Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Problemen met draagbare harde schijf

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Problemen met draagbare harde schijf

    Dinsdag kocht ik een prestige portable hard drive van Iomega bij de locale computerwinkel. Deze harde schijf dient vooral als back up. Ik bewaar mijn foto's op externe harde schijf momenteel maar niet op interne omdat deze te klein is. Mijn grote externe harde schijf is tevens van het merk Iomega. Daar ik dus geen enkele back up heb bewaar ik mijn foto's tevens op DVD die ik nummer. Als ik een mapje vol heb (zo ongeveer rond de 4,00Gig dan geef ik dit mapje de naam DVD 01). Deze schrijf ik dan weg naar mijn externe harde schijf (mijn grote die op netspanning werkt) en brand ik tevens op DVD+R. Dit wil dus zeggen dat ik maar 1 back up heb en dat zijn mijn DVD's. Nu vind ik dit niet genoeg en kocht ik onlangs een draagbare iomega voor 99,90 EUR.

    Nu begint de miserie.

    Ik kopier een mapje van mijn externa harde schijf (mijn grote harde schijf) en wil deze knippen naar mijn nieuwe draagbare harde schijfje. Hier loopt het al fout. bij IMG_**** blijft hij bijvoorbeeld hangen. Even daarna lukt het toch. Daarna weer en een beetje later lukt het ook. Dit zijn al 4 mappen die succesvol werden overgeschreven. (misschien een omslachtige methode maar ik vind mezelf hier wel in). Dan begint wederom de miserie. Bij mapje nummer 5 weeral een mislukking => Foutmelding. Bij raw-bestand nr.**** blijft hij weer hangen. Je kent het symbool van plakken en kopiëren, die mapjes met de blaadjes die van lings naar rechts vliegen... dit blijft vliegen maar de nummering blijft steken waarna een hele resem foutmeldingen.

    Enfin, een back up is toch iets degelijks dus ik ermee terug naar de computerwinkel. 3 werkdagen geven ze me en dan zouden ze me telefonisch terug contacteren. *zucht* het is zo. De volgende dag telefoon, met mijn harde schijf was natuurlijk niks mis want ginder werkte alles prima. Even naar de winkel, en de kerel zei me dat een map van 40Gig overkopiëren geen enkel probleem was. Of dit waar is weet ik niet, enkel had hij die 4 mappen die reeds op mijn draagbare harde schijf staat gekopieerd en in een zelfgemaakte map "test" gezet. Misschien was dat wel niet waar wat die man zei dat hij een map van zijn computer naar mijn kleine harde schijf heeft gekopieerd, hij kan zeggen wat hij wil. Het probleem deed zich voor bij zowel knippen van mijn harde schijf van mijn pc als bij het kopieren naar mij nieuwe iomega harde schijf.

    Enfin terug naar huis. Kabeltjes insteken en voor de zekerheid de boel maar formatteren. Eerst natuurlijk zien dat ik de juiste harde schijf formatteer en niet diegene van mijn PC. Dit lukt niet, mijn harde schijf begint te ratellen. Daarna terug geprobeerd en terug en telkens lukt het niet, harde schijf reageert niet na alt+control+delete. Eén keer kwam er zelfs bij deze computer iets in den aard van "nieuwe locale schijf" en als ik erop klikte kwam erop dat ik MOEST formatteren anders geraakte ik niet in die schijf in. Raar, heb gecontroleerd of dit niet mijn harde schijf van de pc was, dat was het niet en dan maar "snel formatteren geklikt". Dit was na enkele seconden gebeurd. *oef* er werkte toch nog iets.

    Wederom dezelfde tramalant. Eerst een mapje gekopieerd van mijn grote iomega harde schijf (die ik al twee jaar heb) en dan deze grote externe harde schijf terug afgezet. Daarna de map van mijn HD geknipt naar mijn iomega... en je raad het al... dit werkte weer niet. *zucht*

    Dit is de volgende melding:

    E:\BACK UP\DVD\DVD 01 (geschreven) USA - Juli 2005\Enkel Originelen verwijst naar een locatie die niet toegankelijk is. De locatie kan een vaste schijf op deze computer of in het netwerk zijn. Controleer of de schijf is geplaatst, of u verbinding met het netwerk of het Internet hebt en probeer het daarna opnieuw. Als u ook dan niets kunt vinden, is de informatie mogelijk verplaatst of verwijderd.
    U kent dit soort van foutmeldingen, er kwam een rood bolletje of met een wit kruisje.

