Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leven op het water

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leven op het water

    In dit fotoverhaal laat ik jullie kennismaken met Ganvié, het grootste waterdorp van Afrika. Het is gebouwd op het ondiepe Lac Nokoué nabij Cotonou.
    De bewoning op het water dateert uit de tijden van de koningen van Abomey, toen Benin nog de naam Dahomey droeg (16e-17e eeuw). Deze koningen waren wrede figuren die hun amazones, zo mogelijk nog wredere vrouwelijke krijgers, uitstuurden om vijanden te bevechten en krijgsgevangenen te maken. Deze krijgsgevangenen werden verkocht aan Europese handelaars en ze werden vanuit de stad Ouidah als slaven naar Brazilië en de Caraïben gebracht (vandaar de link met de Voodoo cultuur trouwens). Op de vlucht voor dit droeve lot hebben mensen Ganvié gesticht waar ze relatief veilig zaten voor de amazones.

    1. Van de ongeveer 20.000 inwoners wonen er nog zo'n 7.000 in paalwoningen. Dit in een sprookjesachtig maar armoedig decor. De planten die je op het water ziet zijn waterhyacinthen, drijfplanten die hier geliefd zijn bij vijverbezitters. Daar zijn het echter woekerplanten die alle zuurstof en licht uit het water halen en de viskweek zwaar bemoelijken. De enige oplossing bestaat er in om ze regelmatig met de hand uit het meer te verwijderen.



    2. Zowat het hele leven in Ganvié speelt zich af op en rond het water. De kinderen peddelen samen naar de school.



    3. Wie het zich kan permitteren plaatst een lichte buitenboordmotor op de houten sloep.



    4. Kinderen wachten op transport op een van de vele kleine eilandjes die alom aanwezig zijn tijdens het droge seizoen.



    5-6-7-8. Kopen en verkopen doe je op de drijvende markten die actief zijn van zonsopgang tot ver na zonsondergang. Maaltijden worden er zonder probleem bereid op houtskoolvuurtjes in de boten.









    9. Zelfs de kapster heeft haar salon op een bootje. U heeft het goed gezien, in en rond Ganvié is er veel zichtbare kinderarbeid.



    10. Afsluiter van deze reeks

    Last edited by pendragon; 12 december 2009, 16:11.
    Meer foto's op mijn website

  • #2
    Re: Leven op het water

    Mooie reeks/verhaal, met foto 9 voor mij de beste
    :::[ w w w . f o t o m a c h i . m x ]::: :::[ M a c h i g l a z k i . О п т и к . B l o g ]:::

    Comment


    • #3
      Re: Leven op het water

      Weeral

      Comment


      • #4
        Re: Leven op het water

        Oorspronkelijk geplaatst door machi Bekijk bericht
        Mooie reeks/verhaal, met foto 9 voor mij de beste
        Helemaal me eens
        Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
        www.cromagnonman.be

        Comment


        • #5
          Re: Leven op het water

          mooie reeks en goed verhaal.
          je kan er trouwens ook een Hotel boeken hè.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Leven op het water

            tis weer toppie
            en dit keer zie ik de foto's allemaal steeds goed, wat het natuurlijk nog beter maakt.

            Of die mensen zelf zo een toppie leven hebben, betwijfel ik toch een beetje
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

            **=ol

            Comment


            • #7
              Re: Leven op het water

              Een mooi verhaal gelardeerd met prachtige fotografie; meer moet dat echt niet zijn

              Comment


              • #8
                Re: Leven op het water

                toppie! echt de moeite!
                ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef, dat geeft niet, want iedereen kent mij daar....

                www.festeyn.be

                Comment


                • #9
                  Re: Leven op het water

                  Magnifique, zeker n°9!

                  Grts,
                  Ozric
                  The first blow fells not the tree!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leven op het water

                    heel schone reeks.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leven op het water

                      Prachtige en indrukwekmakende reeks. En wij soms maar klagen dat het leven duurder wordt en geen extra luxe artikelen kunnnen permiteren of dat we alweer moeten gaan werken (met de auto)
                      Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leven op het water

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dimiella Bekijk bericht
                        Prachtige en indrukwekmakende reeks. En wij soms maar klagen dat het leven duurder wordt en geen extra luxe artikelen kunnnen permiteren of dat we alweer moeten gaan werken (met de auto)
                        echt wel

                        soms vergeten we hoe goed we het toch hebben he

                        onrechtvaardige wereld

                        prachtige pics
                        facebook : https://www.facebook.com/SpilPics

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leven op het water

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          mooie reeks en goed verhaal.
                          je kan er trouwens ook een Hotel boeken hè.
                          grt,bouk.
                          Dat klopt Bouk, ik heb er overnacht.
                          Stel je maar niets voor bij het woord hotel. Het is eveneens een paalwoning, een grote weliswaar, met kamers (what's in a name ?) die van mekaar gescheiden worden door rieten wanden. Onder je zie en hoor je het vieze water klotsen, het is er bloedheet en alles is vochtig. En het muskietennet beschermt je wel tegen muskieten maar niet tegen de vlooien en bedwantsen.

                          Deze ervaring helpt je natuurlijk om je een beeld te vormen over wat het moet zijn om daar elke dag te leven. Maar 1 nacht was echt voldoende.

                          Bedankt voor de reacties
                          Meer foto's op mijn website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Leven op het water

                            prachtreeks met superieure foto's
                            "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Leven op het water

                              Amai prachtige reeks

                              Comment

                              Working...
                              X