Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterkte?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterkte?

    Ik heb het forum afgezocht maar geen duidelijk antwoord gevonden op het volgende.

    Is het diafragma relatief of absoluut? Heeft een "grote" lens als bv de Canon 70/200 F2.8 bij F8 een andere opening dan een "kleine" lens als de canon 70/300 F4.5-5.6 bij dezelfde F8.
    In een compact camera zie je hele kleine lensjes met dezelfde F waarden als in de grote lenzen voor de SLR's. Kun je dan met een compact met dezelfde instelling als een SLR onder dezelfde omstandigheden fotograferen.
    (Dit even los van de kwaliteit van de optiek)

    In de microscopie is het nummeriek getal gebruikelijk om aan te duiden hoeveel licht de lens kan "vangen" wat dan weer los staat van het te kiezen diafragma. Dit kom je bij fotografie nooit tegen.

    Groet Jeroen
    Finally knowing....
    ....that nobody knows....

  • #2
    Re: Lichtsterkte?

    bij elke lens voor slr is F8 F8 of dit nu een lens is die begint 2.8 of een die verloopt naarmate je zoomt!

    opening is even groot, vorm kan iets afwijken, maar dit is vooral volgens de fabrikant.

    met een compact heb ik er totaal geen idee van.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterkte?

      Het f/getal is relatief, het is nl. genormaliseerd naar f = brandpuntafstand.
      Een 200mm f/2 lens heeft een opening met een diameter van 100mm. Een 50mm f/2 heeft een opening van 25mm. Vandaar dat een lichtsterke tele een veel groter "gat" heeft dan een normaallens of een breedhoek.
      De absolute diafragma-openig (in mm) wordt relatief uitgedrukt (dus brandpuntsafstand/opening) omdat die waarde bepaalt hoeveel licht er op je film/sensor valt. Dus dat is wat je nodig hebt om je belichting te bepalen.
      Enfin, om te muggenziften, eigenlijk moet je de t-waarde hebben, die rekening houdt met uittrek en verlies in het glas (in de praktijk zal een oude f/2.8 zoom met 17 elementen minder lichtsterk zijn dan een goed gecoate f/2.8 prime met vijf elementen).
      Kris

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterkte?

        f8 = f8, maar het gaatje in een lange lens is groter als bij een korte.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterkte?

          Dus om concreet te antwoorden op je vragen:

          Oorspronkelijk geplaatst door JKA Bekijk bericht
          Is het diafragma relatief of absoluut? Heeft een "grote" lens als bv de Canon 70/200 F2.8 bij F8 een andere opening dan een "kleine" lens als de canon 70/300 F4.5-5.6 bij dezelfde F8.
          Neen, bij f/8 hebben ze dezelfde relatieve opening en zal je dus eenzelfde sluitertijd hebben.

          Oorspronkelijk geplaatst door JKA Bekijk bericht
          In een compact camera zie je hele kleine lensjes met dezelfde F waarden als in de grote lenzen voor de SLR's. Kun je dan met een compact met dezelfde instelling als een SLR onder dezelfde omstandigheden fotograferen.
          (Dit even los van de kwaliteit van de optiek)
          Ja. Die kleine lensjes hebben een heel kleine brandpuntsafstand (wat dan weer aan het kleine sensortje ligt). Daarom heb je met een kleine absolute diafragma-opening (een klein "gat") toch nog een deftige lichtsterkte zoals f/2 of zo.
          Met pakweg een 6 mm lens (normaal bij compactjes) heb je maar een opening nodig van 3 mm om een f/2 lens te hebben!

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterkte?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            f8 = f8, maar het gaatje in een lange lens is groter als bij een korte.
            Kort en goed

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterkte?

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              bij elke lens voor slr is F8 F8 of dit nu een lens is die begint 2.8 of een die verloopt naarmate je zoomt!

              .
              Neen.

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterkte?

                Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht


                Neen, bij f/8 hebben ze dezelfde relatieve opening en zal je dus eenzelfde sluitertijd hebben.
                Ja......

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterkte?

                  @ Telekees: verklaar u nader? (x2)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterkte?

                    Bedankt voor de reacties!

                    Uit bovenstaande lees ik,
                    F= relatief De F-factor geeft de opening van het diafragma aan tov de lensdiameter.

                    Ik heb nog even verder gegoogeld en kwam toen deze site tegen. Hier wordt ook redelijk duidelijk gemaakt hoe eaa werkt. Wat de limiten zijn en de gevolgen van overschrijden.



                    groet Jeroen
                    Finally knowing....
                    ....that nobody knows....

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtsterkte?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JKA Bekijk bericht

                      Uit bovenstaande lees ik,
                      1-F= relatief De F-factor geeft de opening van het diafragma aan tov de lensdiameter.


                      groet Jeroen
                      Verkeerd gelezen, OF het verkeerde gelezen.

                      Groet, Kees
                      Last edited by Keeskanon; 20 december 2009, 17:59.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtsterkte?



                        verkeerd gelezen of verkeerde gelezen....
                        Telekees werkt in raadsels

                        maar mij is het dan dus nog niet duidelijk blijkbaar

                        groet Jeroen
                        Finally knowing....
                        ....that nobody knows....

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtsterkte?

                          Oorspronkelijk geplaatst door JKA Bekijk bericht


                          verkeerd gelezen of verkeerde gelezen....
                          Telekees werkt in raadsels

                          maar mij is het dan dus nog niet duidelijk blijkbaar

                          groet Jeroen
                          Ik zie de relevantie niet in van uw vraag hoor. Waar heb je dat voor nodig?
                          Zal mss aan mij liggen hé.
                          f8 = f8.
                          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtsterkte?

                            Oorspronkelijk geplaatst door JKA Bekijk bericht


                            verkeerd gelezen of verkeerde gelezen....
                            Telekees werkt in raadsels

                            maar mij is het dan dus nog niet duidelijk blijkbaar

                            groet Jeroen
                            F is de relatieve lensopening ofwel exakt:
                            De WERKZAME brandpuntsafstand gedeeld door de WERKZAME diafragmadiameter.
                            Is het resultaat van deze deelsom hetzelfde getal dan geeft dat in principe dezelfde belichting bij eender welke lens, of het nou een Romeinse potscherf , een lensdop met gaatje of een moderne lens is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtsterkte?

                              Oorspronkelijk geplaatst door krisd Bekijk bericht
                              Met pakweg een 6 mm lens (normaal bij compactjes) heb je maar een opening nodig van 3 mm om een f/2 lens te hebben!
                              ik volg je volledig, maar hoe komt het dan dat bvb de Nikkor 6mm f2.8 een reus van een lens is?
                              5DmkIII en wat glas

                              Comment

                              Working...
                              X