Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zin en onzin van review-sites

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zin en onzin van review-sites

    Geacht forum,

    Het heeft een tijdje geduurd alvorens ik deze durfde te posten (vanwege niet relevant) dus wees mij genadig.

    Na een periode verspreide zoekacties ben ik eigenlijk (en velen met mij) nog niet 'het' antwoord tegengekomen op de vraag "welke zoomlenzen voor een Nikon DX body" .
    Ik heb zoals iedere zoek-adept geprobeerd een lijn te trekken op het ruime aanbod van review sites om zo het kaf van het koren te scheiden maar helaas ...

    Toch wil ik de betwistbare vruchten van dit zoeken u niet onthouden in de hoop dat toekomstige "vragers" er iets aan hebben.

    Het valt op dat de user-review sites een enorme 'spreiding' voortbrengen, hetgeen normaal is gezien er geen geëigende testprocedures bestaan. Vandaar dat ik mijn aandacht gericht heb op sites die een testprocedure hanteren (photozone , lens-preview , dpreview , lemondedelaphoto , Popphoto ... ).

    Dit zijn dan de resultaten (N:Nikon, Ta:Tamron, To:Tokina, S:Sigma) :

    beste Wide : (photozone/popphoto) blijkbaar een gemakkelijke keuze : To11-16

    beste Normal: (photozone) een gedeelde eerste plaats voor de N17-55 en de Ta17-50

    beste Tele: Voor alle sites onbetwistbaar de N70-200

    Eigenlijk zouden er steeds vergelijkbare quotaties moeten teruggevonden worden bij de review-sites en tot op een zekere hoogte is dat ook zo met uitzondering van third party lenzen. De merk-eigen lenzen hebben een veel lagere 'spreiding' dan de andere.

    Deze vastelling bevestigt gewoonweg de overvloedig geponeerde stelling :
    Als je er het geld voor hebt, kies dan de merkeigen lenzen, zoniet ga je een compromis moeten treffen, zelfs dat compromis wordt uitentreure aangehaald, Tamron als minpunt z'n focus en bouw, Sigma's minpunt z'n scherpte wijd open, Tokina z'n CA.


    Een mogelijk allround lijstje voor een DX zou kunnen zijn :
    Tokina 11-16 (weliswaar betwistbaar omwille vd hoge CA)
    Nikon 16-85 VR (prachtig alternatief voor de dure en niet zaligmakende N17-55)
    Nikon 70-300 VR (voor de 'ik ben maar een amateur, de 'echte' is te duur')
    Voor de puriteinen zijn er dan nog de lichtsterke Nikon primes.

    Bovenstaande mening is enkel gestoeld op reviews (deels interpretatie) en niet op ervaring !

    Gelieve niet te schieten op de pianospeler.

    Met 'spreiding' bedoel ik de afwijking (variantie) tov een gemiddelde.
    echt voorbeeld : Iemand noemt z'n lens liefkozend 'tammy' terwijl iemand anders stelt dat zijn tamron brol in de vuilbak vliegt (beide zijn niet echt kandidaten om een gemiddelde te wegen.)

  • #2
    Re: Zin en onzin van review-sites

    Wat ik weer spijtig vind is dat je merken zoals Sigma en Tamron niet in een direkt vergelijk vind met bv een Canon of Nikon en er ook niet op kan voortgaan omdat bv bij Sigma er een schommeling is in kwaliteit.
    Dat is bij alle merken wel zo maar bv Sigma staat daar toch wel voor bekend, zonder dat ik Sigma liefhebbers daarmee tegen de schenen wil schoppen hoor, maar dat weerhoud me er wel een beetje van om er een te kopen.
    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

    Comment


    • #3
      Re: Zin en onzin van review-sites

      Oorspronkelijk geplaatst door LucDeKock Bekijk bericht
      Gelieve niet te schieten op de pianospeler
      Waarom zouden we ? Je betoog is behoorlijk relevant, de genoemde lijstjes houden redelijk steek, de opmerkingen over 't algemeen gegrond...
      Misschien nog dit : CA speelt voor de Nikons (vanaf de produktie van de D300-reeks niet zo'n rol meer - en anders kan je die gemakkelijk bewerken in bv. Lightroom)
      Greetz, Kariboe
      * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
      Euh... deze quotering is zeer subjectief !

      Comment


      • #4
        Re: Zin en onzin van review-sites

        Leuke opsomming van je bevindingen op die test-sites.
        Ik was ook bezig met één en ander te vergelijken en was al tot een ongeveer dezelfde conclusie gekomen.

        Wide: idem (de To 11-16)
        Normal: Ta 17-50
        Wide: was ik niet naar op zoek daar ik reeds een 70-300 VRII heb (en die blijkt nu toch ook één van de betere te zijn)

        Als normale lens gebruik ik mijn kitlens 18-105 3.5-5.6 VR en ben er best wel tevreden over. Daarom twijfel ik enorm om me de Tamron 17-50 f2.8 aan te schaffen, of te kijken voor enkele primes zoals de 35mm en de 50mm.
        Misschien weet iemand wat raad hiervoor.
        Piet Cosaert
        http://kepsfotografie.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Zin en onzin van review-sites

          Ik had me al een paar keer afgevraagd hoe serieus de "testers" van vele review websites zichzelf eigenlijk nemen. In het dagelijks leven ben ik researcher, en ik moet zeggen dat de vele "vergelijkingen" die je online vindt wetenschappelijk gezien op niks slaan! Maar dan ook ECHT op niks!

