Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor VR 18-200mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor VR 18-200mm

    Hallo,

    Ik ben van plan een Nikon D90 camera aan te schaffen, met hierbij de nikkor VR 18-200mm lens.
    Dit zal mijn eerste digitale reflexcamera zijn.

    Deze zou vooral gebruikt worden op vakantie, in steden en bergen (zowel landschappen als macro's). Het lijkt mij hier handig om niet van lens te moeten wisselen.
    Thuis hebben wij ook een aquarium, en ik zou deze lens ook willen gebruiken om foto's van de vissen te maken.

    Nu vraag ik mij af of deze lens goed genoeg is voor al deze combi's. Lukken macro-foto's goed?

    Alvast bedankt voor de hulp!

    Groeten,

    Bart

  • #2
    Re: Nikkor VR 18-200mm

    Oorspronkelijk geplaatst door bartpe Bekijk bericht
    Ik ben van plan een Nikon D90 camera aan te schaffen, met hierbij de nikkor VR 18-200mm lens.
    Dit zal mijn eerste digitale reflexcamera zijn.

    Deze zou vooral gebruikt worden op vakantie, in steden en bergen (zowel landschappen als macro's). Het lijkt mij hier handig om niet van lens te moeten wisselen.
    Thuis hebben wij ook een aquarium, en ik zou deze lens ook willen gebruiken om foto's van de vissen te maken.
    de 18-200mm is absoluut geen macro lens... Het voordeel en nut van een digtale reflexcamera is net dat je van lens kan wisselen...

    als je macro wilt, koop een macro lens... bv. sigma 105mm, of tamron 90mm
    of koop een nikon 50mm f1.8 lensje... (heel leuk lensje trouwens om met DOF te leren spelen) en zet dit omgekeerd op je toestel via een omkeerring BR-2A, da's een goedkope doch leuke oplossing om macro foto's te nemen.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor VR 18-200mm

      Akkoord met d-oracle dat het voordeel van een Reflex is dat je de lens kan wisselen, maar ik begrijp wel dat Bart op reis niet met een heel stel lenzen wil sleuren. Daarom zou mijn keuze zijn: Tamron 18-270, dan heb je zelfs nog wat extra mm's. Niets belet je om later lenzen bij te kopen.

      Grts
      Hagar
      Nikon Df

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor VR 18-200mm

        Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
        Akkoord met d-oracle dat het voordeel van een Reflex is dat je de lens kan wisselen, maar ik begrijp wel dat Bart op reis niet met een heel stel lenzen wil sleuren. Daarom zou mijn keuze zijn: Tamron 18-270, dan heb je zelfs nog wat extra mm's. Niets belet je om later lenzen bij te kopen.

        Grts
        Hagar
        Inderdaad, wij gaan vaak op vakantie naar de bergen. Daar trekken wij zowel macro's van planten/bloemen als landschappen en dieren. Ik zou het zeer vervelend vinden om daar steeds van lens te moeten wisselen. Zeker als er eindelijk eens een steenbok in de verte zichtbaar wordt, en je op macro lens zit...
        Om die reden leek deze lens ons interessant, omdat je dan zowel kortbij als veraf kan trekken zonder te wisselen.
        Nu is natuurlijk de vraag, lukt dit voldoende? Kan je een macro van een bloem trekken van goede kwaliteit? Kan je er een steenbok mee op een bergflank trekken?

        Voor andere gelegenheden (vb vissen thuis fotograferen) zou het mij niet zo storen om van lens te wisselen, maar pure macro lenzen zijn vrij duur lijkt mij (500€?)? Is dit nodig voor vissen te fotograferen, of lukt het met deze allround ook? Iemand ervaring mee?

        Is die Tamron lens even goed of beter dan die nikkor? Wat betekend die 270mm eigenlijk ? Dat je verdere objecten kan fotograferen?

        Alvast bedankt voor de hulp!

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor VR 18-200mm

          Oorspronkelijk geplaatst door bartpe Bekijk bericht
          Nu is natuurlijk de vraag, lukt dit voldoende? Kan je een macro van een bloem trekken van goede kwaliteit? Kan je er een steenbok mee op een bergflank trekken?

          De 18-200mm... heb hem gehad... is een gemakkelijke lens, omdat hij zowel wijd als relatief ver kan... je kan er zowel een bloem mee trekken als een steenbok...
          maar die bloem zal, tenzij het een hele grote bloem is, maar een deeltje van je beeld innemen, dus niet beeld vullend en zeker geen details van stampertjes, blaadjes, insecten zoals vlinders of libellen in close up... 't is geen macro lens... verhouding zoiets als 1op 6 terwijl een macro 1 op 1 haalt... da's een groot verschil...

          wat die steenbok betreft... ja, die kanje fotograferen... maar je zal heel veel bergflank zien en een klein beetje steenbok... tenzij je erg dichtbij kan komen... Natuurfotografen gebruiken hier lenzen van 400-500mm, bestuderen de steenbok en gaan dan dikwijls lang zitten wachten op het juiste moment...

          moet je de 18-200mm kopen? tuurlijk! 'tis een goede instap lens... Kan je er alles mee? neen absoluut niet, anders zouden er geen andere lenzen meer nodig zijn...
          Last edited by d_oracle; 15 december 2009, 17:53.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor VR 18-200mm

            Ik heb ook een Nikkor VR 18-200mm op m'n toestel zitten. Is inderdaad geen macrolens, maar voor de rest heel erg tevreden van! Het is (zeker op vakantie) een groot voordeel om een grote range aan milimeters te hebben

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor VR 18-200mm

              Oorspronkelijk geplaatst door bartpe Bekijk bericht
              Inderdaad, wij gaan vaak op vakantie naar de bergen. Daar trekken wij zowel macro's van planten/bloemen als landschappen en dieren. Ik zou het zeer vervelend vinden om daar steeds van lens te moeten wisselen. Zeker als er eindelijk eens een steenbok in de verte zichtbaar wordt, en je op macro lens zit...
              Om die reden leek deze lens ons interessant, omdat je dan zowel kortbij als veraf kan trekken zonder te wisselen.
              Nu is natuurlijk de vraag, lukt dit voldoende? Kan je een macro van een bloem trekken van goede kwaliteit? Kan je er een steenbok mee op een bergflank trekken?

              Voor andere gelegenheden (vb vissen thuis fotograferen) zou het mij niet zo storen om van lens te wisselen, maar pure macro lenzen zijn vrij duur lijkt mij (500€?)? Is dit nodig voor vissen te fotograferen, of lukt het met deze allround ook? Iemand ervaring mee?

              Is die Tamron lens even goed of beter dan die nikkor? Wat betekent die 270mm eigenlijk ? Dat je verdere objecten kan fotograferen?

              Alvast bedankt voor de hulp!
              Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...


              Als je ook even de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat de superzooms hier heel veel besproken worden. Het is een lens die ofwel echt omarmd wordt of door anderen gehaat wordt.

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor VR 18-200mm

                Ik heb de 18-200 VR van nikon ook.

                Gebruik hem nooit voor professionele doeleinden, maar als ik op reis ga staat hij gewoon op m'n body.

                't Is geen toplens (mag je niet verwachten voor die prijs), maar wel een goede en zwaar onderschatte lens.

                Ik doe de mijne niet weg en zou hem zeker NIET ruilen voor een Tamron
                www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                Comment

                Working...
                X