Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

    Zou het kunnen dat mijn SIGMA 80-400 EX een scherpteprobleem heeft bij korte afstandfoto's?
    het is namelijk zo, als ik foto's van vliegtuigen maak, dat die dikwijls tot in de kleinste details scherp zijn. Als ik daarentegen een kortbijfoto (bvb van deze fiets) maak is die dikwijls minder spectaculair qua scherpte.

    Is daar trouwens iets tegen te doen?
    Ik heb hier bvb. enkele uitdikkingsringetjes liggen van achter de vatting van een oude defecte lens, kan ik daar iets mee beginnen?
    iemand ervaring met dit fenomeen?
    Last edited by dréten; 22 december 2009, 08:17.

  • #2
    Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

    voor zover ik jou fietsfoto kan beoordelen is de onscherpte in de fietsfoto deels te wijten aan de te zware compressie. Heel veel jpg artefacten die de foto onscherp maken.
    trek je foto's eens in RAW, je zal wel verschil zien (op voorwaarde dat je exporteert naar jpg in hoge kwaliteit)
    beide foto's zijn ook niet meteen te vergelijken. Bij de ene zit je op f6.3, bij de andere op f7.1. De ene is op iso 100, de andere op iso 200...

    ik vind trouwens de fiets even (on)scherp als het vliegtuig...
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

      beide foto's zijn JPG's uit RAW's.
      Ik heb ze natuurlijk moeten comprimeren(BD-sizer) want anders krijg ik klachten over de bestandgrootte
      beide zijn uit de vrije hand genomen.
      kwestie van het diafragma/gevoeligheid:die zijn nu toch niet doorslaggevend verschillend, toch?
      ik vind vooral de details in de fiets ondermaats, jullie niet.
      of ben ik te veeleisend?

      Comment


      • #4
        Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

        Als je het origineel nog hebt dan moet je er eens voor zorgen dat het wit van de fiets ook echt wit is.
        Je zult zien dat het dan best meevalt.
        Het schijnbaar ontbreken van scherpte is vaak te wijten aan een gebrek aan contrast en/of te weinig helderheid.

        Comment


        • #5
          Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

          Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
          Als je het origineel nog hebt dan moet je er eens voor zorgen dat het wit van de fiets ook echt wit is.
          Je zult zien dat het dan best meevalt.
          Het schijnbaar ontbreken van scherpte is vaak te wijten aan een gebrek aan contrast en/of te weinig helderheid.
          ik zie ontbreken van scherpte
          maar dit wel in beide foto's vooral door die compressie
          kijk trouwens eens naar het gras bij de fiets... frontfocus (of het een defect is of niet hangt nu wel compleet af van waar je hebt scherpgesteld)

          ik wil gewoon zeggen, trek eens een foto van identiek dezelfde dingen in identiek dezelfde omstandigheden en instellingen maar dan uitgezoomd en ingezoomd. Bewerk die in RAW en comprimeer ze zo weinig mogelijk (jpg kwaliteit 80/100 zou al meer als genoeg moeten zijn) dan pas ga je echt kunnen vergelijken.

          foto's achter links mogen trouwens zo groot zijn als je wil. BD zaagt enkel over bestandsgrootte bij het effectief posten van foto's, niet het linken...
          Last edited by Matthias; 22 december 2009, 10:04.
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            ik zie ontbreken van scherpte
            maar dit wel in beide foto's vooral door die compressie
            kijk trouwens eens naar het gras bij de fiets... frontfocus (of het een defect is of niet hangt nu wel compleet af van waar je hebt scherpgesteld)

            ik wil gewoon zeggen, trek eens een foto van identiek dezelfde dingen in identiek dezelfde omstandigheden en instellingen maar dan uitgezoomd en ingezoomd. Bewerk die in RAW en comprimeer ze zo weinig mogelijk (jpg kwaliteit 80/100 zou al meer als genoeg moeten zijn) dan pas ga je echt kunnen vergelijken.

            foto's achter links mogen trouwens zo groot zijn als je wil. BD zaagt enkel over bestandsgrootte bij het effectief posten van foto's, niet het linken...
            Ik ga dat even testen zoals je zegt.
            gesteld dat het dan frontfocus is, wat staat er me dan te doen? kan ik het dan proberen met die tussenringen?
            de kwestie van bestandgrootte: ik doel eigenlijk vooral op mensen die een eerder trage lijn hebben

            Comment


            • #7
              Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

              Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
              Ik ga dat even testen zoals je zegt.
              gesteld dat het dan frontfocus is, wat staat er me dan te doen? kan ik het dan proberen met die tussenringen?
              de kwestie van bestandgrootte: ik doel eigenlijk vooral op mensen die een eerder trage lijn hebben
              ik was misschien nogal snel met het zeggen dat je frontfocus hebt... uiteindelijk kan je evengoed scherpgesteld hebben op het stuur, waardoor de achterkant van de fiets buiten de depth of field valt...

              vandaar juist ook dat het nogal moeilijk is om scherpte te beoordelen op kleine verschillen in zulke uiteenlopende omstandigheden. Hoe meer je de omstandigheden en instellingen kan controleren, hoe betrouwbaarder het testresultaat zal zijn.

