Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Winterbanden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Winterbanden.

    Ik ben al jaren gebruiker van winterbanden. Omdat die dingen nu eenmaal meer grip en een betere trekkracht bieden op natte, besneeuwde of bevroren wegen.
    Door omstandigheden heb ik vandaag pas de zomerbanden kunnen wisselen voor winterbanden. Toen ik met de zomerbanden naar de bandencentrale reed, moest ik heel voorzichtig rijden (wegglijden en tractieverlies). Op de weg terug, met wintersloefen onder de auto, had ik daar helemaal geen last meer van.
    Hierbij een oproep aan de non-believers dat winterbanden hun geld meer dan waard zijn (eigenlijk zouden ze die dingen moet verplichten )
    Last edited by Peter K; 19 december 2009, 14:36.
    Homo Sapiens Pentaxiensis

  • #2
    Re: Winterbanden.

    Jamaar opletten hé, nu niet ineens overmoedig worden met uw wintersloefen aan, het blijft hoe dan ook glad.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Winterbanden.

      Voor mensen die niet veel kilometers doen en omdat het hier in Vlaanderen normaal gezien weinige dagen zo "glipperig" is, denk ik dat het toch wel een dure investering is. Niet ?
      Naar de bandenhandelaar, 4 banden kopen en laten plaatsen, dan na de winter (wanneer?) weer laten demonteren en dan ergens opbergen tot een volgend gebruik : dat kost toch redelijk wat denk ik.

      Volgens mij is het zeker goedkoper om met gewone, goede mét profiel-banden te rijden, maar zeker je snelheid aan te passen en bij "glibberige" omlstandigheden de verplaatsen te beperken tot het minimum.
      Mijn gedacht en zeker niet verplichten die winterbanden. We MOETEN al zoveel.

      Comment


      • #4
        Re: Winterbanden.

        Oorspronkelijk geplaatst door willyB Bekijk bericht
        Voor mensen die niet veel kilometers doen en omdat het hier in Vlaanderen normaal gezien weinige dagen zo "glipperig" is, denk ik dat het toch wel een dure investering is. Niet ?
        Naar de bandenhandelaar, 4 banden kopen en laten plaatsen, dan na de winter (wanneer?) weer laten demonteren en dan ergens opbergen tot een volgend gebruik : dat kost toch redelijk wat denk ik.

        Volgens mij is het zeker goedkoper om met gewone, goede mét profiel-banden te rijden, maar zeker je snelheid aan te passen en bij "glibberige" omlstandigheden de verplaatsen te beperken tot het minimum.
        Mijn gedacht en zeker niet verplichten die winterbanden. We MOETEN al zoveel.
        Helemaal mee eens.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Winterbanden.

          Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
          Ik ben al jaren gebruiker van winterbanden. Omdat die dingen nu eenmaal meer grip en een betere trekkracht bieden op natte, besneeuwde of bevroren wegen.
          Door omstandigheden heb ik vandaag pas de zomerbanden kunnen wisselen voor winterbanden. Toen ik met de zomerbanden naar de bandencentrale reed, moest ik heel voorzichtig rijden (wegglijden en tractieverlies). Op de weg terug, met wintersloefen onder de auto, had ik daar helemaal geen last meer van.
          Hierbij een oproep aan de non-believers dat winterbanden hun geld meer dan waard zijn (eigenlijk zouden ze die dingen moet verplichten )
          ik ben het volledig eens met Peter k. Het verschil zit in de rubber samenstelling ( deze is veel zachter) en de profilering( deze zijn allemaal kleine lamellen) en niet in de diepte van het profiel. Wanneer het kouder wordt is de rubber van een zomerband te hard en heeft geen grip meer. Ze zouden de mensen het verschil eens moeten laten ondervinden met of zonder sneeuwbanden. Ik denk dat er veel zouden verschieten van het verschil.
          Last edited by compas; 19 december 2009, 16:49.
          Nikon D90 AF-S Nikkor 18-105mm 1:35-5.6 ED

          Mijn website http://sites.google.com/site/lmfotosite

          Comment


          • #6
            Re: Winterbanden.

            Voor mensen die niet veel kilometers doen en omdat het hier in Vlaanderen normaal gezien weinige dagen zo "glipperig is
            Dit is een groot misverstand. Winterbanden geven betere grip en tractie bij temperaturen lager dan 7 gr.C. En reken maar uit hoeveel dagen per jaar dit het geval is.
            Winterbanden zijn inderdaad een meerkost. Eigenlijk vreemd dat veel mensen dit als overbodig beschouwen. Het gaat tenslotte over uw veiligheid en die van anderen. Blijkbaar wil de modale Belg veel geld uitgeven aan een wagen met een hoop nutteloze toebehoren. Maar als het dan op veiligheid aankomt ....
            Homo Sapiens Pentaxiensis

            Comment


            • #7
              Re: Winterbanden.

