Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Hard disk ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke Hard disk ?

    Welke hard disk van 1 of 1,5 Tb (voor in ene PC) is momenteel betrouwbaar ?
    Welk merk raden julie me aan?
    Ik kan nergens een objectieve test vinden waarin de betróuwbaarheid wordt besproken ...
    (uiteraard vwb de opslag betrouwbaar, geen crashes of dataverlies)
    Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

  • #2
    Re: Welke Hard disk ?

    Oorspronkelijk geplaatst door JohnB Bekijk bericht
    Welke hard disk van 1 of 1,5 Tb (voor in ene PC) is momenteel betrouwbaar ?
    Welk merk raden julie me aan?
    Ik kan nergens een objectieve test vinden waarin de betróuwbaarheid wordt besproken ...
    (uiteraard vwb de opslag betrouwbaar, geen crashes of dataverlies)
    koop er twee gelijke... en mirror ze (RAID 1) en je hebt een betrouwbare harddisk...
    als de éne uitvalt neemt de andere over... De meeste motherboards kunnen dat tegenwoordig...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Welke Hard disk ?

      Ik denk dat ze ongeveer allemaal even betrouwbaar of onbetrouwbaar zijn. 1 uitzondering : dat zijn de harddisks die in servers gebruikt worden. Dat zijn de enige die nog echt getest worden, voor ze de deur uitgaan : dat merk je ook aan de prijs (ze zijn een factor 3-10 duurder dan gewone)... Dat heeft ook te maken met het feit dat ze meestal ook hot-swappable zijn (omdat ze in RAID 1 of 5 staan).

      Aan de huidige prijzen, laat men dat testen over aan de gebruiker. Een harddisk die het enkele maanden uithoudt, zal het normaal ook een jaar of 5 uithouden...

      Of bepaalde merken beter zijn dan andere ? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Er blijven er trouwens steeds minder verschillende over...
      Last edited by polleke_cgc; 16 december 2009, 21:02.
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: Welke Hard disk ?

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        koop er twee gelijke... en mirror ze (RAID 1) en je hebt een betrouwbare harddisk...
        als de éne uitvalt neemt de andere over... De meeste motherboards kunnen dat tegenwoordig...
        Ja, maar dat vereist meer financiën
        't Gaat mij nu even om 1 harddisk.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: Welke Hard disk ?

          Mijn persoonlijke ervaring voor courante hardrives:
          Harddisks van samsung gaan langer mee dan deze van Western Digital.
          Maar WD harddisk schrijft precies iets vlugger en hapert niet zo vlug wannneer de schijf bijna vol is.

          Hier geen (wetenschappelijke) verklaring, enkel uit jaren ervaring met zelf pc's samen te stellen.

          Ooit een artikel gelezen van een Harddrive-manufacturer: de verwachte levensduur van een HD wordt door hun geschat op 3-4 jaar bij veelvuldig gebruik!
          Ok ik heb ook een HD die +10jaar meegaat, maar ook enkele die na 2-3 jaar het begaven.

          Ik raad aan belangrijke data, fotos altijd te backuppen op cd of andere (externe) harddrive.
          'AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light'

          Comment


          • #6
            Re: Welke Hard disk ?

            Wij werken hier allemaal met Samsung Spinpoint HDD's.
            SF
            00.00 Gone

            Comment


            • #7
              Re: Welke Hard disk ?

              Ik ben voor storage heel tevreden van mijn WD Caviar Green 2TB, 32 MB Cache. niet de meest performante schijf maar fluisterstil en energiezuinig.

              Als systeemschijf zou ik sowieso enkel nog SSD kopen (gebruik ik momenteel een 300gb Velociraptor voor)
              Mijn foto's
              Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

              Comment


              • #8
                Re: Welke Hard disk ?