              Die tussenringen zullen niets kunnen doen, en daarmee ga je zelf focus op oneindig verliezen
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

                Als de lens echt slechter presteert in het dichtbij gebied en niet gewoon heel haar optiek naar voor verschuift bij dichter bij scherpstellen (dan gaat het geen verschil maken) kan dat mss toch wel helpen? Je kunt de lens dan verder richting oneindig draaien en met de tussenring toch wat dichter komen, mss is het beter, mss slechter, maar je zult idd focus op oneindig verliezen. Op 400mm zul je wel nog een behoorlijk grote werkafstand overhouden.
                Als je ze toch hebt liggen, vergelijk eens zou ik zeggen
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                Comment


                • #9
                  Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

                  Oeps...we zitten op een verschillende golflengte voor wat die "ringen" betreft denk ik.
                  Het gaat namelijk om enkele koperen ringetjes(elk zo'n 0,5mm dik) die zich tussen de achterkant van de lensvatting en de lenstubus, van een defecte lens bevonden.
                  Ik heb me altijd afgevraagd waarom die daar zaten, en nu denk ik dat het misschien te maken heeft gehad met een front- of backfocus probleem van die lens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

                    Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Oeps...we zitten op een verschillende golflengte voor wat die "ringen" betreft denk ik.
                    Het gaat namelijk om enkele koperen ringetjes(elk zo'n 0,5mm dik) die zich tussen de achterkant van de lensvatting en de lenstubus, van een defecte lens bevonden.
                    Ik heb me altijd afgevraagd waarom die daar zaten, en nu denk ik dat het misschien te maken heeft gehad met een front- of backfocus probleem van die lens.
                    ah zulke ringetjes. Ik snap welke je bedoelt, zo heb ik er ook zitten in mn kapotte 120-300 f2.8 en ik veronderstelde eigenlijk ook dat die bedoeld waren om de focus exact goed te maken...

                    als je last hebt van front/backfocus zijn die ringetjes misschien wel een oplossing, maar ik zou dit zeker en vast nog laten bevestigen vooraleer je gaat prutsen
                    en eerst nog eens een testje doen en blijf weg van die focus test charts, ik heb die al verschillende keren perfect uitgevoerd zoals beschreven en zelfs de lenzen die perfect focussen, blijven front of back focus geven op die test chart...
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

                      Ik zou er toch ook maar mee oppassen als de lens voor de rest goed werkt, bovendien zal ze nog iets dichter focussen met extra ringen tussen denk ik, terwijl ze al frontfocus zou (kunnen) hebben.
                      Het is ook eerder elektronisch dat de body aan de lens aangeeft dat focus bereikt is, dus ik betwijfel of een mechanische ring daariets zou veranderen, maar als het makkelijk en veilig te doen is kun je altijd eens proberen. Of mss daar ook een ring tussenuit halen als er zouden steken?
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

                        Ik dacht al dat die ringetjes daar iets mee van doen hadden.
                        Ik zal het een keer proberen.

                        Bedankt aan allen
                        en...
                        Vrolijk kerst & voorspoedig nieuw

                        Comment


                        • #13
                          Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

                          Mooie fiets hoor

                          Comment


                          • #14
                            Re: SIGMA 80-400: verschil in scherpte tussen telefoto's en portret

                            Oorspronkelijk geplaatst door Lugosi Bekijk bericht
                            Mooie fiets hoor
                            dank je,
                            doch, terug naar de essentie:
                            ik heb nog wat verder rondgestruind op "het net", en ik heb daarbij dit op de kop kunnen tikken.
                            zijn er onder jullie die de moed al hebben gehad om dit te doen???
                            en zo ja....met succes?

                            hopelijk zit de focusfout in mijn camera alléén, anders begin ik er niet aan hoor
                            Last edited by dréten; 23 december 2009, 08:08.

                            Comment

                            Working...
                            X