Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 12 24 bevindingen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 12 24 bevindingen

    Tokina brengt nu een nieuwe uitvoering van de befaamde 12 24 mm F4 op de markt. Bij konijnenburg kst deze 100 Euro meer dan de oude uitvoering die naar het schijnt niet meer nieuw verkrijgbaar is, De nieuwe versie is voorzien van een coating die het CA probleem moet tegengaan. Ik heb veel tests gelezen over de 12 24 en steeds weer komt de grote gevoeligheid voor CA naar voren, Daartegenover staat de goeie bouwkwaliteit, scherpte en kleuren. Ik heb sterk overwogen om even door te sparen voor een nieuw exemplaar maar uiteindelijk heb ik toch maar een tweedehands Tokina 12 24 gekocht (niet de vernieuwde uitvoering). Na een aantal dagen foto;s nemen van sneeuwlandschappen ben ik zeer verrast over de CA bestendigheid van dit objectief. Ik heb wel de neiging om bij de meeste foto;s het contrast wat op te schroeven maar misschien kan dat in het algemeen gezegd worden van foto's die in de sneeuw worden genomen. Hoe dan ook, Ik ben blij met deze tank van een objectief. Misschien heb ik geluk gehad en heb ik toevallig een exemplaar wat geen last heeft van CA gevoeligheid,
    Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

  • #2
    Re: Tokina 12 24 bevindingen

    Het is zeker zo dat objectiever per exemplaar kunnen verschillen; dat heeft vooral te maken met de afstelling, centrering e.d. wat betreft kleurverschuiving: in de hoeken komt dit het meeste voor en bij jouw test heb je 2 voordelen gehad: weinig kleur door het weer en je hebt de lens voor Canon met een crop van 1.6. Dezelfde optiek op een Nikon (crop 1,5) geeft in de hoeken allicht meer problemen (maar wel een grotere beeldhoek)..
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 12 24 bevindingen

      ik heb ook helemaal geen last van CA.
      ik vind dit een van mijn fijnere lenzen.
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 12 24 bevindingen

        heb er ook eentje.... geweldig lensje.... geen klagen over.
        De lens voelt enorm stevig aan, resultaat is altijd goed !
        Ik heb er eentje in 2dehands gekocht voor een goeie 250euro.... dit bleek een zeer goede investering te zijn !
        Nikonian

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 12 24 bevindingen

          Oorspronkelijk geplaatst door TomLambrechts Bekijk bericht
          heb er ook eentje.... geweldig lensje.... geen klagen over.
          De lens voelt enorm stevig aan, resultaat is altijd goed !
          Ik heb er eentje in 2dehands gekocht voor een goeie 250euro.... dit bleek een zeer goede investering te zijn !
          Heb voor dezelfde prijs er ook eentje gekocht,tot hiertoe ben ik zeer tevreden...
          Mvg.

          Comment


          • #6
            Re: Tokina 12 24 bevindingen

            Ondertussen nog een reeks foto´s gemaakt. Wat mij tegenvalt is de scherpte van de foto´s. Als ik de foto´s op 100 % vergelijk met de foto´s die ik met de kitlens van de EOS 400D (EF S 18 55) dan moet ik zeggen dat de Tokina minder scherp is dan de kitlens. Nu vraag ik mij af of het huidige weer ook invloed heeft op de scherpte van de genomen foto's. Ik vergelijk met foto's die in de zomer genomen zijn. Graag jullie visie. Heb ik waarschijnlijk een onscherp exemplaar, of kan ik foto's die met dit winterse weer genomen zijn met de Tokinas wat betreft scherpte niet vergelijken met foto's die in de zomer gemaakt zijn met een ander objectief. PS ik fotografeer op F8 met een sluitertijd die maximaal 1/60 seconde is.
            Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

            Comment


            • #7
              Re: Tokina 12 24 bevindingen

              Ik heb deze lens ook en beschouw het toch als een van de betere en de CA en flare storen me eigenlijk ook amper, volgens mij hebben ze in het begin een aantal iets mindere exemplaren getest ofzo..
              Voor de scherpte moet je bedenken dat als je een landschapje fotografeert (vanaf dezelfde plaats) op 12mm dat de details dan een nog véél kleiner deel van de foto vormen dan op 18mm. Probeer eens een onderwerp van dichtbij met de flits te fotograferen, je hebt dan wsl wel vervorming enzo, maar je kunt de scherpte iets makkelijker beoordelen, de mijne vind ik toch vrij goed, zeker op f8.

