Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

    Een jaar geleden, kocht ik mij een auto met roetfilter, nu komen ze te zeggen dat de uitstoot van fijn stof bij deze veel schadelijker zou zijn dan een auto zonder dat roetfilter, bovendien kost dat ding ongeveer 1.500€ (bij Mercedes) en staat uitdrukkelijk in je boekje te lezen dat je nooit biodiesel in je auto met roetfilter mag gebruiken, anders gaat dat ding kapot.

    Waar zijn ze dan eigenlijk mee bezig, langs de ene kant biodiesel, die je dan niet mag gebruiken in een wagen met roetfilter, en een roetfilter zou meer fijn stof genereren dan geen roetfilter, ik vraag mij af waarvoor een mens tegenwoordig nog moet kiezen.

    Ook begin ik mij vragen te stellen over de samenstelling van de huidige dieselbrandstof, ik denk ergens gelezen te hebben dat bij diesel een bepaald percentage biodiesel zou moeten gemengd zijn, wat dan met onze dure roetfilters.
    Last edited by Guest42; 11 december 2009, 05:57.

  • #2
    Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Een jaar geleden, kocht ik mij een auto met roetfilter, nu komen ze te zeggen dat de uitstoot van fijn stof bij deze veel schadelijker zou zijn dan een auto zonder dat roetfilter, bovendien kost dat ding ongeveer 1.500€ (bij Mercedes) en staat uitdrukkelijk in je boekje te lezen dat je nooit biodiesel in je auto met roetfilter mag gebruiken, anders gaat dat ding kapot.

    Waar zijn ze dan eigenlijk mee bezig, langs de ene kant biodiesel, die je dan niet mag gebruiken in een wagen met roetfilter, en een roetfilter zou meer fijn stof genereren dan geen roetfilter, ik vraag mij af waarvoor een mens tegenwoordig nog moet kiezen.
    Ken niet zoveel van autotechniek, maar rijd al 4 jaar met een roetfilter.
    Dus voor de eerste keer naar de controle, en die emissietest was nul komma nul om zo te zeggen.
    Vermits de autokeuring daar op test, zal er wel iets goed aan zijn.
    Bovendien zie je dat de uitlaat nog steeds blinkt, na al die jaren, en dat is bij andere diesels niet zo, daar ziet meestal de onderkant van de bumper ook zwart...
    Dpaul
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

      Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
      Ken niet zoveel van autotechniek, maar rijd al 4 jaar met een roetfilter.
      Dus voor de eerste keer naar de controle, en die emissietest was nul komma nul om zo te zeggen.
      Vermits de autokeuring daar op test, zal er wel iets goed aan zijn.
      Bovendien zie je dat de uitlaat nog steeds blinkt, na al die jaren, en dat is bij andere diesels niet zo, daar ziet meestal de onderkant van de bumper ook zwart...
      Dpaul
      Natuurlijk heeft het ook zijn voordelen Dpaul, zoals je zegt, geen zwart roet meer op je auto en nooit geen spoortje rook uit je uitlaat, geen keuringsproblemen bij roettest enz.
      Bij mij is het reeds mijn tweede Mercedes met roetfilter, tot nogtoe heb ik er geen problemen mee gehad.

      Maar waar ik het moeilijk mee heb, is dat ze dan komen te zeggen dat je investering in feite ongezonder zou zijn omwille van het fijn stof dat hier wordt aangemaakt, en dat je in geen geval biodiesel mag gebruiken, zo ben ik ooit in duitsland eens doorgereden naar het volgende tankstation omdat ik er niets anders kon verkrijgen dan gemengde biodiesel, ik vraag mij af of het werkelijk zo schadelijk zou zijn om bio te gebruiken, en hoe het mogelijk is dat alles elkaar zo tegenspreekt, langs de ene kant, kies voor bio, maar gebruik met een roetfilter mag niet, en langs de andere kant kies voor een roetfilter voor een propere uitstoot.

      Comment


      • #4
        Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

        Roetfilter heeft enkel zin als je geregeld eens wat langere afstanden doet en daardoor de motor goed warm wordt.
        Dan kan hij zijn roet verbranden in alle andere gevallen is een roetfilter meer een na- dan een voordeel.

        Ik heb zelf ook een roetfilter zitten en doe dagelijks autosnelweg en inderdaad uitlaat is nog steeds erg netjes hoor, niks van aanslag.

        Bij mij staat er niet op dat ik geen biodiesel mag tanken.. (Alfa)
        Last edited by Destn; 11 december 2009, 08:24.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

          Ik rij met benzine. Geen gezever over fijn stof
          Homo Sapiens Pentaxiensis

          Comment


          • #6
            Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

            Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
            Ik rij met benzine. Geen gezever over fijn stof
            Slecht ingelicht veronderstel ik? Doe maar eens wat "[Google]onderzoek" naar uitstoot en productie van fijn stof door benzinewagens/-motoren... Wordt maar al te graag "onder de mat" geveegd"

            Comment


            • #7
              Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

              Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
              Ik rij met benzine. Geen gezever over fijn stof
              Uit Beotië veronderstel ik ?

              Comment


              • #8
                Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                Komaan zég. Ik ben altijd een dieselaar geweest maar ben overgeschakeld op benzine. Ten eerste veel aangenamer om met benzine te rijden. Veel eenvoudigere techniek dus goedkoper in aankoop en onderhoud en vééééél minder storingsgevoelig.
                Benzine duwt meer CO2 naar buiten maar veel minder fijn stof. Strikt genomen is het crimineel om een dieselmotor in personenvoertuigen toe te laten. Lekker veel fijn stof met carcinogene belading inademen
                Homo Sapiens Pentaxiensis

                Comment


                • #9
                  Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                  Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                  Ik rij met benzine. Geen gezever over fijn stof
                  Klopt niet echt hoor : de euro 5 norm is de eerste norm waarbij ook voor benzine-auto's een roetnorm is opgenomen. De huidige benzine-wagens halen dat natuurlijk op hun ene wiel, maar er komen nog normen hé...