          Hoe kan je nu bijvoorbeeld het ruisniveau van 2 verschillende camera's vergelijken als je om te beginnen al 2 verschillende lenzen gebruikt? Om dan nog maar te zwijgen over de generaliseerbaarheid naar de andere cameramodellen... of zijn de verschillen tussen alle D300's zo klein dat het wel mag? Is dat al ooit bekeken?

          Ach ja, we kunnen maar alleen hopen op een poging tot uniformiteit, zoals ook Luc al aangaf. Maar ik vrees dat we serieus wortel zullen kunnen schieten vooraleer het zo ver komt...

          groeten, Geert

          Comment


          • #6
            Re: Zin en onzin van review-sites

            Hans Braakhuis heeft de samenvattende oefening al eens in het verleden gemaakt (enkel Nikon): http://home.planet.nl/~braak117/kwal...bjectieven.pdf
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Zin en onzin van review-sites

              Je kan een redelijk goed beeld krijgen als je de conclusies van verschillende sites naast mekaar legt Ik vind Photozone, DPR en SLRgear toonaangevend.

              Een grote tekortkoming van alle review sites is toch dat ze de objectieven maar aan 1 welbepaalde afstand meten en ook niet vertellen aan dewelke ze hun test hebben uitgevoerd (Deze afstand is doorgaans gedicteerd door de grootte van hun testkaarten). ik heb de afgelopen weken in een rechtstreeks vergelijk tussen de Nikon AFS VR 70-200mm f/2.8 mk.1 en mk.2 ontdekt dat de afstand tot je onderwerp weldegelijk een rol speelt. Ik wist wel al van vroeger dat bepaalde macro objectieven geoptimaliseerd waren voor opnames dichtbij, maar niet dat de mk.1 aan 200mm en f/2.8 heel goed kon zijn op oneindig, maar softer wordt naarmate je dichter tot je onderwerp komt (vandaar ook de verschillende opinies over deze lens = door verschillend gebruik).

              Comment


              • #8
                Re: Zin en onzin van review-sites

                Oorspronkelijk geplaatst door Galdie Bekijk bericht
                Ik had me al een paar keer afgevraagd hoe serieus de "testers" van vele review websites zichzelf eigenlijk nemen. In het dagelijks leven ben ik researcher, en ik moet zeggen dat de vele "vergelijkingen" die je online vindt wetenschappelijk gezien op niks slaan! Maar dan ook ECHT op niks!

                Hoe kan je nu bijvoorbeeld het ruisniveau van 2 verschillende camera's vergelijken als je om te beginnen al 2 verschillende lenzen gebruikt? Om dan nog maar te zwijgen over de generaliseerbaarheid naar de andere cameramodellen... of zijn de verschillen tussen alle D300's zo klein dat het wel mag? Is dat al ooit bekeken?

                Ach ja, we kunnen maar alleen hopen op een poging tot uniformiteit, zoals ook Luc al aangaf. Maar ik vrees dat we serieus wortel zullen kunnen schieten vooraleer het zo ver komt...

                groeten, Geert
                ik ben het fundamenteel eens met je opmerkingen dat deze testen wetenschappelijk geen bal waard zijn, al was het maar omdat gewoonlijk de samplesize gelijk is aan één. Je ziet geen meting van de standaarddeviatie, je ziet geen statistieken met p-waarde voor de vergelijkingen.

                Het standaardizeren van alle omstandigheden om enkel de ene geteste variabele te meten is natuurlijk één van de grondslagen van de wetenschappelijke tests, en je hebt gelijk dat toestel A met lens A vergelijken met toestel B met lens B op zich onzin is.

                Dat zou inderdaad op te lossen zijn door één zeer hoogwaardige lens te gebruiken voor beide toestellen, bijvoorbeeld een Zeiss of een leica met mounts voor de verschillende geteste camera's.

                Maar anderzijds is het ook zo dat je gewoonlijk een 'pakket' koopt: op toestel A van Nikon passen lenzen A van Nikon, en op toestel B van Canon passen lenzen B van Canon, en dan heeft het wel zin om het globale pakket 'Nikon met lens A' te vergelijken met 'Canon met lens B', want dat is de keuze die je in de praktijk wel maakt: weinig mensen hebben het geld én het geduld om MF te gebruiken op een 35mm camera met Zeiss of Leica lenzen.

