Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Electrische auto zin of onzin.????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Electrische auto zin of onzin.????

    Tegenwoordig wordt nogal wat gesproken over de komst van de electrische auto, en dat deze geen schadelijke uitstoot zou hebben, daar heb ik nogal mijn bedenkingen bij, ten eerste komt deze electriciteit (nog niet) uit de lucht vallen, nog steeds wordt het overgrote deel van onze electriciteit aangemaakt in centrales van allerlei aard, met veel of weinig uitstoot of shadelijke nawerking, je electrische auto zelf maakt geen uitstoot, maar de aanmaak van de electriciteit des te meer, om nog maar niet te spreken over de aanmaak en recycling van de benodigde batterijen.

    Ik heb vroeger bv. eens gelezen dat verwarmen op electriciteit indirect tot 3X meer schadelijke uitstoot teweegbracht dan zelf rechtstreeks olie, gas of steenkool te verstoken, kortom, om één Kw aan electriciteit op te wekken hadden de producenten brandstof nodig met een calorisch vermogen dat in sommige gevallen kon oplopen tot 3Kw, dat zal tegenwoordig wel wat minder zijn, maar toch heb ik er mijn bedenkingen bij.

  • #2
    Re: Electrische auto zin of onzin.????

    Uw standpunt is mogelijk het gevolg van de spreekwoordelijke bomen en het bos ... ttz te veel algemene info maar te weinig in detail?

    Auto's via het principe van uw oplaadbare batterijen in uw camera zijn maar "zuiver" te noemen indien de aangeleverde electriciteit voor 100% uit hernieuwbare energie bestaat. IMHO is dat principe nl batterijen opladen en dan rijden tot ze leeg zijn en herbeginnen op de langere termijn niet rendabel. De ware doorbraak moet er IMHO komen met verder geperfectioneerde brandstof cellen. Die gebruiken zuiver waterstof als energiebron en het enige afvalproduct is (zuiver) water. Ik heb echter geen idee wat de energiebalans is om aanvankelijk waterstof te bereiden in gigantische hoeveelheden (via electrolyse van water??? zoals in 't labo?) FWIW

    Comment


    • #3
      Re: Electrische auto zin of onzin.????

      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
      Uw standpunt is mogelijk het gevolg van de spreekwoordelijke bomen en het bos ... ttz te veel algemene info maar te weinig in detail?

      Auto's via het principe van uw oplaadbare batterijen in uw camera zijn maar "zuiver" te noemen indien de aangeleverde electriciteit voor 100% uit hernieuwbare energie bestaat. IMHO is dat principe nl batterijen opladen en dan rijden tot ze leeg zijn en herbeginnen op de langere termijn niet rendabel. De ware doorbraak moet er IMHO komen met verder geperfectioneerde brandstof cellen. Die gebruiken zuiver waterstof als energiebron en het enige afvalproduct is (zuiver) water. Ik heb echter geen idee wat de energiebalans is om aanvankelijk waterstof te bereiden in gigantische hoeveelheden (via electrolyse van water??? zoals in 't labo?) FWIW
      Linkje

      Comment


      • #4
        Re: Electrische auto zin of onzin.????

        Zuiver waterstof maken gebruikt heel veel electriciteit.
        Misschien kan je die electriciteit beter rechtstreeks gebruiken ?
        De vraag die men hier moet stellen is, wat transporteert makkelijker : de waterstof, of de electriciteit.

        (en met windmolens komt electriciteit toch een beetje uit de lucht vallen )

        Comment


        • #5
          Re: Electrische auto zin of onzin.????

          Het probleem met al die groene technologieën is dat een commerce achter zit en veel van de informatie eromtrent doorgoten is met reclame. Of een elektrische wagen nu beter is of niet weet ik niet, maar ik weet wel dat niet rijden altijd beter is als rijden. Indien je dus met zekerheid iets wil doen voor het milieu kan je beter je auto-gebruik tot een minimum beperken en je auto enkel van stal halen indien er absoluut geen alternatief is (lange afstanden op plaatsen met slechte verbinding openbaar vervoer, of voor het vervoer van grote hoeveelheden goederen)
          http://www.mimoza.be/

          Comment


          • #6
            Re: Electrische auto zin of onzin.????

