Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kiezen uit 3 Canon lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kiezen uit 3 Canon lenzen

    Dag allemaal,

    Ik ben intussen uit mijn keuze voor merk. Het wordt Canon.
    Ik twijfel nog tussen een tweedehands 40D (mijn voorkeur) of een nieuwe 500D (die dan weer HD video heeft, iets wat mij - zij het in de marge - wel interesseert).

    Qua lens dan.

    Mijn fotowinkel zou me al te graag de 500D met kitlens EF-S 18-200 f/3,5-5,6 IS verkopen. Dit lijkt me de betere allrounder.

    Anderzijds ben ik niet zo'n zoomtype: een klassieke 105mm is voor mij meer dan voldoende. Ik hou er vooral van uit de hand te fotograferen, mensen, dingen, gebeurtenissen, veraf, dichtbij, details uitlichten, spelen met het moment en het licht. Ik fotografeer liever de fotografen naast me die op een vogel in de verte aan het zoomen zijn dan de vogel zelf. Zie je. Bij wijlen hou ik er wel van een mooie landschapsfoto te nemen. Of toch een poging doen tot. Een goede breedhoek en een lichtsterke standaardlens. Dąt is wat ik nodig heb.

    Ik veronderstel dat een EF-S 17-55 mm f/2,8 IS UMS daarom de geknipte lens is voor mij. Als ik de commentaren over deze lens lees, dan gaat het om een schitterend instrument. Dąt in combinatie met een 40D. Hmm.

    Helaas is mijn portemonnee is minder geknipt voor deze combinatie.

    Als alternatief dan. Wat denken jullie bv. van de EF-S 18-135 mm f/3,5-5,6 IS? Krijg ik in ruil voor iets minder zoom - tegenover de 18-200 dan - voldoende beeldkwaliteit terug om de hierboven vermelde zaken te fotograferen? Krijg ik iets meer scherptediepte terug? Deze lens wordt aangekondigd met 4 stops winst door de IS, terwijl de 18-200 wordt aangekondigt met 3 stops?

    Of denken jullie gewoon... even op de tanden bijten, sparen en dan voor de f/2,8 lens gaan?

    De EF-S 17-55 mm f/2,8 IS UMS kost rond de 800 euro, de overige lenzen punten af op 350-400 euro.

    Dank.
    Last edited by JuLi; 14 december 2009, 05:00.
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

  • #2
    Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

    Ik snap niet hoe je de konklusie trekt dat de 17-55 de geknipte lens voor jouw is, omdat een klassieke 105 voldoende is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

      40D kopen en daar een Tamron 17-50 2.8 (eventueel de VC-versie) bij

      als je nog wat extra tele in je arsenaal wil, kan je er nog een Canon EF-s 55-250 IS bijnemen.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

        Wil je heel goed materiaal, ga dan voor een tweedehandse 40D + EF-S 17-55 IS USM.
        En zoals Hans al aanhaalde, resten er nog spaarcenten, neem dan de EF-S 55-250 IS er bij.

        Ben je tevreden met iets minder:
        500D + EF-S 18-55 IS + EF-S 55-250 IS.

        Die EF-S 17-55 IS USM is misschien veel geld, maar moet in niks onderdoen voor L glas.

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

          Ik denk dat die 17-55 2.8 wel degelijk een geknipte lens voor je kan zijn. ik doe ongeveer
          aan dezelfde soort fotografie, en hoewel ik een paar jaar geleden ook plannen maakte om
          deze en gene lens te kopen, heb ik daar al lang van afgezien. Voor mijn doen volstaat die
          ene lens. Ik gebruik ze op een 50D en ben zeer tevreden van deze combinatie.

          Comment


          • #6
            Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

            kijk ook eens naar een gebruikte combi de 40D met 17-85 IS lens, best een mooie combi voor weinig geld als je goed zoekt, of alleen d elens tweedehands, als je gaat besluiten deze lens te vervangen hoef je niet al teveel laten vallen om hem weer te verkopen, kost je hooguit 50 euro verlies en in de tussentijd ben je lekker aan de slag en kun je rustig sparen voor beter glas.
            Mijn beste Foto moek nog trekke.

            Comment


            • #7
              Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

              Dank aan allen voor het antwoord.
              Er zitten héél goede tips en visies tussen.

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Ik snap niet hoe je de konklusie trekt dat de 17-55 de geknipte lens voor jouw is, omdat een klassieke 105 voldoende is.
              Wel... ik ben akkoord dat de 55 is eigenlijk iets te kort is tegenover een klassieke 105 mm, maar daartegenover staat de lichtsterkte. Het tweede vind ik belangrijker dan het eerste, en een alternatief met een lichtsterk equivalent van 105 mm is er niet.
              Zo kom je er wel.