              Kan ik alleen maar bijtreden, winterbanden zouden net zoals in Duitsland verplicht moeten worden !

              Donderdag avond het beste bewijs gezien : dikke BMW 6-Reeks Cabrio geraakte totaal niet vooruit op een zeer lichte helling, zij schuifde alle mogelijke richtingen uit, achteruit bijna tegen een wagen die achter haar stond, en links rakelings naast een bestelwagen ... uiteindelijk zijn we met drie mensen gaan duwen om de bestuurdster toch maar op weg te helpen en brokken te vermijden.
              Een BMW 5-Reeks die twee wagens verder stond reed zonder een enkel probleem deze helling op ... maar die had natuurlijk winterbanden, enne beide hebben achterwielaandrijving hoor, met een voorwielaandrijving heb je minder last op besneeuwde wegen, maar altijd voorzichtig zijn.

              Ik heb mijn firmawagen in november 2007 geleverd gekregen ... ik heb het halve land mogen afbellen om nog winterbanden te vinden, productie was nu eenmaal al lang afgelopen. Trouwens de-montage zomerbanden en monteren winterbanden op dezelfde velgen kost 30 Euro bij ons in de bandencentrale, hij stockeert dan ook nog eens je zomerbanden tot je terug wisselt eind maart (want in Duitsland is het verplicht van oktober tot maart), dus in totaal kost het je 60 euro per jaar aan 'wisselkosten'.

              Ik rij in de zomer met 18-inch velgen en laagprofiel banden, in de winter gaan die er af en worden er 17-inch velgen met winterbanden (de originele velgen ) gemonteerd ... ik mag ze in de bandencentrale gratis gaan wisselen twee keer per jaar omdat ik het zelf doe, gebruik alleen hun brug en toestellen

              Ik ben in elk geval overtuigd van het nut van zomer- en winterbanden

              Mark
              Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
              Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

              Comment


              • #8
                Re: Winterbanden.

                Ik ben aan de plaatsing van mijn winterbanden nog niet toegekomen dit jaar, maar ben er ook fervent voorstander van. Het verschil is enorm. Hoewel je inderdaad ook niet moet denken dat je met spikes rondrijdt...

                Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                Blijkbaar wil de modale Belg veel geld uitgeven aan een wagen met een hoop nutteloze toebehoren. Maar als het dan op veiligheid aankomt ....
                zo denk ik er ook over. onnozel, toch? hoewel ik makkelijk praten heb met een leasewagen, zou ik als ik zelf een wagen had zeker ook winterbanden aanschaffen.

                En indien je er de opslagruimte voor hebt, kan je je zomer/winterbanden ook gewoon thuis stockeren, dat zal wel weer wat in prijs schelen...
                [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

                Comment


                • #9
                  Re: Winterbanden.

                  Eind vorige maand ben ik een lang weekend in het zuiden van Zweden geweest. Daar hadden we toen hetzelfde betrokken en natte weer als hier, zeker geen vriestemperaturen. Toch kwam 80% van de auto's daar voorbijzoemen op winterbanden.
                  Ook in Zweden is het, vanaf een bepaalde datum, verplicht om winterbanden te monteren.
                  Daar zullen ze bij 10 cm sneeuw niet zo'n chaos krijgen in het verkeer. Maar ja, die automobilisten hebben ervaring met winterse toestanden.
                  Vriendelijke groet,

                  Jos

                  Comment


                  • #10
                    Re: Winterbanden.

                    Spijtig genoeg heb ik er zelf ook geen hoor, ik heb er eens een stel gehad en dat was dag en nacht verschil.
                    Ik kan het alleen maar aanraden aan iedereen of je nu veel of weinig km doet, als je een buts rijd ben je al veel meer kwijt dan wat banden kosten.
                    Nog een paar jaar en das hier ook verplicht hoor (hier hinken ze altijd achteraan).
                    Ik heb bij mijn sponsor (vrouw) ook al eens gepolst maar daar we nog zoveel moeten aankopen zal het er weer niet van komen zeker.
                    Ik rijd al vanaf mijn 18 jaar dagelijks in weer en wind waarvan 36jaar ook depanage als de rest bleef steken dan moest ik er nog door, zonder winterbanden dan nog.
                    Winterbanden ze zijn zeker hun geld waard, in de ardennen liggen op elke auto (van ginder) sneeuwbanden en die hebben niet alleen nut als er sneeuw ligt maar vanaf dat de themperatuur minder dan 7 graden is heb je voordeel.
                    Alleen is het spijtig dat je meestal in de 30km file hangt omdat er trage tjoefers tussen zitten.
                    D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: Winterbanden.

