Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CB-radio ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CB-radio ?

    Zijn er hier leden die nog met amateur en cb-radio bezig zijn als hobby ?
    Is er hier nog toekomst in , nu na de internet, gsm hype ?

  • #2
    Re: CB-radio ?

    Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
    Zijn er hier leden die nog met amateur en cb-radio bezig zijn als hobby ?
    Is er hier nog toekomst in , nu na de internet, gsm hype ?
    Ik had vroeger een schitterende RACAL wereldontvanger en een President CD maar alles weg gedaan jaren geleden. Vrachtwagenchauffeurs gebruiken de CB nog maar verder is het heel stil op de 27MHz.
    En internet en GSM een hype? Een hype is iets wat snel opkomt en al even snel verdwijnt maar van een internet of GSM hype kunnen we toch niet spreken?
    De wereld is "dankzij" het internet een heel stuk kleiner geworden, informatie aan onze vingertoppen maar net als bij de zendamateurs moet je weten wat betrouwbaar is en wat niet. Nu nemen heel veel mensen alles wat ze lezen op internet voor waarheid aan maar soit, dat is een beetje off topic nu .

    In kort, ik zie de CB als hobby niet meer als haalbaar.

    Comment


    • #3
      Re: CB-radio ?

      zoals analoge fotografie..... pure nostalgie

      helaas moet je voor cb's minstens met twee mensen zijn of met
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

      IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

      Comment


      • #4
        Re: CB-radio ?

        Ik had in 1980 een CB-radio en ben een paar jaar later overgeschakeld naar de wereld van de radio-amateurs. Dagen en nachten was ik gekluisterd aan mijn radio's. In morse-code meer dan 250 landen gecontacteerd. Op een gegeven moment was de lol eraf en heb ik alles verkocht. Behalve nog enkele seinsleutels, een kortegolfzendontvanger en een antenne. Je weet maar nooit dat ik er terug goesting in zou krijgen
        CB-radio heeft geen bestaansreden meer. Ik weet nog dat vroeger de huisarts en het betonbedrijf een CB hadden. Omdat mobiele telefonie toen peperduur was, was dit een betaalbaar alternatief. Naast 27MC (CB) is er een veel interessanter en compacter alternatief. Met name de PDA. Dat zijn walkieTalkies die op 433 MHz werken. Ze zijn zeer goedkoop en kunnen enkele kilometers overbruggen. Interessant wanneer je bvb met een paar auto's samen op vakantie gaat. Zo bespaar je op de dure GSM-kosten.
        Wat radio-amateurisme betreft, is het exploratieve ook volledig verdwenen. Als ik tegen jou zeg dat ik in morse een verbinding heb gemaakt met een tegenstation uit Amerika ga jij waarschijnlijk antwoorden: Neem skype, kost niks en geluidkwaliteit is OK. En dat bespaart je de aankoop van zender, ontvanger, antennes en andere periferie wat al snel een kostenplaatje is van 2500 Euro of (veel) meer. Slechts een handje vol amateurzenders doet nog aan zelfbouw en ontwikkeling. Da naderen zijn veredelde CB'ers. En daar is het lot van gekend.
        Homo Sapiens Pentaxiensis

        Comment


        • #5
          Re: CB-radio ?

          Oorspronkelijk geplaatst door dubbel Bekijk bericht
          Zijn er hier leden die nog met amateur en cb-radio bezig zijn als hobby ?
          Is er hier nog toekomst in , nu na de internet, gsm hype ?

          Toekomst? Ik zou het niet weten. Het blijft echter plezant. Het hangt er van af wat je van je hobby verwacht natuurlijk. In onze lokale radioclub zijn er maandelijks activiteiten, is er een maandelijkse workshop, doen we jaarlijks mee aan de "fieldday", enz. De gemiddelde leeftijd gaat natuurlijk wel omhoog maar door de cursussen die gegeven worden/werden zijn er toch al een aantal jongere leden bijgekomen.

          Concurentie van internet/gsm? Niet echt. Internet en radio zijn perfect te combineren. Ik heb er ook al een maar vrienden aan over gehouden (altijd interessant om lokale contacten te hebben als je een reis maakt ).
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

          Comment


          • #6
            Re: CB-radio ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
            In morse-code meer dan 250 landen gecontacteerd.
            Huh? Er zijn slechts 193 landen in de wereld....

            Comment


            • #7
              Re: CB-radio ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
              Huh? Er zijn slechts 193 landen in de wereld....
              Nee hoor. Bij radioamateurs worden landen anders gedefinieerd. bv: United Kingdom .. voor de UNO 1 land, bij de radioamateurs is dat: Engeland, Wales, Schotland, Noord-Ierland, Isle of Man, Jersey, Guersney. Ook de VS heeft "aparte landen", Alaska, Hawaii, Puerto Rico.
              Zo zijn er 338 landen. Tel daarbij de "deleted" zoals bv. Oost Duitsland dan heb je er 58 extra.
              bye, Maurice
              https://on4bam.com/
              Nikon D7500

              Comment


              • #8
                Re: CB-radio ?

                Heb me vroeger ook nog bezig gehouden met CB's en dergelijke. Momenteel liggen ze op zolder. Ik wou ze al lang eens terug aansluiten maar ik denk dat ik er niet al te veel meer op zal horen...

                Comment


                • #9
                  Re: CB-radio ?