              Nog even laten bezinken en in het voorjaar hopelijk kopen...
              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

              Comment


              • #8
                Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Allcazar Bekijk bericht
                Wel... ik ben akkoord dat de 55 is eigenlijk iets te kort is tegenover een klassieke 105 mm, maar daartegenover staat de lichtsterkte. Het tweede vind ik belangrijker dan het eerste, en een alternatief met een lichtsterk equivalent van 105 mm is er niet.
                Zo kom je er wel.

                Nog even laten bezinken en in het voorjaar hopelijk kopen...
                dan kom je met een 24-70 2.8 weer dichter in de buurt maar die heeft dan vermoedelijk te weinig breedhoek op je camera...
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                  Sigma 105 macro, Canon 100 2.8 IS macro lichtsterk en jouw gewenste lengte.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                    40D kopen en daar een Tamron 17-50 2.8 (eventueel de VC-versie) bij

                    als je nog wat extra tele in je arsenaal wil, kan je er nog een Canon EF-s 55-250 IS bijnemen.
                    Ik heb de Tamron niet zelf, maar ik vind ook dat je zachtjesaan moet beginnen en niet overdrijven

                    In het normaalbereik is ongeveer elke lens goed
                    Dat is niet het geval voor groothoek en tele, spaar je geld daar maar voor

                    Tenzij je perfect gelukkig zal zijn met die ene lens

                    Comment


                    • #11
                      Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                      Mss is een 40D + 18-55 IS + 85 1.8 of een 60 2.8 macro een goed idee?
                      Je moet nog met de 1,6x crop rekening houden als je het over een 105 op analoog hebt.
                      Deze combinatie is optisch goed en nog vrij betaalbaar.
                      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                      Comment


                      • #12
                        Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                        + 85 1.8 of een 60 2.8 macro
                        @hjanssen: idem dito, voor wat betreft de Sigma 105 macro, Canon 100 2.8 IS macro

                        Inderdaad, eerst de 17-55 en dan gecombineerd met een iets grotere en lichtsterke zoom. De 55 zal wellicht iets tekort schieten.

                        Ik ga dat ook eens laten bezinken. Zeker geen slecht idee.
                        | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                        Comment


                        • #13
                          Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                          Hoi,

                          40D + tweedehands [Tamron 17-50 2.8 + Canon 50-250 IS ] zou ik nemen als startset.
                          Niet twijfelen, die 500D is peanuts vergeleken met de semi-pro 40D die sterk in waarde is gezakt wegens al paar jaar oud, dus profiteer ervan, ik betaalde nog €999 body only 2j geleden!

                          Indien nog wat van je budget over misschien de Tamron 17-50 2.8 met VC.
                          Ik ben ooit begonnen met de 40D + Tamron 17-50 (zonder VC) en super trevreden, maakte enkel wat lawaai bij scherpstellen, maar zeer scherpe lichtsterke lens, nooit geen last gehad van onscherpe fotos, mistte geen stabilisatie. Na wat sparen vond ik een Canon 17-55 2.8 IS aan goede prijs tweedehands en kreeg nog bijna de originele prijs voor m'n Tamron.

                          Greetz,
                          CanonYouCan

                          Comment


                          • #14
                            Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                            Je zegt zelf al dat lichtsterkte boven zoombereik gaat. De Tamron die hier eerder genoemd is, krijgt goede kritieken. De Canon ook, maar die is nog even boven je budget. Neem die Tamron nu, heb er veel plezier van, en als je dan denkt m te moeten vervangen en het budget is er dan vervang je m door je gewenste Canon.
                            Ik ben geen fan van superzooms, vanwege de vaak tegenvallende scherpte en lichtsterkte en met wat je zegt graag te fotograferen heb je dat ook niet nodig. Hou t liever wat kleiner en kijk naar de kwaliteit.
                            Ik weet wel dat net een beetje extra kunnen inzoomen ook fijn kan zijn. Daarom gebruik ik graag mijn Tamron 28-105 2.8 (een enorm grote knol als je m vergelijkt met bv de Tamron 28-75 2.8 ). Helaas heb je geen 'cropversie' van die lens.

                            Comment


                            • #15
                              Re: kiezen uit 3 Canon lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Leetje Bekijk bericht
                              JDaarom gebruik ik graag mijn Tamron 28-105 2.8 (een enorm grote knol als je m vergelijkt met bv de Tamron 28-75 2.8 ). Helaas heb je geen 'cropversie' van die lens.
                              EF-S 17-55 mm f/2,8 IS UMS ... da's ook zo'n knol eigenlijk.

                              Het gaat vooruit.

                              Op basis van alle antwoorden tot nu - dank aan allen - zou dit een goede keuze kunnen zijn:

                              1. een Tamron 17-55 2.8 licht en goedkoper
                              2. een 60, 80 of 100 objectief ernaast van Canon - evt. een "oude" 28-105 van Tamron / Canon ernaast?
                              3. later de Tamron 17-55 weg een een EF-S 17-55 mm f/2,8 IS UMS in de plaats
                              4. vergeet de 500d, ga voor de 40d

                              Nice.
                              | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                              Comment

                              Working...
                              X