Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bizar diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bizar diafragma

    Hoihoi

    Ik heb net een doos lensjes gekocht voor kerst. De meeste mag ik niet zien maar 1tje is een nikon en is voor mijn schoonmoeder. MAAR ik even gekeken naar het diafragma en het is wel vrij bizar (of normaal ik weet het zo niet).

    iemand een idee?



    oja het is een vivitar 35mm 2.8 (manuele lens dus)
    [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

  • #2
    Re: bizar diafragma

    Wat bedoel je eigenlijk met een raar diafragma?
    Hetgeen ik kan zien is een achtbladig diafragma.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: bizar diafragma

      Dat dit de eerste keer is dat ik zie dat dit niet gelijkt op een cirkel of ben is het mij gewoon nog nooit opgevallen
      [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

      Comment


      • #4
        Re: bizar diafragma

        Dat is een zogenaamd cirkelzaagdiafragma, past héél goed bij schoonmoeders
        Groetjes van tozumi

        Bezoek hier mijn webstek

        Comment


        • #5
          Re: bizar diafragma

          Oorspronkelijk geplaatst door tozumi Bekijk bericht
          Dat is een zogenaamd cirkelzaagdiafragma, past héél goed bij schoonmoeders
          Oei, oei, fout, fout...

          Maar wel grappig.

          DPaul.
          DPaul - A.FIAP
          D810, nikkors and other stuff

          Comment


          • #6
            Re: bizar diafragma

            haha goeie tozumi

            maar even serieus heeft dit een impact op de beeldkwaliteit? of mss gewoon leuke effectjes
            [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

            Comment


            • #7
              Re: bizar diafragma

              De vorm van het diafragma heeft geen gevolg voor scherpte ed, maar wel voor de "bokeh".

              Wat ik wel zie in de grotere versie van uw afbeelding is dat het glas precies niet zuiver is.
              Misschien controleer je best wel even grondig of de lens niet aangetast is door fungus.
              Dat is een soort schimmelvorming in de lijmlaag waarmee twee lenzen op mekaar gelijmd zijn.
              Groetjes van tozumi

              Bezoek hier mijn webstek

              Comment


              • #8
                Re: bizar diafragma

                inderdaad de lens is niet volledig zuiver, maar dit is stof geen fungus (ik moet hem nog eens afstoffen)

                jammergenoeg kan ik de lens niet testen want het is voor een nikon, maar ik ga het wel eens laten weten wat het effect is. Normaal gezien ga ik diezelfde lens ook nog voor mezelf kopen maar dan met schroefdraad eens zien of dit hetzelfde is.
                [CENTER] Merkvast? Canon, tamron, sigma, takumar, vivitar, pentax,...... nee niet echt[/url]

                Comment

                Working...
                X