Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tokina 10-24 mm type I of II ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tokina 10-24 mm type I of II ?

    Beste fotografieliefhebbers,

    Tijdens mijn oriëntatie ben ik nogal verrukt geraakt over de Tokina groothoeklens. Het betreft de 10-24 mm. In Nederland kost het eerste type rond de 370 euro en het tweede (verbeterde) type rond de 470 euro.

    Mijn vragen zijn:

    1. Is er een aanzienlijk kwaliteitsverschil tussen de beide types en welke?
    2. Het eerste type wordt her en der tweedehands aangeboden maar is er ook al een tweedehands markt voor het tweede type en welke?
    3. Graag zie ik foto's die gemaakt zijn met een van bovenstaaande type lenzen. Weet iemand een site waar ik een ander op kan aanschouwen?

    Bij voorbaat hartelijk dank voor ieder bruikbaar advies en alvast fijne feestdagen!

    Groetjes Robert27

  • #2
    Re: Tokina 10-24 mm type I of II ?

    bedoel je niet de Tamrom 10-24?

    De versie 1 zal zonder AF motor zijn in de lens. En de versie 2 met. En mocht je een hoge body hebben zoals de D200/D300. Dan zal de versie 1 sneller zijn. En bij de D40/50 kies je beter de versie 2 denk ik. Optiek zal wel hetzelfde zijn.

    kan er ook goed langs zitten. heb namelijke geen Nikon. maar dit was dacht ik het geval bij de 17-50 met en zonder VC.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Tokina 10-24 mm type I of II ?

      ik heb al een tijdje die Tokina 1 12-24 en dat is een erg fijne lens. Hier zie je wat foto's die ik maakte met die lens en hier ook.
      20D 40D 12-24F4 50F1.8 400F5.6 150F2.8 TZ7
      Het fotoblog van Bertpix.

      Comment


      • #4
        Re: Tokina 10-24 mm type I of II ?

        De versie II zou scherper zijn aan de randen en zou minder last hebben van CA.
        Ik heb de eerste versie en ben er toch tevreden mee.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: Tokina 10-24 mm type I of II ?

          Hallo allemaal,

          Bedankt voor de reacties tot dusverre. Natuurlijk bedoel ik de Tokina 12-24 mm.
          Naar aanleiding van de foto's van Bertpix ben ik behoorlijk om en zie mij bevestigd in mijn positieve gevoel over dit objectief.

          Mochten er nog meer bruikbare tips zijn over het eerste type of het tweede type, dan houd ik mij natuurlijk van hartel aanbevolen!

          Vriendelijke groet van Robert27 en alvaste fijne feestdagen

          Comment


          • #6
            Re: Tokina 10-24 mm type I of II ?

            Wellicht nog meegeven dat het objectief heel erg stevig aanvoelt en dat de AF meer dan behoorlijk is.
            Kwestie het softe op de randen van de eerste serie, daar heb ik tot nu toe nog niet veel van gemerkt.
            En de CA, als die er in bepaalde foto's mocht zijn, is gemakkellijk weg te werken met de software.
            Zeker een objectief die zijn geld waard is, vind ik persoonlijk.
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment

            Working...
            X