Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens of tussenringen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens of tussenringen

    Ik heb een Sony A300 met de kitlens (wordt vervangen door een Tamron 17-50 F2.8) en een beercan (70-210 F4).

    Ik heb al wat macro's geprobeerd, met een omkeerring, en om wat te experimenteren is dit heel goedkope fun.

    Toch wil ik graag wat verder gaan met macro.
    Wat is dan de beste aankoop? Een set tussenringen voor de beercan, of b.v. een Tamron 90 mm macrolens?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Macro lens of tussenringen

    Er lopen hier nog wat draadjes ivm dezelfde vraag, misschien ook daar even kijken.
    Als je verder wil in macro, zou ik zeker kiezen voor een 1:1 macrolens.
    De brandpuntsafstand bepaalt de minimum scherpstelafstand, maar let op dat is de afstand tussen de sensor en het onderwerp waar je op scherpsteld.
    De "werkafstand" (tussen lenstop en voorwerp) is heel wat korter.
    Het zal dus afhangen wat je wilt fotograferen, wil je "vliegende" insecten fotograferen dan zou ik eerder voor 150mm kiezen,voor andere toepassingen is 90 of 105mm heel geschikt. langere brandpuntsafstanden geven ook een mooiere bokeh, maar ze zijn ook groter , duurder en zwaarder om mee te nemen
    Hier heb je alvast wat leesvoer:
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens of tussenringen

      Als budget het toelaat: macrolens. Toch een stuk veelzijdiger dan tussenringen.

      Beertje: langere macrolenzen geven niet noodzakelijk betere bokeh, ze geven wel makkelijker aanleiding tot uniforme/zachte achtergronden door hun nauwe beeldhoek.
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment

      Working...
      X