            "Op de eerste plaats is waterstof geen energiebron – het is een energiedrager, net als een batterij..." ... daar krijg ik al 't sch.... van ...

            ff nagaan hoe de zon aan haar energie geraakt ... wat is trouwens het verschil tussen "energiebron" versus "energiedrager" ??? pure taalsemantiek? eerder pure kletskoek .. hoe "draagt" trouwens watrstof zijn energie? op een schoteltje? djeezes wat een gezwam .. tiens hoe werken de amerikaanse raketmotoren ook alweer?
            valt het op dat ik grondig de pest heb aan dit soort "populariserende" BS?
            Zoals ik al zei, ben ik akkoord met het huidige probleem om op grote schaal H2 te produceren maar heck .. digitale beeldsensoren zijn er ook op een wip gekomen en werden ei zo na op 10 jaar tijd enorm geperfectioneerd ... so what?
            .. een tuig dat zwaarder was dan lucht zou ook nooit kunnen vliegen net zomin als dat een PC ooit meer dan 640kB geheugen ging nodig hebben ... de tijdspanne tussen zulke statements en de ontzenuwing ervan door de realiteit wordt alsmaar korter

            Comment


            • #7
              Re: Electrische auto zin of onzin.????

              Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht

              ...
              net zomin als dat een PC ooit meer dan 640kB geheugen ging nodig hebben ... de tijdspanne tussen zulke statements en de ontzenuwing ervan door de realiteit wordt alsmaar korter


              Oooh, daar ga je de mist in...Gates heeft dit namelijk nooit beweerd. http://groups.google.com/group/alt.f...ce4b0555bf35f4


              ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

              Comment


              • #8
                Re: Electrische auto zin of onzin.????

                Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                Oooh, daar ga je de mist in...Gates heeft dit namelijk nooit beweerd. http://groups.google.com/group/alt.f...ce4b0555bf35f4


                so what ?? mosterd lang na de maaltijd ... en weet gij 15 jaar na datum wat ge mogelijk als een boutade gezegd hebt als het later verschillende malen de planeet rond gaat zelfs als urban legend? ... lamenilache ... buiten het feit dat het ver naast de essentie is

                Comment


                • #9
                  Re: Electrische auto zin of onzin.????

                  Voordeel van waterstof is dat je het kunt opslaan.
                  Het zou een tussenstap kunnen zijn tussen windmolens, zonnenergie.
                  Overtollige electriciteit omzetten in waterstof en zuurstof, en daarmee terug electiciteit maken, auto's mee laten rijden.
                  De electriciteit die je niet gebruikt ben je anders kwijt, daarom zou waterstof een heel goede buffer kunnen zijn om de overtollige electriciteit om te zetten.
                  Ik heb ergens gelezen dat men een van de oliestaten een megaproject aan het bouwen is (als ze nog geld hebben) om electriciteit van windmolens en zonnepanelen om te zetten in waterstof en zuurstof uit zeewater. Hiermee drijft men generatoren aan die energie leveren op het ogenblik dat men dit nodig heeft.
                  Het afval: zuiver water, gaat men gebruiken om serres in de woestijn te bevloeien.
                  Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                  Comment


                  • #10
                    Re: Electrische auto zin of onzin.????

                    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                    Voordeel van waterstof is dat je het kunt opslaan.
                    Het zou een tussenstap kunnen zijn tussen windmolens, zonnenergie.
                    Overtollige electriciteit omzetten in waterstof en zuurstof, en daarmee terug electiciteit maken, auto's mee laten rijden.
                    De electriciteit die je niet gebruikt ben je anders kwijt, daarom zou waterstof een heel goede buffer kunnen zijn om de overtollige electriciteit om te zetten.
                    Ik heb ergens gelezen dat men een van de oliestaten een megaproject aan het bouwen is (als ze nog geld hebben) om electriciteit van windmolens en zonnepanelen om te zetten in waterstof en zuurstof uit zeewater. Hiermee drijft men generatoren aan die energie leveren op het ogenblik dat men dit nodig heeft.
                    Het afval: zuiver water, gaat men gebruiken om serres in de woestijn te bevloeien.
                    verrijkinsintallaties bouwen (Iran)



                    verspillingstad nummer 1 (Las Vegas)

                    was even een bedenking.....
                    Last edited by toerist; 11 december 2009, 17:38.
                    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                    George Orwell

                    Comment


                    • #11
                      Re: Electrische auto zin of onzin.????