    Rechts vanonder kwam nog een geel kardertje even later met volgende tekst:
    Windows-Uitgestelde schrijfbewerkingen zijn mislukt. Kan niet alle gegevens voor bestand E:\BACK UP\DVD\DVD 01 (geschreven)\WB Kalmthout 22 oktober 2006\Bewerkte foto's\IMG_7935.JPG opslaan. De gegevens zijn verloren gegaan. Deze fout kan zijn veroorzaakt door een fout in de computerhardware of netwerkverbi

    Zo stond het erop netwerkverbindingen stond er niet volledig op.

    Nu ben ik er rotsvast van overtuigd dat er iets mis is met mijn nieuwe iomega draagbare harde schijf.

    Er staan momenteel twee mappen op mijn HD, nl. DVD 01 van ongeveer 3,75Gig groot en DVD 02 van ongeveer 3,45Gig groot. Ik dacht bij mezelf:''laten we even de test doen'. Ik knip map DVD 02 weg van mijn HD en plak deze op een USB stick.... Zonder problemen. Ik knip map DVD 01 weg van mijn HD en plak deze op mijn oude externe harde schijf en.... geen enkele foutmelding. Overenweer kopiëren en knippen en plakken van externe oude harde schijf lukt perfect, ook naar USB sticks. Enkel mijn nieuwe draagbare iomega harde schijf doet moeilijk. En in de winkel beweren ze nochtans dat het als een fluitje van een cent werkt.

    Ik weet het op dit moment niet goed meer. Ik heb geen vertrouwen in externe harde schijven die ratelen en die onmiddelijk foutmeldingen geven als ze 'ocharme' 4GIG krijgen 'geplakt'. Ik vertrouw dit niet en vrees dat ik 100 Euro armer ben.

    Wat kan ik best doen? Blijven back uppen op DVD's? Maar iedereen weet dat de Belgische DVD's-prijzen de pan uitswingen? Koop ik terug een externe harde schijf die ik op het net kan aansluiten? Heb ik ook al aan gedacht, maar dan toch geen Iomega meer. Om eerlijk te zijn, mijn oude externe die op netspanning werkt valt soms uit. Als ik hem aanzet brand er normaal gezien een blauw lichtje, wel soms valt die zonder aanzienbare aanwijzingen uit, geen blauw lichtje meer. Ook om bang van te krijgen.

    Iemand een oplossing voor mijn probleem?

  • #2
    Re: Problemen met draagbare harde schijf

    Al eens getest met een andere USB aansluiting op de pc? Zo'n externe HD moet zijn voeding via de USB aansluiting krijgen en daar hebben sommige pc's het moeilijk mee. Beter is een externe schijf met aparte voeding. (al weet ik ook dat veel computergebruikers geen enkel probleem ondervinden met hun voedingsloze drive)

    Willy
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #3
      Re: Problemen met draagbare harde schijf

      Ik heb er zo een draagbare harde schijf met twee usb-aansluitingen. Ik heb echter geen poorten meer vrij maar voel aan mijn tenen dat het hier niet mee te maken kan hebben. Als ik het schijfje insteek en het lichtje brand... waarom kan ik die dan niet formatteren? BTW beide usb-poorten aan de voorkant van mijn PC werken perfect.

      Comment


      • #4
        Re: Problemen met draagbare harde schijf

        Ik heb ooit net hetzelfde voor gehad, identiek hetzelfde, terug naar de winkel en daar getest terwijl ik er bij was . . . weer naar huis en opnieuw werkte het niet meer, op den duur toch schijf mogen wisselen en ander merk genomen . . . niks probleem, werkte perfect.

        Dit is het beste wat ik ooit heb gekocht, ik koop niks anders meer : http://www.freecom.nl/ecproduct_deta...3947&CatID=400
        Last edited by Franciskine; 10 december 2009, 19:47.
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Problemen met draagbare harde schijf

          Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
          Ik heb er zo een draagbare harde schijf met twee usb-aansluitingen. Ik heb echter geen poorten meer vrij maar voel aan mijn tenen dat het hier niet mee te maken kan hebben. Als ik het schijfje insteek en het lichtje brand... waarom kan ik die dan niet formatteren?
          Een lichtje (LED) doen branden verbruikt niet zoveel als een schijf doen draaien en maximum schrijfactiviteit genereren. Ik zeg niet dat dit absoluut het probleem is met uw externe schijf maar wil maar aantonen dat het niet altijd simpel is om dit zomaar uit te maken.