                      Hier in Canada heb ik nog nooit winterbanden op mijn auto laten zetten. Ik heb het hele jaar door All Season banden en die doen het prima. Er is hier veel bergop en bergaf en heb nog nooit geen problemen gehad, voor die 3-4 keer per jaar dat wij sneeuw krijgen vind ik het niet de moeite. Ieder maakt dat voor zichzelf uit en ik wil niet zeggen dat winterbanden niet goed zijn, integendeel. Als je hier de bergen in wil om te gaan skien en er ligt sneeuw dan zijn winterbanden verplicht...in de stad en derglijke niet. En als we van plan zijn om in wintertoestanden te rijden (in de bergen), dan hebben we sneeuwkettingen bij de hand.

                      Groetjes,
                      Ann
                      Last edited by Ann75; 19 december 2009, 19:19.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Winterbanden.

                        Sneeuwkettingen is ook een goeie oplossing maar dat is hier niet doenbaar omdat hoofdwegen meestal open zijn en binnenwegen spiegelglad zijn.
                        Sneeuwbanden echter kan je gerust maanden laten liggen ik ken er zelfs die er heel het jaar mee rijden en mijn stel winterbanden heb ik ook gewoon in de zomers door versleten.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Winterbanden.

                          Ik heb dit jaar voor de eerste maal in mijn leven winterbanden laten steken, en laat mij meteen duidelijk zijn het verschil is ENORM !!!
                          Remmen, optrekken het is alsof er geen sneeuw lag Donderdag. Als donderdag iedereen winterbanden moest gehad hebben zouden er kilometers minder file gestaan hebben om nog maar niet te spreken van al de ongelukken die hadden vermeden kunnen worden. Dus, ja, als ik nu eens voor het verplichten ben van iets dan is het dit wel.

                          Kostprijs van dit grapje ; 200€ voor 4 stalen velgen + 400€ voor 4 nieuwe winterbanden.
                          Maar terwijl ik met mijn winterbanden rij slijten mijn zomerbanden niet , dus blijft er alleen de kost van de velgen over. En wie zoekt die vindt zeker wel ergens velgen op een autokerhof en zal veel minder dan die 200€ betalen.


                          Erwin
                          Nikon D70, D300s / nikkor 70-200 VR / extender 1.7/ SB800 / lowepro compu trekker AW / ...
                          http://album.zoom.nl/user/lindberg/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Winterbanden.

                            Ik doe het ànders. Ik rij het hele jaar door met dezelfde banden. Maar ik heb "nooit" haast en autorijden is voor mij een soort van ontspanning. Gelukkig heb ik "tractie controle" maar voor de rest doe ik "niets speciaals". Ik geloof goed dat "winterbanden" een énorm verschil maken maar hoe "lang" is onze winter ? Laat mij maar voorzichtig vorderen. Ik rij sinds 1976 en heb nog nooit een ongeval "in fout" gehad. Ik ben wél 2x aangereden maar alleen de 1e keer was dat "tamelijk serieus". Voor de volledigheid : ik rij al "100 jaar" in bonus malus 1....

                            Comment


                            • #15
                              Re: Winterbanden.

                              Oorspronkelijk geplaatst door erwin Bekijk bericht
                              Ik heb dit jaar voor de eerste maal in mijn leven winterbanden laten steken, en laat mij meteen duidelijk zijn het verschil is ENORM !!!
                              Remmen, optrekken het is alsof er geen sneeuw lag Donderdag. Als donderdag iedereen winterbanden moest gehad hebben zouden er kilometers minder file gestaan hebben om nog maar niet te spreken van al de ongelukken die hadden vermeden kunnen worden.
                              Wat minder ongevallen met blikschade maar wellicht enkele zware ongevallen door roekeloos rijgedrag. Als sommigen dan gaan rijden alsof er geen sneeuw ligt, kan het bijna niet anders.
                              Dus, ja, als ik nu eens voor het verplichten ben van iets dan is het dit wel.
                              Bovendien interessant voor de overheid : o.a. meer BTW-ontvangsten, boetes (wegens rijden met zomerbanden) en geen kosten meer voor al dat strooizout op de openbare wegen.
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                              Comment

                              Working...
                              X