Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

doopsel??

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • doopsel??

    beste,


    moet je je baby dopen?
    zijn hier zelf thuis ferm aan't twijfelen.
    zelf beiden gedoopt, 1ste communie, vormsel
    trouw voor de kerk nope!
    naar de kerk gaan we amper, tenzij trouw of begrafenis (enkel uit respect voor de personen/persoon) niet om 2uur met uje jas aan stil te zitten.

    doop puur doen uit traditie of omdat anderen het willen???
    dit kan naar mijn idee nog steeds als onze dochter het zelf wil ook denk ik.
    en een lentefeest ipv communie en vormsel is den dag van vandaag al niet raar meer.


    maar hou het normaal aub, wil hier geen maatschappelijke discussie van maken! ieder mag zijn idee geven, zolang er niemand een ander aanvalt! Wil gewoon es een idee van een breder publiek dan onze eigen omgeving.

    dank bij voorbaat
    david
    nikon stuff

  • #2
    Re: doopsel??

    david, ik zou dat gewoon doen hoor.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: doopsel??

      Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
      beste,


      moet je je baby dopen?
      zijn hier zelf thuis ferm aan't twijfelen.
      zelf beiden gedoopt, 1ste communie, vormsel
      trouw voor de kerk nope!
      naar de kerk gaan we amper, tenzij trouw of begrafenis (enkel uit respect voor de personen/persoon) niet om 2uur met uje jas aan stil te zitten.

      doop puur doen uit traditie of omdat anderen het willen???
      dit kan naar mijn idee nog steeds als onze dochter het zelf wil ook denk ik.
      en een lentefeest ipv communie en vormsel is den dag van vandaag al niet raar meer.


      maar hou het normaal aub, wil hier geen maatschappelijke discussie van maken! ieder mag zijn idee geven, zolang er niemand een ander aanvalt! Wil gewoon es een idee van een breder publiek dan onze eigen omgeving.

      dank bij voorbaat
      david
      ik denk dat het wel goed is ikzelf ben gedoopt en mijn zus ook enzo
      er is niks mis met dopen
      je moet doen wat je hart zegt

      Comment


      • #4
        Re: doopsel??

        Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
        beste,


        moet je je baby dopen?
        zijn hier zelf thuis ferm aan't twijfelen.
        zelf beiden gedoopt, 1ste communie, vormsel
        trouw voor de kerk nope!
        naar de kerk gaan we amper, tenzij trouw of begrafenis (enkel uit respect voor de personen/persoon) niet om 2uur met uje jas aan stil te zitten.

        doop puur doen uit traditie of omdat anderen het willen???
        dit kan naar mijn idee nog steeds als onze dochter het zelf wil ook denk ik.
        en een lentefeest ipv communie en vormsel is den dag van vandaag al niet raar meer.


        maar hou het normaal aub, wil hier geen maatschappelijke discussie van maken! ieder mag zijn idee geven, zolang er niemand een ander aanvalt! Wil gewoon es een idee van een breder publiek dan onze eigen omgeving.

        dank bij voorbaat
        david
        Mijn beide dochters zijn gedoopt, hebben beiden hun eerste communie gedaan. Enkel de oudste haar plechtige. Beiden zijn ondertussen enkel voor de wet getrouwd en mijn kleinzoon is en wordt niet gedoopt. Bij mijn jongste dochter zullen er ook geen dopen zijn voor mogelijke kinderen. Ze zijn voor mij nog altijd dezelfde super dochters.
        En zoals je stelt, ze kunnen later zelf kiezen wat ze doen.

        Mvg.
        Robert
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

        Comment


        • #5
          Re: doopsel??

          Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
          beste,
          zijn hier zelf thuis ferm aan't twijfelen.
          Waaraan twijfel je? Aan je geloof zelf? Of vraag je je af of je, omwille van de traditie en het oog van "de mensen" (familie?), nog zou meedoen aan een traditie waarin je al lang niet meer gelooft?

          In het eerste geval zou ik mij laten leiden door mijn gevoel. Zolang je niet zeker bent naar welke zijde de balans zal overslaan (geloven of niet geloven) doe je niks verkeerd met je kind te laten dopen.

          In het tweede geval zou het hypocriet zijn nog mee te doen aan de riten van een religie die je afgezworen hebt.

          Comment


          • #6
            Re: doopsel??

            Je bent niet voor de kerk getrouwd, naar de kerk gaan betekent '2u met je jas aan stilzitten', ...

            => ik zie geen enkele reden om je kind te dopen

            Een doopsel is geen inhoudsloze traditie, ik vind het dan ook raar, en erg ongepast om het 'gewoon maar' te doen.
            Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

            Comment


            • #7
              Re: doopsel??

              Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
              Waaraan twijfel je? Aan je geloof zelf? Of vraag je je af of je, omwille van de traditie en het oog van "de mensen" (familie?), nog zou meedoen aan een traditie waarin je al lang niet meer gelooft?

              In het eerste geval zou ik mij laten leiden door mijn gevoel. Zolang je niet zeker bent naar welke zijde de balans zal overslaan (geloven of niet geloven) doe je niks verkeerd met je kind te laten dopen.

              In het tweede geval zou het hypocriet zijn nog mee te doen aan de riten van een religie die je afgezworen hebt.
              Hiermee ga ik volledig akkoord.
              Door het kindje te dopen uit overtuiging van je christelijke geloof dan moet het ook dat geloof meekrijgen. Doe je het omdat de buur, broer of zus het bij hun kinderen doen dan ben je beter af te wachten tot je koter op latere leeftijd zelf zijn keuze kan maken.

              Comment


              • #8
                Re: doopsel??

                Tijden veranderen.

                Er zouden eventueel problemen kunnen ontstaan als het kind niet gedoopt
                is en dus ook zijn plechtige communie niet kan doen.
                Het hangt ook van de school af.

                Stel dat het kind zijn plechtige communie niet kan doen terwijl de rest van de klas
                dit wel kan. De kans bestaat dan dat het kind zich niet goed zal voelen, zich alleen
                zal voelen. Het kan niet meedoen met de rest.
                Je kan dan wel een lentefeest geven maar dat is niet hetzelfde.
                Het hangt er ook vanaf hoe je het kind opvoedt en voorbereidt.
                Het gaat hier niet specifiek over religie maar eerder het sociaal gebeuren
                waarbij het kind op de 1ste plaats staat of moet komen.
                Het kind is van belang.
                Ubi bene, ibi patria.
                BD0388BE
                Een website

                Comment


                • #9
                  Re: doopsel??

                  Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Tijden veranderen.

                  Er zouden eventueel problemen kunnen ontstaan als het kind niet gedoopt
                  is en dus ook zijn plechtige communie niet kan doen.
                  Het hangt ook van de school af.

                  Stel dat het kind zijn plechtige communie niet kan doen terwijl de rest van de klas
                  dit wel kan. De kans bestaat dan dat het kind zich niet goed zal voelen, zich alleen
                  zal voelen. Het kan niet meedoen met de rest.
                  Je kan dan wel een lentefeest geven maar dat is niet hetzelfde.
                  Het hangt er ook vanaf hoe je het kind opvoedt en voorbereidt.
                  Het gaat hier niet specifiek over religie maar eerder het sociaal gebeuren
                  waarbij het kind op de 1ste plaats staat of moet komen.
                  Het kind is van belang.
                  Wat een zever...
                  Ben zelf niet gedoopt, maar heb wel al mijn jeugdjaren op een katholieke school gezeten, tot universiteit toe (in totaal 17 jaar, zonder kleuterklas). Mezelf niet goed voelen omdat ik de enige was die niet ter communie ging in de mis? Mezelf niet goed voelen omdat ik geen kom water over mijn hoofd heb gekregen? Als je je kind daarover al niets kan zeggen...

                  Daarnaast was ik nog eens de enige in de familie die niet gedoopt is. Ben ik het buitenbeentje, degene die bij de grootouders als de duivel aanzien wordt? Helemaal niet! Bekijkt de oude BD-garde me als een ketter? Bij mijn weten niet...

                  Ik heb nu zelf de keuze om volledig vrij mijn geloof te kiezen. Het is aan de persoon zelf om te kiezen, niet aan de ouders. Kies ik het jodendom, word ik moslim, het kan allemaal. Ik ben vrij om zelf alles te bestuderen en dat te nemen waarin ik me het best voel.

                  Volgens mij sta je niet sterk in je schoenen als je het puur wil doen om de familie te plezieren. Voor jullie zelf zegt het niets en zou het een neen zijn, maar je wilt het nog doen voor de familie om niet scheef bekeken te worden. Als je hierover geen deftig en opbouwend gesprek kan voeren, tja, wat is het dan waard van het toch te doen?

                  You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                  [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                  Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                  Comment


                  • #10
                    Re: doopsel??

                    Ik ben niet gedoopt (mijn ouders ook niet trouwens) en heb daar geen trauma's aan overgehouden In mijn klas waren er maar 1 of twee kinderen die ook hun communie niet deden. Ik vond het enkel jammer dat ik niet al die zotte cadeau's kreeg Verder was dat geen issue. Nu ben ik natuurlijk blij dat ik niet gedoopt ben.