          BTW beide usb-poorten aan de voorkant van mijn PC werken perfect.
          Het is niet omdat die bijvoorbeeld perfect werken met een muis of klavier dat die daarom ook perfect werken voor een externe HD.
          Zo'n externe HD verbruikt veel meer dan een basis item zoals een muis.
          Als ze er zo'n dubbele USB bijsteken is dat om de stroom te verdelen over twee USB-poorten (niet in dezelfde dubbele connector natuurlijk).
          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
          Ik heb ooit net hetzelfde voor gehad, identiek hetzelfde, terug naar de winkel en daar getest terwijl ik er bij was . . . weer naar huis en opnieuw werkte het niet meer, op den duur toch schijf mogen wisselen en ander merk genomen . . . niks probleem, werkte perfect.
          Dit kan zeker zijn dat een ander merk anders werkt en geen probleem geeft, stroomlverbruik kan ook iets lager liggen natuurlijk.
          Persoonlijk heb ik slechte ervaringen met Iomega ... ik zal er niet snel nog iets van kopen.
          Zelf heb ik ook een USB-powered HD van Western Digital, dat spel werkt supergoed en is veel sneller dan een Iomega (mijn ervaring).

          Nu al bij al kan de TS natuurlijk overwegen om zijn toestel te laten ruilen voor een ander merk als de winkel wat mee wil ... dit kan "eventueel" een oplossing zijn voor zijn probleem ... al is een probleem op zijn PC niet uit te sluiten met deze weinige info.
          Ik ben er nog niet echt van overtuigd dat die Iomega stuk is ... eerder niet echt de goede combinatie met zijn configuratie en dit kan wegens software of hardware zijn.

          Wat het voedingsprobleem betreft dat eventueel kan ontstaan met USB-powered drives ... een drive met eigen voeding kent dit probleem natuurlijk niet maar dan moet je wel steeds die extra voeding gebruiken.

          Ik zou beginnen met die schijf eens te testen op een andere PC en zien of die het dan ook nog doet (problemen geven). Vermoedelijk wel ergens een kennis dat je erbij wil helpen?
          Last edited by VerSeg; 11 december 2009, 00:27.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Problemen met draagbare harde schijf

            Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
            Ik heb er zo een draagbare harde schijf met twee usb-aansluitingen. Ik heb echter geen poorten meer vrij maar voel aan mijn tenen dat het hier niet mee te maken kan hebben. Als ik het schijfje insteek en het lichtje brand... waarom kan ik die dan niet formatteren? BTW beide usb-poorten aan de voorkant van mijn PC werken perfect.
            Harde schijven sluit je bij voorkeur aan op de USB poorten op de achterkant van je computer (zitten op het MB) de voorste kunnen soms beperkte spanning leveren (eerder geschikt voor een usb stick).


            Als bij jou schijf een kabel is geleverd met 2 usb stekkers dien je best deze alle twee in te steken (in apparte poorten - niet via een usb-splitter in dezelfde poort).
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Problemen met draagbare harde schijf

              Veel hulp zal je aan mijn reactie niet hebben, waarvoor excuses, maar toch voor wat het waard is: ik had vroeger identiek hetzelfde probleem (zelfde handelingen, zelfde foutmeldingen,...), met twee externe Iomega schijven die allebei een eigen voeding hadden (dus geen voeding via USB, elke schijf apart in stopcontact)... Niks dan gedoe mee gehad en heb nooit geweten wat het probleem was. Zonder hier een discussie te willen ontketenen, maar ik ben vooral voor dat "gedoe" overgeschakeld naar Mac en nooit meer problemen gehad. Intussen zijn de schijven niet meer in gebruik, maar het probleem lag mijns inziens niet bij mijn schijven want die hebben nog lang dienst gedaan in combinatie met de Mac, zonder enig probleem...

              Nogmaals: ik weet dat dit je niet vooruit helpt, maar samengevat: ik had hetzelfde probleem en dat leek niet te liggen aan voeding via usb (want dat hadden mijn schijven niet). Dat wil natuurlijk niet zeggen dat in jouw geval daar het probleem niet kan liggen, maar wou het toch even kwijt...

