Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fallen Heroes - Heverlee War Cemetery

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fallen Heroes - Heverlee War Cemetery

    Vorige week heb ik de kans gehad om Heverlee War Cemetery onder verschillende omstandigheden te fotograferen.
    Hieronder wat naar mijn gevoel het beste is uit de verschillende reeksen :


    The Cross of Sacrifice :

    Genomen met behulp van Cokin ND Grad Set


    Tribute to the fallen ones :

    Met behulp van HDR


    Even in the darkest days, the light was fighting to prevail :

    Eveneens genomen met Cokin ND Grad Set

    Voor de geinteresseerden heb ik hier ook even de tekst van mijn blogje geplakt :

    Heverlee War Cemetery

    De British Expeditionary Force was betrokken in de latere stadia van de verdediging van Belgie, dewelke volgde op de Duitse invasie in Mei 1940, en heeft een hoog aantal slachtoffers gekend, bij het ondersteunen van de terugtrekking naar Duinkerke.
    De Commonwealth-troepen keerden niet terug tot September 1944, maar in de tussenliggende jaren, zijn er veel slachtoffers gevallen bij de piloten en andere vliegende functies, die werden neergeschoten of die gecrashed zijn. Dit alles bij raids over Belgie of bij het terugkeren van een missie boven Duitsland.
    De originele begraafplaats in Heverlee was aan de andere kant van de laan. Deze werd gebruikt na de bevrijding voor begravingen van het 101ste Algemeen Brits Hospitaal, dat toen gevestigd was in de dichtbij gelegen meisjesschool van Heverlee.
    In juli 1946 werd er gestart met het huidige kerkhof, deze werd gebruikt voor begravingen vanuit de wijde omtrek.
    Momenteel bevat het kerkhof 977 Commonwealth graven van de Tweede Wereldoorlog, 37 van hen zijn onbekend. Daarbij komen nog 29 graven vanuit de Eerste Wereldoorlog, dewelke naar het kerkhof werden gebracht vanuit een aantal gemeentelijke kerkhoven in de buurt, waar hun veiligheid en onderhoud niet kon worden gegarandeerd.

    Een ander opmerkelijk gegeven is dat dit kerkhof 3 gesneuvelden begraven heeft liggen, die het Victoria Cross hebben mogen ontvangen. De hoogste onderscheiding die men kan krijgen voor moed en zelfopoffering in het aanzicht van de vijand.
    Met het hoogste respect voor hun daden, heb ik dan ook besloten om hen hier te vermelden. Gelieve ook op te merken dat de eerste twee, samen in een en hetzelfde vliegtuig (Fairey Battle) zaten bij een bombardement op een brug over het Albertkanaal, teneinde het oprukken van de Duitsers te verhinderen. Hun groep is erin geslaagd, maar helaas keerde maar 1 van de 5 vliegtuigen behouden terug. Beiden zaten in het aanvoerende vliegtuig en werden postuum beloond omwille van hun leiderschap en koelbloedigheid in zulk een moeilijke situatie.
    - Flying Officer Donald Edward Garland – Leeftijd: 21 – Royal Air Force – Gestorven : 12 Mei 1940
    - Sergeant Thomas Gray – Leeftijd: 26 – Royal Air Foce – Gestorven : 12 Mei 1940
    - Flying Officer Leslie Thomas Manser – Leeftijd: 20 – Royal Air Force Volunteer Reserve – Gestorven : 31 Mei 1942
    Mvg,David
    [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

  • #2
    Re: Fallen Heroes - Heverlee War Cemetery

    schitterende beelden! voor mij naderen ze de perfectie! Mooie locatie, goed gespeeld met het licht, mooie zw omzetting! schitterend! niet op aan te merken

    Oli
    http://www.flickr.com/photos/autosport
    www.autosport.be

    Comment


    • #3
      Re: Fallen Heroes - Heverlee War Cemetery

      Na het zien van de 2 kleuren foto's, valt de derde een beetje uit de boot.
      Op zich heel knappe plaatjes die 2 eerste, maar of die witbalans zo hoort te zijn ... ?

      Comment


      • #4
        Re: Fallen Heroes - Heverlee War Cemetery

        Verplaatst naar Natuur & Landschappen op vraag van TS
        BD0910BE

        Comment


        • #5
          Re: Fallen Heroes - Heverlee War Cemetery

          Erg knappe foto's. Vooral de 3e vind ik erg geslaagd omwille van de sfeer die de foto oproept.

          Comment


          • #6
            Re: Fallen Heroes - Heverlee War Cemetery

            Alvast bedankt voor jullie commentaren.

            Nr. 3 is bij inderdaad mijn favoriet door het gevoel dat ik er door krijg.

            Ik zal de komende dagen de foto's eens herbekijken met de WB in mijn achterhoofd.
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

            Comment

            Working...
            X