Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

    Hallo,

    Zijn er mensen zijn die hun extreme groothoeklens (10-20, 10-22,...) regelmatig gebruiken (en er eventueel nog andere zaken dan landschappen en gebouwen mee fotograferen) ?

    Of gebruiken jullie hem ook slechts een paar keer per jaar (of niet) zoals op vakantie of uitstap?
    Ik behoor tot deze groep en twijfel om m'n Sigma 10-20 te verkopen. Misschien kan iemand z'n fotogallery-link posten met groothoekfotos waarbij ik van gedacht zou veranderen

    M'n kleinste mm's zijn dan wel 17mm (x1.6 crop) = 27.2mm
    Wat vinden jullie van dit bereik als laagste groothoek van alle objectieven ?

    Thanks,
    CanonYouCan
    Last edited by CanonYouCan; 16 december 2009, 21:21.

  • #2
    Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

    Same here, ik ben aan het twijfelen om de 10-22 aan te kopen voor gebruik op een crop.

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

      Ik gebruikte mijn 10-20 regelmatig en na verandering naar FF vlug vervangen door een 15-30.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

        Zoals al vaak gezegd, de 10-20 gaat nooit uit mijn tas.
        prijs kwaliteit heel goed voor landschapsfotografie
        Voor persconferenties of sport vaak nog met 8mm peleng
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #5
          Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

          ik heb een 17-40 op FF, wat eigenlijk zga identiek als 10-22 op crop is en ik gebruik deze het meest van al. Elke foto die ik onder 50mm (35 op crop dus) schiet wordt met de 17-40 gemaakt, en dat zijn er nog veel.
          Ik zou niet zonder kunnen en ik ga dus ook nooit op stap zonder. Nog nooit meegemaakt dat ze in mn tas blijft zitten

          zo zijn bvb 1400 van de 2500 foto's in mijn Lightroom cataloog getrokken met de 17-40
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

            leukste objectief ever!
            Je kan er van die superleuke gezichtclose ups mee maken
            Ik ga altijd en overal eens mijn 10-20 monteren (alsikdesnoodskanflitsen)!
            Als je niet te klassiek landschap/gebouwen denkt zijn er nog zoveel meer toepassingsmogelijkheden.

            Comment


            • #7
              Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

              Ik heb een aantal jaar geleden mijn 10-22 ooit verkocht omdat ik hem weinig gebruikte. Toch spijt van gekregen en na een tijdje weer een 10-22 terug gekocht. Ook al gebruik ik hem een stuk minder dan mijn 17-40 op een cropcamera, hij gaat wel altijd mee en ik doe hem ook nooit meer weg (tenzij ik naar full-frame ga)
              http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

              http://rouwkema.smugmug.com/

              Comment


              • #8
                Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                Ik heb een tas met een 10-22, een 24-85 en een 100-400
                x 40 met 3 lenzen

                OK, ik zit meer aan de 400mm kant dan de 10mm, maar dat is nog geen reden om ze weg te doen

                ik verkoop mijn sneeuwkettingen ook niet na de winter

                Comment


                • #9
                  Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                  Ik overweeg om me er een aan te schaffen, om mijn streek (Brugge) eens op een andere
                  manier te verkennen en vast te leggen. Lijkt me gewoon leuk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                    mijn EF-S 10-22 wordt in vergelijking met mijn andere lenzen vrij weinig gebruikt, maar toch is ze onmisbaar vind ik.

                    En ik heb er nog geen enkel gebouw of landschap mee getrokken om eerlijk te zijn ... gebruik ze wel regelmatig om auto's tijdens een event te fotograferen ... ieder zijn ding hé.

                    Ik blijf het een 'speciale' lens vinden, het is zeker niet mijn eerste keuze als ik een auto shoot ga doen, dan heb je ruimte genoeg, maar tijdens een event, zeker een indoor event is ze goud waard. Ik heb ze bijgevolg zo goed als altijd bij

                    Mark
                    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                      Ik gebruik mijn 10-22 bijna evenveel als mijn 17-55. Voor landschappen gaat ie er vaak niet af. In Tibet heb ik er de meeste landschappen met getrokken terwijl mijn standaardlens nu niet echt min valt te noemen.
                      Het is gewoon een leuk bereik en zeker in de bergen. Je moet echter wel niet vies zijn van fotobewerking wat als je foto's trekt op 10mm moet je de meeste achteraf echt wel rechttrekken. Soit, Prachtige lens en de enigste reden dat ik ze ooit zou wegdoen is wanneer ik overstap naar full frame.
                      Last edited by rolf; 17 december 2009, 20:51.
                      Canon EOS 7D
                      Canon EF-S 10-22mm USM - Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM - Canon EF 70-200mm f/4L USM
                      Canon Speedlite 580EXII

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                        Op FX gebruik ik de 20-35 2.8 van nikon redelijk veel.

                        Op DX gebruik ik eigenlijk geen extreme groothoek. De lens met meeste groothoek die ik gebruik op Dx is de 17-55 2.8
                        Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                        Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                          Ik gebruikte mijn UWA (Sigma EX 15-30 op FF en eerder de Tokina 12-24 op een crop) dusdanig weinig dat ik deze heb verkocht. In het geval van de Sigma was dit ook te wijten aan de flare-gevoeligheid van dit objectief.

                          De beslissing om deze UWA(s) te verkopen is gevallen nadat ik aandachtig mijn brandpunt-gebruik heb geanalyseerd met behulp van ExposurePlot en heb geconstateerd dat ik in vrijwel alle gevallen voldoende heb aan 24mm op FF (wat overeen komt met zo'n 15mm op een 1,6x cropcamera) en ik de financiële middelen vervolgens vrij wilde maken om een 24L mk II te kopen.

                          Toch ben ik wel voornemens om nog een keer een 17-40L aan te schaffen voor die moment en dat ik wél een UWA nodig heb....
                          www.indetailfotografie.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                            interessante lectuur als je wat inspiratie wil opdoen voor je ultra wide:


                            Let vooral op de foto van die roestige vrachtwagen!!
                            Last edited by bahu; 21 december 2009, 10:44. Reden: spelvaut
                            Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                            Flickr album Homepage

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie gebruikt regelmatig een 10-20 of 10-22 objectief ?

                              Heb me via BD hier een tijdje terug een 2de-hands 10-22 exemplaar aangeschaft en heb er nog geen seconde spijt van. Eens er wat mee 'gespeeld' te hebben, onafhankelijk van het te fotograferen onderwerp, gaat ze niet meer uit je tas en gebruik ze frequent.

                              Doe vooral rally's, maar wordt daarbuiten ook gebruikt.
                              Laatste foto's die ik er mee gemaakt heb was tijdens een indoor karting event, enkele voorbeelden te vinden via onderstaande link.

                              rubriek races - speedwear karting trophy.
                              rubriek rally - Condroz.

                              Grtn,
                              Hans.
                              www.rallyandraces.com

                              Comment

                              Working...
                              X