              Roeland
              www.135mm.be
              @135mm_leuven
              info@135mm.be

              Comment


              • #8
                Re: Problemen met draagbare harde schijf

                Oorspronkelijk geplaatst door StevenVH Bekijk bericht
                Ik heb er zo een draagbare harde schijf met twee usb-aansluitingen. Ik heb echter geen poorten meer vrij maar voel aan mijn tenen dat het hier niet mee te maken kan hebben. Als ik het schijfje insteek en het lichtje brand... waarom kan ik die dan niet formatteren? BTW beide usb-poorten aan de voorkant van mijn PC werken perfect.
                En toch is dat je probleem. Schijf start wel op, maar krijgt geen stroom genoeg wanneer ze die nodig heeft.
                ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                Comment


                • #9
                  Re: Problemen met draagbare harde schijf

                  Ik zou je aanraden een USB hub met power adapter te kopen, die geeft dan genoeg stroom en je kan de beide kabels insteken.

                  Ik koop nooit meer Iomega om eerlijk te zijn, maar collega's werken er wel mee en zijn er tevreden over.

                  Heb zo ook eens twee WD's mogen terugbrengen ... eentje aansluiten (met externe power) werkte prima, maar als ik ze beide aansloot liep het mis op de manier die jij bescrhijft ... reactie van de winkel : "ja maar je mag ze niet in een verdeelstekker voor de voeding steken" ... en inderdaad, als ik ze op twee verschillende stopcontacten aansloot werkte het prima ... effe Google, en daar kwamen dezelfde opmerkingen naar boven

                  Ik heb ondertussen zes Lacie schijven (2x 500GB en 4x1TB, eentje een oude 'Porsche design' en vijf Niel Poulton of zoiets, die zwarte met blauw licht ... ik heb speciaal deze genomen omdat er een on/off schakelaar op staat, wat niet het geval is bij hun goedkopere reeks ... ze draaien dus niet continu maar alleen als ik een copy maak of de files nodig heb), en ik moet hout vasthouden, maar tot nu toe werken die perfect, ik maak trouwens altijd een dubbele backup, telkens twee van deze schijven zijn gewoon een mirror van elkaar, een manuele Raid 0 ... op DVD branden doe ik niet meer moet ik toegeven.

                  Mark
                  Last edited by LamboCars; 11 december 2009, 09:59.
                  Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                  Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Problemen met draagbare harde schijf

                    Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                    Als bij jou schijf een kabel is geleverd met 2 usb stekkers dien je best deze alle twee in te steken (in apparte poorten - niet via een usb-splitter in dezelfde poort).
                    Leon, is dat niet enkel als je nog een pc hebt met USB1.0 (low speed) aansluitingen? In de handleiding die ik hier liggen heb staat dat je bij USB 2.0 maar één stekker mag gebruiken.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Problemen met draagbare harde schijf

                      Hoi hoi,

                      bedankt allemaal voor de reacties. Vandaag terug geweest naar de winkel. En de bediende stak mijn schijfje in ZIJN computer. Ik dacht eerst dat het ding niet werktte, uiteindelijk wel. Hij begon van de ene map naar de andere te kopiëren. Het luktte vertelde hij mij en hij schoof het LCD-scherm in mijn richting. Ik keek ernaar en zag dat hij bleef steken bij IMG_145***. Ik zei: "zie je nu wel" en de verkoper kon niet anders dan mij gelijk geven. Het probleem deed zich dus ook bij hem voor. Ik heb voorgesteld bij te leggen voor een externe harde schijf van iomega van 500Gig (kostte ongeveer 76,00 EUR) die ik in de pries moet steken en heb een USB-hub met 4 poorten gekocht die ik tevens in de pries moet steken.

                      Nu heb ik reeds vier mappen van om en beide 4,00Gig overgekopieerd van de ene grote externe iomega naar de andere en tot nu toe (hout vasthouden) zonder problemen. De komende dagen verder testen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Problemen met draagbare harde schijf

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        Leon, is dat niet enkel als je nog een pc hebt met USB1.0 (low speed) aansluitingen? In de handleiding die ik hier liggen heb staat dat je bij USB 2.0 maar één stekker mag gebruiken.
                        Als een schijf twee USB stekkers heeft, dan is dit enkel om van twee USB-poorten stroom te krijgen.
                        Dit is ook hetgeen in de handleiding staat van de schijf dat hij aanvankelijk gekocht had.
                        In dezelfde handleiding staat ook dat je beide stekkers niet moet gebruiken (maar wel mag) als het met één stekker werkt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X