Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

    Hoi,

    Ik vroeg me af welk diafragma en afstand je +- moet nemen om de scherpste fotos te kunnen nemen (mbt de brandpunten) op een 1.6 croptoestel.
    Graag geen verwijzingen naar DOF calculator ofzo want ken dit systeem niet.

    50 1.4 = ... m
    135 2.0 = .. m
    200 2.8 = .. m

    Met innachtname van de 1.6 crop dus.
    Ik vraag dit omdat sommige objectieven van-tot bepaalde waarden pas scherp zijn, en als je te ver of te dicht staat heeft dit ook invloed op de scherpte.

    Graag dus een gevoelsantwoord wat jullie denken.

    Bedankt!!!
    Groeten,
    Kevin

  • #2
    Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

    Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik vroeg me af welk diafragma en afstand je +- moet nemen om de scherpste fotos te kunnen nemen (mbt de brandpunten) op een 1.6 croptoestel.
    Graag geen verwijzingen naar DOF calculator ofzo want ken dit systeem niet.

    50 1.4 = ... m
    135 2.0 = .. m
    200 2.8 = .. m

    Met innachtname van de 1.6 crop dus.
    Ik vraag dit omdat sommige objectieven van-tot bepaalde waarden pas scherp zijn, en als je te ver of te dicht staat heeft dit ook invloed op de scherpte.

    Graag dus een gevoelsantwoord wat jullie denken.

    Bedankt!!!
    Groeten,
    Kevin

    50: f4, 35 m
    135: f5,6 35m
    200, f8, 35m

    Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

      Et voilà, toen was er licht in de duisternis

      Zeg, maar dat wil dan zeggen dat je op 35m afstand moet gaan staan? Of is je Dof 35m, euh, diep?

      Dat zou wel zeer ver zijn voor een 50mm...

      Gr Geert

      Comment


      • #4
        Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

        Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
        Ik vroeg me af welk diafragma en afstand je +- moet nemen om de scherpste fotos te kunnen nemen (mbt de brandpunten) op een 1.6 croptoestel. .
        Scherptediepte heeft weinig met de scherpte te maken

        Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
        Graag geen verwijzingen naar DOF calculator ofzo want ken dit systeem niet.
        en dat kun je leren.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

          Ik vind dit eigenlijk een eigenaardige vraag...

          Elke lens heeft een minimum-scherpstelafstand, en elke lens (behalve de Canon MP-E65) kan je gebruiken tot "oneindig"...

          Elke lens heeft wel een bepaalde diafragma-opening waarbij de lens op haar scherpst is, maar dat heeft weinig te maken met de scherpstel-afstand.

          Op een grote afstand zit er meer lucht tussen de camera en het onderwerp, en dan krijg je ook altijd minder scherpte, 35m is dus zeker niet de beste afstand.
          Als je in de buurt van dekortst mogelijke scherpstelafstand werkt, dan is er bij heel wat lenzen wel eens een kleine afwijking, dat vermijd je dus ook best.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
            50: f4, 35 m
            135: f5,6 35m
            200, f8, 35m

            Nerdi


            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

              elk merk en type lens heeft zo zijn eigen sweet spot van diafragma hoor.

              algemeen bekend is dat hoe groter de afstand tot je onderwerp, hoe minder scherp je foto (dit verschil is soms echt marginaal klein) en hangt ook af van de weersomstandigheden (temperatuur, vochtigheid...)
              dit laat ik dus even terzijde

              ik veronderstel dat je met Canon werkt en dus de canon lenzen bedoelt...

              mijn 50mm f1.4 is vlijmscherp vanaf f2.2 tot f11
              mijn 135mm f2.0 is vlijmscherp vanaf f2 tot f11
              een 200mm f2.8 zal vlijmscherp zijn vanaf ongeveer f4-f11
              (mijn ervaring met 200mm f2.8 is dat die op f2.8 eigenlijk niet zo heel scherp was)

              bovengrens heb ik steeds f11 genomen want vanaf dan (of f13 kan ook) treedt er diffractie op waardoor je foto's (iets) minder scherp worden

              toch zou ik er nog bij willen zeggen dat je deze test perfect zelf kunt doen als je die lenzen hebt en ik vind het dan ook een heel rare vraag.