                  Dat verhaal over die roetfilter en veel km. is eigenlijk overbodig. Een diesel-wagen is gemaakt om lange afstanden te doen. Er zijn 2 zaken die veel met koude motor rijden bij een diesel wagen bemoeilijken :

                  - de regeneratie van de roetfilter moet kunnen doorgaan, en dat kan enkel met een volledig opgewarmde roetfilter
                  - bij koude motor heb je kans dat er roetdeeltjes aan de turbobladen blijven hangen. Dat zorgt voor onbalans, wat bij een rotor die geregeld 100.000 tr/min haalt niet bijster gezond is. Zowel de roetfilter als die turbo zijn dure dingen om te vervangen...
                  - en zoals gewoonlijk de normale tips : met koude motor de hoge toerentallen mijden, in wintermaande de wagen NIET laten opwarmen in "ralonti", maar onmiddellijk wegrijden, enz...

                  Doe je quasi uitsluitend korte afstanden (dus je slaagt er niet in om die regeneratie van je roetfilter te laten gebeuren) dan mag je geen diesel kopen : zo simpel is dat.

                  Ik doe zelf ook redelijk wat korte afstanden, maar geregeld ook een uurtje op de autosnelweg, dus voor mij is dat allemaal geen probleem...
                  Stellen dat een diesel minder vlot rijdt dan een benzine : daar ben ik niet van overtuigd.
                  Ik rijd persoonlijk veel liever met mijn golf TDI, dan met mijn vorige benzine versie...
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #10
                    Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                    Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                    Komaan zég. Ik ben altijd een dieselaar geweest maar ben overgeschakeld op benzine. Ten eerste veel aangenamer om met benzine te rijden. Veel eenvoudigere techniek dus goedkoper in aankoop en onderhoud en vééééél minder storingsgevoelig.
                    Ik ben ook jaren benzinerijder geweest, met gemiddeld 40.000Km per jaar, nu heb ik een diesel van de laatste generatie met 167 Pk onder het pedaaltje en een erg goed koppel, ik zou niet graag meer ruilen voor een benzine, ik zou ook niet weten wat er aangenamer rijden is aan benzine, qua geluid weet je nooit dat er een motor insteekt, het koppel is ongeloofelijk goed, en dat reeds vanaf 1.500 RPM, en dat met een gemiddeld echt verbruik van 6,5 liter bij 100 Km. en dat voor een 2.147cc motor, verbruik bij mijn laatste twee liter benzinemotor met 125 Pk was gemiddeld 9,5 liter per 100 Km. dat maakt een verschil van 1.200 liter per jaar reken daar het prijsverschil van diesel tegenover benzine nog eens bij, en dat maakt algauw een prijsverschil van 1.500€ per jaar, toch het overwegen waard dacht ik.

                    Qua storingsgevoeligheid, ik heb nu 52.000 Km op een tijd van ongeveer 15 maanden, en nog geen enkel probleem, hopelijk blijft het zo.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                      niet dat ik veel van motoren ken, maar diesel, dat is toch hetgeen je ook in tractoren, vrachtwagens,... kiepert?
                      En zonder bougies werkt!
                      Benzine heeft die wel nodig dacht ik (elektrisch spul kan kapot gaan).
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

                      **=ol

                      Comment


                      • #12
                        Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                        Lees dit eens
                        Jochenvde Photography
                        Flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                          elektrisch spul kan kapot gaan
                          Ik heb ooit een defect gehad aan het motormanagement van mijn BMW525TD. Die had geen bougies maar wel een kapotte printplaat. Je wil niet weten wat het heeft gekost om die plaat te vervangen.
                          Enfin, ik wil niet vervallen in een welles-nietes spelletje pro-contra diesel. Maar ondanks het lagere koppel vind ik het veel aangenamer om met een benzine te rijden. Het vermogen is veel verfijnder dan bij een diesel. Lekker doortrekken tot in de hoge toerentallen.
                          Verbruik van een benzinemotor is sowieso hoger dan bij diesel. Maar als je dan met LPG rijdt, is de kost weeral een heel stuk lager dan bij diesel.
                          Ik vraag mij trouwens af waarom de overheid het gebruik van LPG niet extra promoot. Naar ecologie toe is dat toch de beste oplossing. Of zie ik dat verkeerd?
                          Homo Sapiens Pentaxiensis

                          Comment


                          • #14
                            Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                            Oorspronkelijk geplaatst door Peter K Bekijk bericht
                            Ik vraag mij trouwens af waarom de overheid het gebruik van LPG niet extra promoot. Naar ecologie toe is dat toch de beste oplossing. Of zie ik dat verkeerd?

                            Neen; alleen draait alles om centjes in de wereld en niet om het milieu
                            α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                            Flickr____No place to be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Heeft een roetfilter zin, en wat met biodiesel ??

                              LPG is ook niet alles. NIet alle benzine-motoren zien LPG zitten. Honda is bv. niet echt happig om LPG te (laten) monteren. Zou te maken hebben met meer problemen met de kleppen blijkbaar. Ik ken bv. ene die met z'n LPG installatie op een volvo 2.5l. (die 140 pk versie) toch redelijk wat mizerie heeft gehad. Of het aan de motor lag, of een gebrekkige LPG installatie was niet bijster duideijk.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X