Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

    hallo,

    Deze week heb ik de sigma 105 mm macrolens f/2.8 getest op mijn nikon d80. Wat blijkt, hoe korter de scherpstelafstand wordt hoe groter de f-waarde wordt. In macrostand had ik een f/5.6.

    Dit lijkt me niet echt de bedoeling en theoretisch gezien (volgens de berekening van die 2.8) ook niet correct aangezien het (volgens mij) niet het buigelement is die van afstand verandert maar de scherpstelring.

    Soit, volgens de ene bron is de uitleg een slechte communicatie tussen een "oude" nikon body en sigma. Volgens de andere bron is dit perfect normaal.

    Wel even bij vermelden dat de ene sigma lens op 1:1 macro f/5.6 had en de andere f/4.0. Dus perfect normaal lijkt het me niet.

    Heeft één van jullie dit ook al meegemaakt?
    Is het een probleem om in macro slechts f/5.6 te hebben?
    Wat zou een verklaring kunnen zijn?

    Ik vraag me af of ik de lens nu zou kopen of niet aangezien ze andere dingen beloven dan ik krijg... of denkt de camera dat de lens f/5.6 is terwijl het resultaat wel degelijk een lichtsterkte heeft van f/2.8, want dan is er naar mijn mening ook niet echt een probleem.

    bedankt voor jullie ervaringen
    groeten
    http://www.pixel7.be

  • #2
    Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

    Dit is doodnormaal. Je camera voert een correctie uit omdat je lens langer wordt, waardoor het effectieve f-getal vergroot.

    In photography, the working f-number is described as the f-number corrected for lens extensions by a "bellows factor". This is of particular importance in macro photography.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

      dat de working f/waarde hierdoor omhoog gaat lijkt logisch maar is hetgeen op de camera staat niet het theoretisch f-getal; zijnde

      focal length / diameter

      de focal length en diameter blijven wel gelijk bij scherpstellen op korte afstand, dus het theoritische f-getal blijft dan toch identiek, nee?

      Of doet mijn nikon zo'n lichtcorrectie omdat het moeilijk communiceert met de sigma. Want hoe verklaar je anders dat twee identieke lensen, in twee identieke setups een verschillende f-waarde geven (f/4.0 & f/5.6)... Met de D300 zou het probleem niet bestaan volgens info... daar blijft hij f/2.8 geven.

      naar het andere uiteinde kon ik idd ook wel naar een f/64 ipv f/22 of 32 (ik twijfel)

      Bestaat ditzelfde fenomeen met een nikon macro lens?

      Waarom zegt de marketing dan f/2.8 en niet f/2.8 - f/5.6 zoals ze bij zoomlenzen doen?

      groeten

      ps.
      http://www.pixel7.be

      Comment


      • #4
        Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

        ps. uw body + macrolens geeft hetzelfde resultaat vermoed ik dan? Welke macro lens heb jij op welke body?
        http://www.pixel7.be

        Comment


        • #5
          Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

          Vergis je niet, bij vele macrolenzen verschilt brandpuntsafstand bij 1:1 van dat aangegeven op de lens.
          Dat het met een identieke lens andere resultaten geeft is wel wat vreemd, maar het fenomeen op zich is best normaal. Mijn ervaringen zijn de volgende:

          60mm nikkor + D50/D70 geeft wel een correctie.
          180mm sigma + D70/D90 geeft géén correctie.

          Bij Canon wordt er überhaupt géén correctie weergegeven.
          In de praktijk maakt het weinig uit hoor.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

            Oorspronkelijk geplaatst door dmiddern Bekijk bericht

            Waarom zegt de marketing dan f/2.8 en niet f/2.8 - f/5.6 zoals ze bij zoomlenzen doen?

            groeten

            ps.
            Omdat je geacht wordt te weten dat de waarden zoals aangegeven op een objectief, alleen gelden bij scherpstelling op oneindig.

            Comment


            • #7
              Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

              :-) bij deze weet ik dat dus !
              http://www.pixel7.be

              Comment


              • #8
                Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

                tabel in handleiding Canon 100 2.8 USM

                Comment


                • #9
                  Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

                  conclusie: iedereen heeft hetzelfde "probleem" en dit is niets om mij zorgen over te maken?
                  de DOF verandert niet door de working f-waarde. Dus in DOF berekeningen geldt nog altijd de f/2.8?
                  http://www.pixel7.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: f-probleem met sigma 105 macro op nikon D80

                    De enige juiste oplossing lijkt me om DoF berekeningen achterwege te laten
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment

                    Working...
                    X