maar te beginnen met een 100 mm (met of zonder IS).
                          Mijn beste Foto moek nog trekke.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 100mm of 180mm L lens

                            en daarna toch een 180 te kopen? klinkt als weggesmeten geld
                            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                            Comment


                            • #15
                              Re: 100mm of 180mm L lens

                              Oorspronkelijk geplaatst door mutse Bekijk bericht
                              en daarna toch een 180 te kopen? klinkt als weggesmeten geld
                              Veel geld moet je niet "wegsmijten" volgens mij.

                              Tweedehands betaal je voor een goed onderhouden EF 100 Macro +/- 350 à 400 euro, als je dan inderdaad na x maanden beslist om ermee verder te gaan of tot de vaststelling komt dat Macro niks voor jou is, verkoop je deze met een minimum aan verlies
                              Fujifilm XT1 - XT3 - XF 18-55mm - XF 18-135mm - XF 55-200mm - XF 35mm - XF 60mm Macro

                              Comment

                              Working...
                              X