                Maakt niet uit welk merk. Geen enkele schijf is betrouwbaar. Ook die in een server begeven het. Alleen hebben deze een raid-functie, of goede backup. Hot swappable hangt niet af van de schijf, maar van de driver en Moederbord. Servers hebben hard-ware raid, terwijl de moederborden het moeten doen met software en een degelijke chipset.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke Hard disk ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                  Maakt niet uit welk merk. Geen enkele schijf is betrouwbaar. Ook die in een server begeven het. Alleen hebben deze een raid-functie, of goede backup. Hot swappable hangt niet af van de schijf, maar van de driver en Moederbord. Servers hebben hard-ware raid, terwijl de moederborden het moeten doen met software en een degelijke chipset.
                  Dat dacht ik dus ook.
                  Maar bij het telefonisch bestellen voro een kennis, werd me een Seagate aangeraden.
                  De collega aan de balieraadde me echter een Western Digital aan .
                  Vandaar de vraag.

                  Ook gereed voor inbouw ligt nu een WD 15 EADS, 1.5 Tb
                  Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke Hard disk ?

                    voor videobewerking en fotomontage gebruiken wij verschillende USB harde schijven.Tot hiertoe met geen enkele problemen gehad en er is zelfs een van de Aldi bij van 160 giga en deze gaat al enkele jaren mee.Word nu enkel gebruikt om muziek op te zetten in MP3 die voor video en fotomontage word gebruikt.
                    françois

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke Hard disk ?

                      Eigenlijk is zoiets veel belangrijker als je niets wil kwijtspelen, that is.
                      Dit, niet enkel voor je pics, maar gewoon voor alles "Win OS Partition" inkluis.
                      100% betrouwbaar is onze ervaring.
                      SF
                      00.00 Gone

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke Hard disk ?

                        De oplossing is in twee mooie (Engels) woorden vervat DATA REDUNDANCY.
                        Voor onze foto's komt het neer op dubbele externe schjven. We (zoals ondergetekende) zetten onze foto's op aparte schijven (dus LOS van de HD in de pc) voor het geval er eentje zou uitvallen.
                        Mocht er een schijf uitvallen (mechanisch defect is NOOIT uit te sluiten) dan vervangen we deze en plaatsen we OPNIEUW onze foto's op die nieuwe schijf. Gewoonweg dubbele opslag van onze foto's. Simpel maar effectief en met de huidige prijzen nog niet eens zo'n dure grap.
                        Succes,
                        Alain,

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke Hard disk ?

                          Ik gebruik al een paar jaar een externe harde schijf met RAID mirroring. Fantastisch in gebruik met de gigabit aansluiting. De schijfjes hebben het tot nu toe (hout vasthouden...) perfect gedaan!

                          Hier de link naar de opvolger.

                          groetjes

                          Fre
                          Canon 6D - Canon 5D - 24-70 2.8 - 85mm 1.8 - 50mm 1.8 II - 430EXII

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke Hard disk ?

                            Bij deze wil ik iedereen bedanken voor de "input".
                            Als hobby-ist en IT-er wist ik al lang van Raid, en had ik de financiën: mijn huis was een gateway heaven (met dus raid network storage, mijn eigen NAS ).
                            Helaas is het anders, en evenzo toch voor mijn kennis, bij wie ik vandaag een WD 15EADS plaatste.
                            Voor de kenners: Niet bij haar persoonlijk, maar in haar PC.

                            Zij gebruikt de PC zakelijk, maar ook voor videomontage.
                            Derhalve een 1,5 Tb harddisk.
                            Na nogmaals telefonisch raadplegen van de leverancier, werd me bevestigd dat deze schijf voldeed aan haar eisen (geruisloos, betrouwbaar).

                            Western Digital heeft nu een opvolger van haar software, "Acronis", dat me hielp de originele hard disk te clonen.
                            Het werkte perféct.
                            Zij blij, ik blij. (Want je wilt geen vriendschap verliezen uit ontwetendheid, waar je slechts wilt helpen).
                            Met 2 uur was er 2 Gb geheugen en de WS15EADS bijgeplaatst, en de originele harddisk daarop ge-cloned.
                            Systeem draaide daarna prima.
                            Alsof er niets was gebeurd, maar wel met meer werk- en opslag- geheugen.

                            Al met al een geslaagde dag.
                            (Voor mezelf had ik hier niet zo zitten doorvragen Dus: Merci !).
                            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke Hard disk ?

                              [MOD] Thread een beetje over het hoofd gezien maar nu staat ie op de goede plaats.
                              Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

                              Comment

                              Working...
                              X