                    Sociale druk vind ik persoonlijk de slechtst mogelijke reden voor een doopsel. Dan moet je je kind ook alle videospelletjes etc. geven, want zonder kunnen ze zich ook buitengesloten voelen...
                    Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: doopsel??

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                      Ik ben niet gedoopt (mijn ouders ook niet trouwens) en heb daar geen trauma's aan overgehouden In mijn klas waren er maar 1 of twee kinderen die ook hun communie niet deden. Ik vond het enkel jammer dat ik niet al die zotte cadeau's kreeg Verder was dat geen issue. Nu ben ik natuurlijk blij dat ik niet gedoopt ben.

                      Sociale druk vind ik persoonlijk de slechtst mogelijke reden voor een doopsel. Dan moet je je kind ook alle videospelletjes etc. geven, want zonder kunnen ze zich ook buitengesloten voelen...
                      Ik ben dus wél gedoopt maar als, wanneer & zodra ik me (véél) beter voel dan àndere lieden. Dàt heeft er nu juist niéts mee te maken... Religie = % bedrog om de sukkelaar de idee te geven "dat hij het làter" béter zal hebben....

                      Comment


                      • #12
                        Re: doopsel??

                        Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                        Ik ben dus wél gedoopt maar als, wanneer & zodra ik me (véél) beter voel dan àndere lieden. Dàt heeft er nu juist niéts mee te maken... Religie = % bedrog om de sukkelaar de idee te geven "dat hij het làter" béter zal hebben....
                        En dat wist je reeds allemaal toen je iets meer dan 11 jaar oud was?

                        Daar kom je pas (veel) later achter
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

                        Comment


                        • #13
                          Re: doopsel??

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                          Ik ben niet gedoopt (mijn ouders ook niet trouwens) en heb daar geen trauma's aan overgehouden In mijn klas waren er maar 1 of twee kinderen die ook hun communie niet deden. Ik vond het enkel jammer dat ik niet al die zotte cadeau's kreeg Verder was dat geen issue. Nu ben ik natuurlijk blij dat ik niet gedoopt ben.

                          Sociale druk vind ik persoonlijk de slechtst mogelijke reden voor een doopsel. Dan moet je je kind ook alle videospelletjes etc. geven, want zonder kunnen ze zich ook buitengesloten voelen...
                          Zoals ik reeds zei he Jook:

                          "Het hangt er ook vanaf hoe je het kind opvoedt en voorbereidt.
                          Het gaat hier niet specifiek over religie maar eerder het sociaal gebeuren
                          waarbij het kind op de 1ste plaats staat of moet komen.
                          Het kind is van belang"

                          Het is toch toch duidelijk dat jouw ouders voor jou hebben gekozen.
                          Ubi bene, ibi patria.
                          BD0388BE
                          Een website

                          Comment


                          • #14
                            Re: doopsel??

                            Een bevriend echtpaar, die zeer christelijk en regelmatige kerkgangers zijn, hebben hun kinderen niet gedoopt.
                            Op mijn vraag hoe dat kon in zo'n christelijk milieu kreeg ik als antwoord:
                            "juist omdat wij christelijk zijn met een brede kijk op de wereld laten wij onze kinderen de vrije keus betreffende hun geloofsovertuiging. Later kunnen ze dan zelf beslissen of ze gedoopt willen worden of een andere geloofsovertuiging willen volgen."

                            Henri
                            lidnummer: BD0435BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: doopsel??

                              Er zijn twee standpunten waarvan je uit kan gaan.
                              Standpunt geloof en standpunt principe.
                              Als dit uit principe is ... de grootste twijfels of je dan wal iets goed doet want dan is het eerder voor de show.
                              Als dit uit geloof is, dan is het al een heel pak beter maar dan nog.
                              Dopen kan je op elke leeftijd en hoeft niet eens te gebeuren als je baby bent.
                              Het is anders wel een Katholieke gewoonte om een baby te dopen.
                              Hier lees je er meer van : http://nl.wikipedia.org/wiki/Doop_(sacrament)
                              Eigenlijk zou het beter zijn dat iemand gedoopt wordt als hij het zelf beseft en dit uit eigen wil doet.
                              Nadeel als je niet gedoopt bent is dat je niet voor de Katholieke Kerk kan huwen maar niets belet u zich dan alsnog te laten dopen. Ben je niet gelovig genoeg om u te laten dopen, dan heeft het huwelijk voor de Kerk eigenlijk ook geen betekenis.
                              Nu kunnen veel mensen zeggen van ik ben niet gedoopt, niet gehuwd of niet gelovig maar daarom kan uw kind dit wel zijn.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X