              Post anders eens een voorbeeld als je denkt dat er echt iets mis mee is.
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: Tokina 12 24 bevindingen

                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Ik heb deze lens ook en beschouw het toch als een van de betere en de CA en flare storen me eigenlijk ook amper, volgens mij hebben ze in het begin een aantal iets mindere exemplaren getest ofzo..
                Voor de scherpte moet je bedenken dat als je een landschapje fotografeert (vanaf dezelfde plaats) op 12mm dat de details dan een nog véél kleiner deel van de foto vormen dan op 18mm. Probeer eens een onderwerp van dichtbij met de flits te fotograferen, je hebt dan wsl wel vervorming enzo, maar je kunt de scherpte iets makkelijker beoordelen, de mijne vind ik toch vrij goed, zeker op f8.

                Post anders eens een voorbeeld als je denkt dat er echt iets mis mee is.
                Prima idee om een voorbeeld te posten. Ik zal even een aantal ergens neerzetten.
                Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                Comment


                • #9
                  Re: Tokina 12 24 bevindingen

                  Hier enkele voorbeelden:

                  http://www.wasmas.nl/objectief/tokina1.JPG
                  http://www.wasmas.nl/objectief/tokina2.JPG
                  http://www.wasmas.nl/objectief/tokina3.JPG
                  http://www.wasmas.nl/objectief/tokina4.JPG
                  Last edited by kalahari; 23 december 2009, 17:15.
                  Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tokina 12 24 bevindingen

                    Bij die eerste is de voorkant van de auto toch prima scherp? Volgens mij ligt de focus te veel naar voor bij de andere opnamen, weet je zeker dat ze op autofocus stond?
                    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tokina 12 24 bevindingen

                      Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                      Bij die eerste is de voorkant van de auto toch prima scherp? Volgens mij ligt de focus te veel naar voor bij de andere opnamen, weet je zeker dat ze op autofocus stond?
                      Ja ik weet zeker dat ik autofocus heb gebruikt.
                      Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tokina 12 24 bevindingen

                        Bij nummer 2 heb ik met autofocus op de toren van de kerk scherp gesteld dat weet ik helemaal zeker. Ligt het scherptepunt ver daarvoor? Zou het objectief niet (goed) autofocussen?

                        Ik vind het erg lastig om te bepalen waar het scherptepunt ligt.
                        Last edited by kalahari; 23 december 2009, 18:37. Reden: foutje
                        Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tokina 12 24 bevindingen

                          Het is idd moeilijk te zien, maar mij lijkt de scherpte toch slechts op enkele meters te liggen. Probeer anders eens manueel scherp te stellen en kijk of de achtergrond dan scherper is en evt op f4, dan is je scherptediepte toch iets kleiner en valt het scherpstelpunt iets beter op. Maar mss is de AF afgeleid door takken ofzo, werk je met het middelste scherpstelpunt?
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tokina 12 24 bevindingen

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Het is idd moeilijk te zien, maar mij lijkt de scherpte toch slechts op enkele meters te liggen. Probeer anders eens manueel scherp te stellen en kijk of de achtergrond dan scherper is en evt op f4, dan is je scherptediepte toch iets kleiner en valt het scherpstelpunt iets beter op. Maar mss is de AF afgeleid door takken ofzo, werk je met het middelste scherpstelpunt?
                            Ik denk dat ik in dit geval wel met het middelste scherpstelpunt gewerkt heb.

                            Manueel scherpstellen vind ik lastig omdat ik niet zoals vroeger bij mijn analoge camera beschik over matglas in mijn digitale camera.

                            Ik zal de komende dagen nog eens gericht testen.
                            Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tokina 12 24 bevindingen

                              Ik heb met de Tokina een aantal close-up portretten binnenshuis gemaakt met interne flitser (Ingezoomd tot 24 mm) Deze foto's waren zeer scherp, vergelijkbaar met mijn beide primes. Wat dat betreft zou je mogen concluderen dat er niks met het objectief aan de hand is. Blijft overeind staan dat de foto's die ik met het kitlensje van de EOS 400D (EFS 18-55) op 18 mm toch hele scherpe overzichtsfoto's heb gemaakt als ik deze op mijn computer nog eens nakijk op 100%. Dit kitlensje wordt over het algemeen afgekraakt, misschien had ik toevallig een erg scherp exemplaar.
                              Canon EOS 40D/ EF 28mm F2.8/ EF 50mm F1.4 / EF 100mm F2.0/ EF S 18-55 mm IS/ Strobistapparatuur

                              Comment

                              Working...
                              X