                  Ik heb hier ook nog ergens een yeasu FT-480R en een Yeasu FRG 7700 (basis) liggen en ook nog een stoofke van 1000w, een long john beam (zo'n gevaarte van 5m op 7m) en wat swr meters etc. Met hele wereld gebabbeld maar dat is verleden tijd, alhoewel af en toe de kriebels terugkomen, het had zijn charmes....Er is nog steeds een beetje aktie in de lucht heb ik me laten vertellen!
                  Google maar eens op CQ DX .
                  Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

                  Comment


                  • #10
                    Re: CB-radio ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                    Er is nog steeds een beetje aktie in de lucht heb ik me laten vertellen!
                    Google maar eens op CQ DX .
                    Op DX zijn er nog mogelijkheden maar dan moet je weer wachten tot de zomer om wat lekkere condities te pakken. Lokaal is het echt helemaal doodgebloed. Ik heb zopas mijn CB nog eens van de zolder gehaald omdat ik tijdens een ritje van de Kust naar de Ardennen ontdekt heb dat PMR echt wel belachelijk korte afstanden overbrugt dus wou ik ff testen of mijn CB nog werkte en dan kon die in het vervolg daarvoor gebruikt worden.

                    Die staat hier dus al een paar weken te draaien en ik heb letterlijk nog NIETS gehoord... Dood-doder-doodst dus .

                    Comment


                    • #11
                      Re: CB-radio ?

                      break break

                      Comment


                      • #12
                        Re: CB-radio ?

                        In 1980 was mijn CB setup een Colt Excalibur met een Avanti Sigma II antenne en nog een klein stoveke (Zetagi BV100) om wat extra vermogen in de lucht te pompen. Heerlijke tijden
                        In mijn amateurzender periode met vanalles en nog wat bezig geweest. Naast telegrafie nog leuke dingen gedaan zoals het maken van verbindingen via Aurora, Earth-Moon-Earth, satellieten. Ik heb de gloriedagen van de russische 'RS' sputnics nog meegemaakt. Met de Commodore 64 duurde het een hele nacht om satellietpassages te berekenen voor 1 week Zelfs contact gemaakt met het Russische station MIR.
                        Enkele andere hoogtepunten waren:
                        - Verbinding maken in AM met een Poolse zuidpoolbasis. Ik had slechts 20watt zendvermogen, een kleine 28Mhz dipoolantenne en gebruikte een oude Hallicrafters buizenradio.
                        - Radioverbinding met Koning Houssein van Jordanie.
                        - Vanuit mijn auto een radioverbinding gemaakt met een andere autobestuurder in Californie ! Geloof mij , dat is niet simpel.
                        Daarnaast veel plezier gehad aan zelfbouw van antennes, deelnemen aan wedstrijden (contesten)
                        Maar op een gegeven moment was de uitdaging er niet meer en daalde de interesse. Heb deze hobby vervolgens vaarwel gezegd. Misschien als ik op pensioen ben dat ik de draad terug zal opnemen. Wie weet.
                        Homo Sapiens Pentaxiensis

                        Comment


                        • #13
                          Re: CB-radio ?

                          Goh, waar is den tijd... Tokkelen op het bakske... :-)
                          Ooit toen ik een jaar of 15 was begonnen met een Premier bakske met een binnenhuisantenneke om te babbelen met vrienden in de buurt... De smaak te pakken gehad en gespaard voor ne President James met een Antron antenne (die Antron ben ik zelfs nog met de bus gaan halen in Breda, omdat het daar een pak goedkoper was als in den Albatros achter mijnen hoek)... Ook nog een tijdje aan het dx'en geweest, maar dan wel met een stoofke ertussen. Al heb ik ooit wel eens contact gehad met Ierland zonder stoof, propagatie was toen super blijkbaar...

                          Supergrappige anecdote. Onze buurman kwam 's avonds laat eens aanbellen om te klagen. Mijn stoveke stond open, en hij kon mij horen babbelen op zijn ouderwetse tv. :-)

                          Wat voor mij echter echt de max was was het vossejacht rijden. Elke zondagavond op de parking van de GB in Mechelen verzamelen geblazen en zoeken maar... Op zaterdag waren het dan meestal officiële wedstrijden van allerhande clubs, zelfs een paar keer gewonnen nog enzo...Nostalgie nostalgie...
                          Tommy
                          My homepage : www.digitalviolence.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: CB-radio ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door TommyG Bekijk bericht
                            Supergrappige anecdote. Onze buurman kwam 's avonds laat eens aanbellen om te klagen. Mijn stoveke stond open, en hij kon mij horen babbelen op zijn ouderwetse tv. :-)
                            Had ook zo'n buur die niet al te content was ... overdag kon hij mij horen in de controletoren van de Sabena en 's avonds veranderde zijn oude tv soms zelf van zender en zijn video stopte met opnemen (zwart beeld telkens ik uitzond) .

                            Wat voor mij echter echt de max was was het vossejacht rijden. Elke zondagavond op de parking van de GB in Mechelen verzamelen geblazen en zoeken maar... Op zaterdag waren het dan meestal officiële wedstrijden van allerhande clubs, zelfs een paar keer gewonnen nog enzo...Nostalgie nostalgie...
                            Hmmm ... die vossenjachten waren plezant ... bij ons waren er ook een paar flikken van Overijse die mee deden.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: CB-radio ?

                              Heb ik ook nog gedaan, vroeger stond het hier bomvol antennes maar op de duur waren ze er allemaal af toen ben ik ook maar gestopt want de lol was er af.
                              Ik denk dat het nog alleen bij trukkers gebruikt word die zie ik toch nog regelmatig met een micro in hun hand.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                              Comment

                              Working...
                              X