Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

teleconverter

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • teleconverter

    Ik kom misschien dom over maar als ik nu nen teleconveter koop van Kenko, koop ik dan nen kat in de zak? Of valt dat dan mee voor een 129€...

    Nu de belangrijkste vraag, kan ik die teleconverter op elke sigma en sony lens zetten dat ik heb????


    Greetzzzz

    A500 + A200 + sigma 18-200 + SAL 70-300

  • #2
    Re: teleconverter

    Niet alle lenzen passen op een teleconvertor, sommige lenzen komen bij het inzomen zo ver achteruit dat ze het glas van de converter kunnen raken met beschadiging van beide tot gevolg.
    Daarom eerst de specificaties bekijken welke lenzen geschikt zijn. Je kunt natuurlijk zelf ook eens checken hoe ver uw lens achteruitkomt bij de verschillende focus en zoom intellingen.
    Verder kun je natuurlijk ook problemen krijgen met autofocus.
    Meer hierover vind je hier:
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #3
      Re: teleconverter

      Ik heb ooit een Kenko 2x TC op mijn Nikkor 80-200/2.8 gehad. Een bak CA was het gevolg.
      Goedkope TC's kunnen een goede lens dus verprutsen. De TC is de zwakste schakel.

      Comment


      • #4
        Re: teleconverter

        De Kenko 1.4 300 DG PRO is optisch ongeveer even goed als die van Canon, bij Nikon zal dat ook wel zo zijn
        Hij heeft ook geen uitstekende lensdelen, je kan hem fysiek op elke lens zetten

        Of dat altijd een goed idee is lees je bij Beertje
        De lens is de zwakste schakel

        Zie ook de praktijk:

        Stel dat je met een 400mm, ISO 400, op 1/800 bij f:5.6 bezig bent (al mooi licht)
        Met 1.4x wordt dat 560mm f:8 1/400 wat te traag is uit de hand
        Als je dan naar ISO 800 1/800 moet gaan ben je nog krap in snelheid (vuistregeltje 560x1.6=min 1/900) en verlies je ook detail
        Ook zal je AF trager en minder accuraat worden

        Allemaal redenen die je kans op een scherpe opname verminderen
        Je kan beter goed belichten met een korte sluitertijd en lagere ISO zodat je wat meer kan uitsnijden

        (dit alles uit eigen ervaring, niet op een andere site gelezen )

        Je mag proberen, maar ik denk dat een extender enkel zin heeft bij een aantal superteles

        Comment


        • #5
          Re: teleconverter

          Oorspronkelijk geplaatst door boeggie51 Bekijk bericht
          Ik kom misschien dom over maar als ik nu nen teleconveter koop van Kenko, koop ik dan nen kat in de zak? Of valt dat dan mee voor een 129€...

          Nu de belangrijkste vraag, kan ik die teleconverter op elke sigma en sony lens zetten dat ik heb????


          Greetzzzz

          A500 + A200 + sigma 18-200 + SAL 70-300
          Goed opletten met een teleconverter. Afgezien van lichtverlies en vaak ook achteruitgang in kwaliteit, is de werking bij verschillende lenzen heel verschillend.
          Ik kocht de Sigma 1.4 converter met een Nikon mounting voor de D90.
          Deze converter past tot mijn grote teleurstelling niet op de Nikon 18-200mm.
          Past wel op de Sigma 150mm macro en werkt daar uitstekend.
          Past ook op de Sigma 150-500mm, maar dan heb ik geen autofocus meer en dan heb je er in de praktijk ook niet zoveel aan.
          Informatie over wat bij wat goed past, is nauwelijks te vinden, zelfs niet bij Sigma zelf.
          Oppassen dus, of uitproberen in de winkel (maar ik kocht via internet).
          "Het maakt niet zozeer uit WAT je fotografeert, maar meer HOE je iets in beeld brengt."

          Comment


          • #6
            Re: teleconverter

            Dag Allemaal

            Heb dus ondertussen de Kenko PRO 300 1.4 kunnen testen en het is me niet bevalle

            De autofocussnelheid zakt serieus en beeldverlies is redelijk... Toch bedankt voor de posts

            Comment


            • #7
              Re: teleconverter

              Oorspronkelijk geplaatst door boeggie51 Bekijk bericht
              Dag Allemaal

              Heb dus ondertussen de Kenko PRO 300 1.4 kunnen testen en het is me niet bevalle

              De autofocussnelheid zakt serieus en beeldverlies is redelijk... Toch bedankt voor de posts
              Een 18-200 of 70-300 F5,6 is ook niet geschikt voor een teleconverter, dat had je kunnen weten.

              Comment


              • #8
                Re: teleconverter

                Oorspronkelijk geplaatst door boeggie51 Bekijk bericht
                Dag Allemaal

                Heb dus ondertussen de Kenko PRO 300 1.4 kunnen testen en het is me niet bevalle

                De autofocussnelheid zakt serieus en beeldverlies is redelijk... Toch bedankt voor de posts
                Quod erat demonstrandum

                Comment


                • #9
                  Re: teleconverter

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dushi Bekijk bericht
                  Goed opletten met een teleconverter. Afgezien van lichtverlies en vaak ook achteruitgang in kwaliteit, is de werking bij verschillende lenzen heel verschillend.
                  Ik kocht de Sigma 1.4 converter met een Nikon mounting voor de D90.
                  Deze converter past tot mijn grote teleurstelling niet op de Nikon 18-200mm.
                  Past wel op de Sigma 150mm macro en werkt daar uitstekend.
                  Past ook op de Sigma 150-500mm, maar dan heb ik geen autofocus meer en dan heb je er in de praktijk ook niet zoveel aan.
                  Informatie over wat bij wat goed past, is nauwelijks te vinden, zelfs niet bij Sigma zelf.
                  Oppassen dus, of uitproberen in de winkel (maar ik kocht via internet).
                  blauw en rood!
                  lees eens goe de info bij de lenzen op de site van sigma!!!
                  info voor TC staat er altijd bij!!
                  staat zelf op't blaadje da bij de lenzen zit.

                  en een TC is gemaakt initieel gemaakt voor gebruik op primes!
                  nikon stuff

                  Comment

                  Working...
                  X