                En ik denk dat de goeie reviews je wel een hulp bieden, en een richting aanduiden. Meestal zijn ze trouwens redelijk gelijklopend, en de schitterende professionele toestellen/lenzen/flitsers etc... worden er wel als zodanig uiteghaald, net zoals de crap er ook wel wordt uitgehaald.
                erik, Nikon materiaal

                'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                Comment


                • #9
                  Re: Zin en onzin van review-sites

                  Wat maken sommige mensen zichzelf toch allemaal wijs ? Het internet is één grote vuilnisbelt waar Jan & alleman, allerminst gehinderd door kennis van zaken; een "site" kan hebben waarop hij de meest idiote dingen verkondigt. Waarom ? Wel, ijdelheid is weinigen vreemd. Stel je voor hoe indrukwekkend het staat (geeuw) als je op je naamkaartje (100 exemplaartjes laten "drukken") de naam van je website kunt zetten... Vergeet ook niet dat de eigenaar van de site het aantal bezoekers kan nazien. Wat een kick als dat er véél zijn, zeg ? Vandaar ook het succes (nou ja) van al die onnozele blogs waar niets op te beleven valt. Denk aan het succes van Twitter ; ook al gebakken lucht die door ijdeltuitjes de wereld in worden gestuurd en waar niemand een boodschap aan heeft.
                  ---------------
                  Zelfs de oudste 2e handswagen kost waarschijnlijk nog iets meer dan het aanhouden van een site voor (bv) een jaartje. En toch staan (nu zéker : stààn) onze wegen vol met roestbakken.
                  --------------
                  Wie dus het net op gaat op zoek naar "informatie" moet zélf selecteren wat al die tonnen proza en andere schrijfsels "waard" zijn. Vroeger, op oude landkaarten, trok men een streep waar "het onbekende" begon en schreef men : "hier huyzen wolven".
                  ---------------
                  Wel, het internet is niet anders. Heb je je al eens afgevraagd hoe "vrij & onafhankelijk" al die recensenten zijn ? Hoe weet je dat ze niet gewoonweg werknemer zijn van het bedrijf ? Stel dat ik voor Canon werk ; dan kan ik lekker tijdens mijn kantooruren, betaald & beschut, een paar sites draaiend houden waarin ik de loftrompet van Canon steek. Toch ?
                  ---------------
                  Laat me je nog een verhaal (urban story ?) vertellen. Op vele websites staan "links". Telkens daarop wordt geklikt ontvangt de eigenaar van de website van de adverteerder een bepaalde (minieme ?) som. Natuurlijk, als die link, via die site, véél wordt aangeklikt kan dat lekker aantikken voor de eigenaar van de site. Nu niet achterover vallen : wist je dat er bedrijven zijn die mensen in dienst nemen om doorlopend op de links van hun concurrenten te klikken zodat die "grote sommen" moeten betalen aan de sites waarop ze adverteren zonder dat die reclame ooit een frank rendement geeft ? Business = oorlog ; niéts anders. En, zoals we weten, in liefde & oorlog is àlles toegelaten. En anders doen we het TOCH...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zin en onzin van review-sites

                    Leuke samenvatting van de lenszoektocht van een Nikon DX gebruiker.

                    ikzelf heb de poor man's 70-200 (dus de 70-300:-)) al, een tokina 12-24 en gebruik voor de rest de 18-105 kit. Die test eigenlijk even goed als de 16-85, mist de 2mm die in de wideangle zoom zit, en de metalen bajonet. Voor de rest heel leuk bereik.
                    Dat vind ik dan weer een nadeel van de 17 of 18-50 of 55 f2.8 zooms: leuke lichtstrekte, maar beperkter inzetbaar + duur.

                    Het 'gemis' aan lichtsterke denk ik op te lossen met een paar primes: de 35 en 85 mm. Spijtijg dat niemand een betaalbasre 14mm f2.8 prime of zo maakt. mss toch die Tokina 11-16 kopen dan :-)

                    Lichtstrekte is trouwens voornamelijk nuttig voor de heldere zoeker vind ik, want op f2 of 2.8 scoren die lenzen ook zeer matig. en f4 is maar 1 stopje verder ...
                    Daar is goeie hoger ISO zeker even belangrijk en vaak goedkoper dan een lichtsterke variant van een standaardlens
                    Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zin en onzin van review-sites

                      Ik lees ook overal wat reviews zoals bij Photozone & The Digital Picture, maar heb slechts één favoriete site : FM-reviews -> http://www.fredmiranda.com/reviews/index.php?cat=45

                      Heel leuke overzichtelijke site, daar zie je tenminste de mening van de mensen op de straat met een gemiddeld aantal punten, wegens vele reacties klopt het eindresultaat wel, al gemerkt
                      Je weet meteen de + en - punten van je toekomstige aankoop

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zin en onzin van review-sites

                        Mijn ervaring is dat samples enorm kunnen variëren, zelfs bij Nikon en ook bij heel dure professionele objectieven.
                        Ik heb al met heel wat materiaal praktijktesten gedaan en ondanks die verschillen zit er meestal wel een lijn in. Maar een goede Nikon 28-105mm is beter dan een matige Canon 24-105L, beide op f/5.6 en f/8.... Op dezelfde Canon 5D.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment

                        Working...
                        X