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      kletskoek .. hoe "draagt" trouwens watrstof zijn energie? op een schoteltje? djeezes wat een gezwam
                      In een cilinder gecomprimeerd tot een druk van bv. 200 barg

                      https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                      http://wim-meeus.blogspot.com/
                      https://1x.com/wimmeeus/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Electrische auto zin of onzin.????

                        als ik me niet vergis hebben we alleen energie uit zwaartekracht of energie uit kernsplitsing/fusie als bron beschikbaar hier op aarde
                        , de rest is er van afgeleid..

                        Comment


                        • #13
                          Re: Electrische auto zin of onzin.????

                          Oorspronkelijk geplaatst door WilliamG Bekijk bericht
                          als ik me niet vergis hebben we alleen energie uit zwaartekracht of energie uit kernsplitsing/fusie als bron beschikbaar hier op aarde
                          , de rest is er van afgeleid..
                          Is dan bv. kinetische energie of warmte energie hier ook een afgeleide van? Verklaar u nader

                          https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                          http://wim-meeus.blogspot.com/
                          https://1x.com/wimmeeus/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Electrische auto zin of onzin.????

                            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                            Ik heb ergens gelezen dat men een van de oliestaten een megaproject aan het bouwen is (als ze nog geld hebben) om electriciteit van windmolens en zonnepanelen om te zetten in waterstof en zuurstof uit zeewater. Hiermee drijft men generatoren aan die energie leveren op het ogenblik dat men dit nodig heeft.
                            .


                            Men gaat bovendien op de heetste plaatsen op aarde , zoals de Lybische woestijn ,gigantische pipeline installaties uitbouwen die water aan de kook brengen met zonnewarmte, daarmee worden turbines aangedreven en de op die manier opgewekte electriciteit zal met supergeleiders verdeeld worden over de rest van de planeet.Schattingen geven aan dat er overschot van energie zal zijn.Géén science fiction,maar realiteit.Het zal wel nog een aantal decennia duren eer zoiets operabel is,en natuurlijk zijn er de politieke tegenstellingen en spelletjes die zullen maken dat sommigen minder of geen energie zullen ontvangen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door WilliamG Bekijk bericht
                            als ik me niet vergis hebben we alleen energie uit zwaartekracht of energie uit kernsplitsing/fusie als bron beschikbaar hier op aarde
                            , de rest is er van afgeleid..


                            En windenergie dan , en zonne energie ,en de werking van de getijden ? En biogas energie?
                            De wereldberoemde vulkanoloog Haroun Tazief ( tussen haakjes een tegenstander van de broeikasgas theorie) heeft al twintig jaar geleden aangegeven dat het volstaat om op gelijk welke plaats 10-12 km diep te boren om tot de magma laag door te dringen,en daar warmte/energie aan te onttrekken.
                            Om maar te zeggen,een energieprobleem hoeft er niet echt te zijn,we moeten alles alleen globaal en democratisch georganiseerd krijgen.



                            Walter
                            Last edited by Phororhacos; 12 december 2009, 13:27.
                            D850

                            Comment


                            • #15
                              Re: Electrische auto zin of onzin.????

                              Als je even rondkijkt op google patents dan valt je mond open van verbazing hoe lang
                              geleden dat eigenlijk een hybridemotor, brandstofcellen en dergelijke al uitgevonden zijn
                              ... rendabele systemen die de mensen minder benzine zouden laten verbruiken werden
                              geweerd als de pest dankzij de tegenwerking van de petroleummaffia zou ik kunnen besluiten.
                              De technologie ligt dus al 50 jaar of langer klaar maar wordt nog langs alle kanten tegengewerkt.
                              Natuurlijk, als je ziet dat de dikke terreinwagen het nieuwe statussymbool van de laatste jaren
                              is geworden zal het voor de autofabrikant nog steeds niet de moeite lonen om zich echt gaan toe
                              te spitsen op zeer zuinige wagentjes. Als we zelf geen signalen aan de fabrikant gaan geven door
                              die benzinevreters opzij te laten staan zullen we nog lang terplaatse blijven trappelen denk ik.

                              https://wim-meeus-fotografie.blogspot.com/

                              http://wim-meeus.blogspot.com/
                              https://1x.com/wimmeeus/

                              Comment

                              Working...
                              X