Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

F getal klopt niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • F getal klopt niet

    Ik heb sinds vandaag een oude 50mm MF lens op de kop getikt.
    Werk heel goed niks fout aan.... maar nu
    Het diafragma(F) getal wat op mijn Nikon D200 verschijnt klopt niet met wat ik met de instel ring instel.
    Als ik de ring op F11 zet dan verschijnt er op me toestel bijvoorbeel F5???

    Klopt dit ??? welk getal moet ik nu geloven?

    Alvast bedankt
    Camouflage kleding?? je bent een fotograaf en geen Rambo ;)

    Nikon D200

  • #2
    Re: F getal klopt niet

    diafragma moet je instellen op toestel zelf en niet met ring
    die moet je normaal gezien vastzetten op kleinste f-waarde (oranje merkteken)
    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

    Comment


    • #3
      Re: F getal klopt niet

      Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
      diafragma moet je instellen op toestel zelf en niet met ring
      die moet je normaal gezien vastzetten op kleinste f-waarde (oranje merkteken)
      Oke geprobeert, maar op mijn D200, maar als ik dan met de voorste rol heen en weer ga gebeurt er niks het lijkt wel of het toestel alleen reageerd op de lens zelf....
      Camouflage kleding?? je bent een fotograaf en geen Rambo ;)

      Nikon D200

      Comment


      • #4
        Re: F getal klopt niet

        Wat je op je objectief instelt is mechanisch, en dus normaal gezien ook juist, hoe het komt dat je D200 dat op je display anders gaat zien, weet ik eigenlijk niet zeker, maar ik denk dat het te maken heeft met het nokje dat de stand naar je camera aangeeft.

        Het zal wel te maken hebben met een compatibileitsprobleem tussen dat type objectief en je boddy, als je toestel werkelijk rekening gaat houden met f5.0 terwijl je objectief op f11.0 staat zal je serieus onderbelichte opnames verkrijgen, is dat niet het geval, dan zou ik zeggen niets van aantrekken, een voortgaan op je objectief.

        Ga eens na of dit objectief eigenlijk wel bruikbaar is op je D200, welk type objectief is het eigenlijk ?

        Hier zitten wel wat mensen zoals KOEN1950 die wat ervaring hebben met het gebruik van oude MF objectieven op een digitaal toestel.
        Ook op de site van Hans Braakhuis kan je er veel over terugvinden.
        Last edited by Guest42; 17 december 2009, 13:08.

        Comment


        • #5
          Re: F getal klopt niet

          Ik zal even de lens precies omschrijven:

          Het is een Nikkor50mm 1:2 3694123
          Camouflage kleding?? je bent een fotograaf en geen Rambo ;)

          Nikon D200

          Comment


          • #6
            Re: F getal klopt niet

            Je moet in het menu van de camera de maximale lichtsterkte zelf instellen. Dan zou het moeten kloppen.
            Het is een manuele lens, dus die gaat niet reageren op knopjes in de camera.
            Is de lens heel oud en geen ai of ais type dan kan het zijn dat de koppeling niet werkt.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: F getal klopt niet

              Het feit dat de camera denkt dat het een ander diafragma betreft zal mss wel iets schelen, maar uiteindelijk zal ze wsl gewoon licht meten bij de waarde die je instelt op de lens tenzij die pas met de opname sluit, zet ze in dat geval op 'manueel' als dat gaat.
              Mijn camera denkt dat al mij MF lenzen de Canon 50mm 1.8 zijn omdat mijn adapter dit zo doorgeeft en de ene lens heeft wat meer compensatie nodig dan de andere, maar ik heb niet echt gemerkt dat dit afhangt van het effectieve diafragma van de lens, het hangt blijkbaar van lens tot lens af, je merkt dit wel hoeveel compensatie je evt moet toepassen op welk diafragma.
              Ook een spelen met spotmeting, matrix, enz..
              Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

