Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon alternatief 16-85 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon alternatief 16-85 mm

    met het komende pakjes seizoen had ik graag een lichtsterkere lens dan de 16-85 die bij de D300 kit zat. In eerste instantie dacht ik aan een aanvulling met een prime 50 mm 1.4 of 1.8.

    Ondertussen dwalen mijn gedachten naar een 17-55, 2.8 ter vervanging. Dit zou dan tevens de "walkaround lens" worden naast het andere glas in de handtekening.

    Ben alleen beetje bang dat de 55mm te kort zal zijn en ik te veel zal moeten wisselen

    Jullie gedacht hierover? 3th party alternatieven?

    Zal de winst in kwaliteit (die nog altijd meest door de fotograaf wordt bepaald) sowieso de investering waard zijn?

    Bedoeling is vooral reisfotografie, landschappen en het occacionele portret van 2 en 4 voeters

    alvast bedankt
    Nikon D850 + 20 mm f/1.8 + 24-70 mm f/2.8 G + 85mm f/1.8 G + 300mm f/4 + SB-910

  • #2
    Re: Nikon alternatief 16-85 mm

    Een 16-85 is een veel prettiger rondlooplens als de 17-55, die voornamelijk zwaar en groot is.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Nikon alternatief 16-85 mm

      Veel alternatieven zijn er niet op 2.8 vrees ik, de Tamron 17-50 ( maar dan heb je nog 5mm minder )
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: Nikon alternatief 16-85 mm

        Oorspronkelijk geplaatst door homer Bekijk bericht
        met het komende pakjes seizoen had ik graag een lichtsterkere lens dan de 16-85 die bij de D300 kit zat. In eerste instantie dacht ik aan een aanvulling met een prime 50 mm 1.4 of 1.8.

        Ondertussen dwalen mijn gedachten naar een 17-55, 2.8 ter vervanging. Dit zou dan tevens de "walkaround lens" worden naast het andere glas in de handtekening.

        Ben alleen beetje bang dat de 55mm te kort zal zijn en ik te veel zal moeten wisselen

        Jullie gedacht hierover? 3th party alternatieven?

        Zal de winst in kwaliteit (die nog altijd meest door de fotograaf wordt bepaald) sowieso de investering waard zijn?

        Bedoeling is vooral reisfotografie, landschappen en het occacionele portret van 2 en 4 voeters

        alvast bedankt
        Wat wil je fotograferen? De VR in de 16-85mm is toch vrij efficiënt, niet? Ik vind lichtsterkte vooral nuttig voor langer glas (portret/actie)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon alternatief 16-85 mm

          De belangrijkste vraag is wat je dan met die lichtsterkere lens wilt fotograferen!

          Voor portret is dan een 50mm niet zo gek, voor close portraits een 85mm, maar ook een macro lens kan interessant zijn of een 35mm als walkaround standaardlens.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Nikon alternatief 16-85 mm

            bedankt voor de reacties.

            ik dacht de 17-55 voornamelijk te kunnen gebruiken in lichtarmere omgevingen (vb. bos) waar ik toch een zekere snelheid wil voor bvb een wegvliegend/lopend diertje
            Nikon D850 + 20 mm f/1.8 + 24-70 mm f/2.8 G + 85mm f/1.8 G + 300mm f/4 + SB-910

            Comment


            • #7
              Re: Nikon alternatief 16-85 mm

              Voor reizen/trips ga ik voor de combinatie 17-55 2.8 / 70-300 4.5-5.6
              Maar of je werkelijk die 2.8 nodig hebt ? (wat mezelf betreft, ja - concertfotografie)
              Canikon 40D - D200, D300

              Comment


              • #8
                Re: Nikon alternatief 16-85 mm

                Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                Voor reizen/trips ga ik voor de combinatie 17-55 2.8 / 70-300 4.5-5.6
                Maar of je werkelijk die 2.8 nodig hebt ? (wat mezelf betreft, ja - concertfotografie)
                Ik gebruik die 2.8 ook voor portretten. Binnenshuis bij wat minder licht, maar ook op reis
                kun je er plezier aan beleven, zoals in kerken, kapellen, oude gebouwen, musea. Dankzij
                die 2.8 ben ik slechts zelden op de flitser aangewezen en dat wil ik vooral zo houden. Dus
                voor de een misschien een tikkeltje overbodig, voor de ander een must.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon alternatief 16-85 mm

                  ik heb vandaag m'n Nikon 16-85mm binnen gekregen en het eerste wat mij opvalt is dat de zoomring moeilijk draait in vgl met de Tamron 17-50mm f2.8 of de Nikon18-105mm ( allebij zeer goeie aanraders ). Is dat normaal voor deze lens? ga 'm in het weekend uittesten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon alternatief 16-85 mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door ahmetos Bekijk bericht
                    ik heb vandaag m'n Nikon 16-85mm binnen gekregen en het eerste wat mij opvalt is dat de zoomring moeilijk draait in vgl met de Tamron 17-50mm f2.8 of de Nikon18-105mm ( allebij zeer goeie aanraders ). Is dat normaal voor deze lens? ga 'm in het weekend uittesten.
                    mij is het allesinds niet opgevallen
                    Nikon D850 + 20 mm f/1.8 + 24-70 mm f/2.8 G + 85mm f/1.8 G + 300mm f/4 + SB-910

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon alternatief 16-85 mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door homer Bekijk bericht
                      bedankt voor de reacties.

                      ik dacht de 17-55 voornamelijk te kunnen gebruiken in lichtarmere omgevingen (vb. bos) waar ik toch een zekere snelheid wil voor bvb een wegvliegend/lopend diertje
                      Hoe groot wil je dat diertje op de foto hebben ?
                      55mm om beestjes te fotograferen... ze zullen heel tam moeten zijn, want ze zullen op je knie moeten komen zitten om ze beeldvullend te hebben. Is zowat het enige waar deze lens niet voor gekocht wordt, denk ik.
                      Ik heb deze lens, en 't is een heel mooie om concertfotografie te doen en om een huwelijk of dergelijke te fotograferen, maar voor diertjes in 't bos heb je veel meer mm nodig.

                      Mvg

                      Chris

                      Comment

                      Working...
                      X