              Je wil niets van DOF calculator horen. Dit heeft ten eerste al niets te maken met de scherpte van je lens, wel met de scherptediepte. Als je niet eens de moeite wil doen om het principe van DOF te bekijken (wat letterlijk op 10seconden is uitgelegd) dan vraag ik me echt wel af waarom jij van ons verlangt tijd in een antwoord te steken (en toch doe ik het )
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht


                grts
                Sieg
                ik geef Nerdi geen ongelijk. Ik denk niet dat het mogelijk is om scherpere foto's te nemen met andere instellingen dan diegene die hij opgeeft. Even scherp, ja, maar scherper niet echt. Misschien nog een beetje scherper door de afstand te verkleinen
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                  Hoi,

                  Ik vroeg me af welk diafragma en afstand je +- moet nemen om de scherpste fotos te kunnen nemen (mbt de brandpunten) op een 1.6 croptoestel.
                  Graag geen verwijzingen naar DOF calculator ofzo want ken dit systeem niet.

                  50 1.4 = ... m
                  135 2.0 = .. m
                  200 2.8 = .. m

                  Met innachtname van de 1.6 crop dus.
                  Ik vraag dit omdat sommige objectieven van-tot bepaalde waarden pas scherp zijn, en als je te ver of te dicht staat heeft dit ook invloed op de scherpte.

                  Graag dus een gevoelsantwoord wat jullie denken.

                  Bedankt!!!
                  Groeten,
                  Kevin

                  mijn beste kevin,

                  mijn gevoelsantwoord is dat je om halfdrie 's nachts een vraag hebt gesteld die je 's morgens om 9 uur niet meer zou stellen want onbeantwoordbaar as such.

                  Indien je toch een antwoord wil, dan moet je bijkomende informatie geven. Ten eerste, heb je een bepaald objektief in je gedachten? En ten tweede, je moet dat specifiek objectief dan wel uittesten op je camera, want er kan wel wat variatie opzitten (zeker als je in de B-reeksen gaat zoals sigma en dergelijke). En ten derde, gezien 1.6 een canon-crop is, en canon tegenwoordig AF problemen heeft in bepaalde toestellen, heeft je camera wel een goeie AF, of ga je met de hand scherpstellen?

                  en wat die DOF calculator betreft, gevoelsmatig gesproken, als ik van jou was zou ik héél snel leren hem te gebruiken en er wat mee spelen, want dat is bijzonder leerrijk.
                  erik, Nikon materiaal

                  'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    ik geef Nerdi geen ongelijk. Ik denk niet dat het mogelijk is om scherpere foto's te nemen met andere instellingen dan diegene die hij opgeeft. Even scherp, ja, maar scherper niet echt. Misschien nog een beetje scherper door de afstand te verkleinen
                    OK, maar hoe komt hij aan afstanden van 35m waarop de lenzen op hun scherpst zouden zijn, want dat is toch de vraag van de TS ?

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                      OK, maar hoe komt hij aan afstanden van 35m waarop de lenzen op hun scherpst zouden zijn, want dat is toch de vraag van de TS ?

                      grts
                      Sieg
                      Met de formule van Nerdifantast tiens ...
                      Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
                      - Isaac Asimov-

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                        Wat een vragen man. Straks gaat die nog met een meetlat staan om op excact 35 M van zijn model te staan.

                        Onder de minimumafstand heb je geen scherpe foto's. Boven de minimum hangt het vooral af van wat voor weer het is.
                        Het diafragma is meestal een stopje dichtgedraaid tov het grootste diafragma, maar hangt van objectief en camera af.
                        Bij elke lens heb je een gevoel van onscherpte omdat de DOF bij minimum scherpstelafstand en groot diafragma klein is.
                        Ik heb een 50 /1.4 prime en een 200 f/2.8 prime in mijn bezit en ze zijn scherp op het grootste diafragma. Laatst nog gecheckt op focusfouten (om mijn 7D in te stellen )vandaar dat ik het weet.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                          Ja t'is net dat die niet makkelijk is, heb de handleidingen eens gedownload maar vind geen enkele info hierover, daarmee dat het forum mischien kan helpen.

                          Hoeveel zou de minimumafstand zijn voor de
                          50 1.4
                          135 2.0
                          200 2.8

                          rekening houdend met de 1.6 cropfactor dus ?
                          Thanks!!!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                            De kortste scherpstelafstand verandert niet als gevolg van de cropfactor.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke diafragma/afstand met volgende primes voor scherpste fotos ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                              Ja t'is net dat die niet makkelijk is, heb de handleidingen eens gedownload maar vind geen enkele info hierover, daarmee dat het forum mischien kan helpen.

                              Hoeveel zou de minimumafstand zijn voor de
                              50 1.4
                              135 2.0
                              200 2.8

                              rekening houdend met de 1.6 cropfactor dus ?
                              Thanks!!!
                              maar man wat wil je toch? Ik snap echt niet wat je met deze vraag wil bereiken...

                              Wat denk je wel te kunnen doen met een antwoord op deze vraag, wat je nu niet kan????...
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X