              Comment


              • #8
                Re: F getal klopt niet

                Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                Het feit dat de camera denkt dat het een ander diafragma betreft zal mss wel iets schelen, maar uiteindelijk zal ze wsl gewoon licht meten bij de waarde die je instelt op de lens tenzij die pas met de opname sluit, zet ze in dat geval op 'manueel' als dat gaat.
                Mijn camera denkt dat al mij MF lenzen de Canon 50mm 1.8 zijn omdat mijn adapter dit zo doorgeeft en de ene lens heeft wat meer compensatie nodig dan de andere, maar ik heb niet echt gemerkt dat dit afhangt van het effectieve diafragma van de lens, het hangt blijkbaar van lens tot lens af, je merkt dit wel hoeveel compensatie je evt moet toepassen op welk diafragma.
                Ook een spelen met spotmeting, matrix, enz..
                Nou ben vanmiddag natuurlijk naar buiten geweest, het sneeuwde natuurlijk.
                En het is idd gewoon een beetje oefenen hij wijkt iets af maar daar wen je wel aan je krijgt gewoon een soort omrekening in je hoofd.
                Hij maakt verders helemooie foto's voor zo een oud lensje!!!
                Camouflage kleding?? je bent een fotograaf en geen Rambo ;)

                Nikon D200

                Comment


                • #9
                  Re: F getal klopt niet

                  Oorspronkelijk geplaatst door NaturePat Bekijk bericht
                  Nou ben vanmiddag natuurlijk naar buiten geweest, het sneeuwde natuurlijk.
                  En het is idd gewoon een beetje oefenen hij wijkt iets af maar daar wen je wel aan je krijgt gewoon een soort omrekening in je hoofd.
                  Hij maakt verders helemooie foto's voor zo een oud lensje!!!
                  Daarmee is het een en ander nog niet verklaard!
                  Des te meer de moeite om de hierboven gegeven tips uit te voeren en alles kloppend te krijgen.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: F getal klopt niet

                    .....
                    Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 02:40.

                    Comment


                    • #11
                      Re: F getal klopt niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Wat je op je objectief instelt is mechanisch, en dus normaal gezien ook juist, hoe het komt dat je D200 dat op je display anders gaat zien, weet ik eigenlijk niet zeker, maar ik denk dat het te maken heeft met het nokje dat de stand naar je camera aangeeft.

                      Het zal wel te maken hebben met een compatibileitsprobleem tussen dat type objectief en je boddy, als je toestel werkelijk rekening gaat houden met f5.0 terwijl je objectief op f11.0 staat zal je serieus onderbelichte opnames verkrijgen, is dat niet het geval, dan zou ik zeggen niets van aantrekken, een voortgaan op je objectief.

                      Ga eens na of dit objectief eigenlijk wel bruikbaar is op je D200, welk type objectief is het eigenlijk ?

                      Hier zitten wel wat mensen zoals KOEN1950 die wat ervaring hebben met het gebruik van oude MF objectieven op een digitaal toestel.
                      Ook op de site van Hans Braakhuis kan je er veel over terugvinden.
                      Ik weet niet hoe een D200 werkt , ik heb die lens ook , maar op mijn D80 zie ik geen f notering,en dat vind je ook niet terug op je exif van je foto, werk je gewoon met je diafragma ring, die werkt perfect, en je steld je snelheid zelf in
                      Last edited by koen1950; 19 december 2009, 09:45.

                      Comment


                      • #12
                        Re: F getal klopt niet

                        oke ik ga vanmiddag eventjes door dat menu heen duiken kijken of ik het f getal dan toch kloppend kan krijgen ik laat het hier nog even weten!
                        Camouflage kleding?? je bent een fotograaf en geen Rambo ;)

                        Nikon D200

                        Comment


                        • #13
                          Re: F getal klopt niet

                          als het het non CPU objectief is,eerst in de camera de brandpuntafstand instellen,dan daarna het maximum diafragma getal.
                          Het mechanisch ingestelde getal op de lens zal dan juist zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: F getal klopt niet

                            Oorspronkelijk geplaatst door L.Cavalier Bekijk bericht
                            als het het non CPU objectief is,eerst in de camera de brandpuntafstand instellen,dan daarna het maximum diafragma getal.
                            Het mechanisch ingestelde getal op de lens zal dan juist zijn.
                            Oke ik ben gaan kijken maar waar staat dat onder in je toestel ik de D200 nog niet zo lang namelijk...
                            Camouflage kleding?? je bent een fotograaf en geen Rambo ;)

                            Nikon D200

                            Comment


                            • #15
                              Re: F getal klopt niet

                              .....
                              Last edited by hombre complicado; 22 januari 2011, 02:41.

                              Comment

                              Working...
                              X