Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Amateur standaardzoom voor Nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Amateur standaardzoom voor Nikon

    Hallo iedereen,

    ik ben op zoek naar een betere standaardzoom voor mijn Nikon D5000. Momenteel beschik ik over de kitlenzen 18-55 mm en 55 - 200 mm. Over de 55 tot 200 mm ben ik relatief tevreden, maar sommige foto's van de 18-55 mm zijn echt soms wat te soft naar mijn zin. Daarom ben ik op zoek naar een beter alternatief.

    Ik twijfel tussen de Sigma 17-70mm F 2.8-4.5 DC HSM Nikon en de Tamron 17-50mm F 2,8 SP Di II Nikon (zonder VC) als goedkoopste alternatief, of de Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR of de Tamron met VC als duurder alternatief. Ik weet dat deze objectieven reeds afzonderlijk zijn besproken op dit forum, maar ik vond niet onmiddellijk een vergelijkende studie. Vandaar mijn vraag naar jullie ideeën?

    Ze staan in de eerste plaats allevier gekend om hun scherpte. De 2.8 van de sigma gaat vrij snel verloren bij grotere focusafstanden, en deze heeft geen VR, dus dit lijkt mij de minste keuze. Verder vroeg ik me af of de VC bij de Tamron een waardevolle toevoeging is voor toch een 150 € prijsverschil. En wat zijn de extra voordelen van de Nikon, buiten het grotere zoombereik. Indien ik voor één van de goedkopere lenzen opteer, zou ik misschien nog de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR kunnen bijkopen die bij Fotokonijnenberg in de aanbieding staat. Ga ik voor de duurdere alternatieven, dan stel ik deze aanschaf uit tot volgend jaar.

    Alvast bedankt,

    Jutho

  • #2
    Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

    Misschien nog vermelden wat mijn primair doel is. De meeste van mijn foto's ontstaan op reis, tijdens trektochten, en zijn van landschappen en natuur. De F2.8 is dus niet noodzakelijk voor het grootste deel van mijn foto's. Natuurlijk trek ik soms ook wel foto's binnen, op familiefeesten etc, dus zou het soms wel van pas komen om een iets lichtsterkere lens te hebben.

    Gewicht speelt een kleine rol (voor op trektocht), maar dit zijn nu niet typisch de zwaarste lenzen, dus denk ik dat dat verschil verwaarloosbaar zal zijn. Bouwkwaliteit is eveneens ook wat belangrijk, daar op trektochten door de vrije natuur (met de tent) dit materiaal wel wordt blootgesteld aan de natuurelementen (vochtigheid, kou, ...)

    Comment


    • #3
      Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

      Oorspronkelijk geplaatst door Jutho Bekijk bericht
      Hallo iedereen,

      ik ben op zoek naar een betere standaardzoom voor mijn Nikon D5000. Momenteel beschik ik over de kitlenzen 18-55 mm en 55 - 200 mm. Over de 55 tot 200 mm ben ik relatief tevreden, maar sommige foto's van de 18-55 mm zijn echt soms wat te soft naar mijn zin. Daarom ben ik op zoek naar een beter alternatief.

      Ik twijfel tussen de Sigma 17-70mm F 2.8-4.5 DC HSM Nikon en de Tamron 17-50mm F 2,8 SP Di II Nikon (zonder VC) als goedkoopste alternatief, of de Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR of de Tamron met VC als duurder alternatief. Ik weet dat deze objectieven reeds afzonderlijk zijn besproken op dit forum, maar ik vond niet onmiddellijk een vergelijkende studie. Vandaar mijn vraag naar jullie ideeën?

      Ze staan in de eerste plaats allevier gekend om hun scherpte. De 2.8 van de sigma gaat vrij snel verloren bij grotere focusafstanden, en deze heeft geen VR, dus dit lijkt mij de minste keuze. Verder vroeg ik me af of de VC bij de Tamron een waardevolle toevoeging is voor toch een 150 € prijsverschil. En wat zijn de extra voordelen van de Nikon, buiten het grotere zoombereik. Indien ik voor één van de goedkopere lenzen opteer, zou ik misschien nog de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR kunnen bijkopen die bij Fotokonijnenberg in de aanbieding staat. Ga ik voor de duurdere alternatieven, dan stel ik deze aanschaf uit tot volgend jaar.

      Alvast bedankt,

      Jutho
      vergeet ook de nikon 18-70mm niet... is prima degelijk lensje!
      Last edited by d_oracle; 14 december 2009, 12:19.
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

        welke versie 18-55 heb je dan?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

          Ik heb de Nikon 18-55mm f/3.5-5.6G AF-S DX VR, zoals op

          Comment


          • #6
            Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

            16-85 van nikon haalt ook goeie reviews
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

              Nikon 16-85 Vr : super lens allround
              Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

              BD1614BE

              Comment


              • #8
                Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                Als amateurlens ben ik voorstander van een echte all-round lens, en dus maar 1 lens te hebben.
                Dan denk ik aan de nieuwste Tamron 18-275 (met vibration compensation) of de Nikkor 18-200 VR.

                Het is een persoonlijke keuze, maar voor mij weegt het gemak door. Zeker op reis is het niet altijd evident om in een redelijk stofvrije omgeving een andere lens te steken. Om nog te zwijgen van het extra gewicht en volume dat je meesleurt.

                Comment


                • #9
                  Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door raket Bekijk bericht
                  Als amateurlens ben ik voorstander van een echte all-round lens, en dus maar 1 lens te hebben.
                  Dan denk ik aan de nieuwste Tamron 18-275 (met vibration compensation) of de Nikkor 18-200 VR.

                  Het is een persoonlijke keuze, maar voor mij weegt het gemak door. Zeker op reis is het niet altijd evident om in een redelijk stofvrije omgeving een andere lens te steken. Om nog te zwijgen van het extra gewicht en volume dat je meesleurt.



                  Vind ik ook, een 18-200 is VEEEEEEL beter dan wat sommigen hier op dit forum beweren. Als allroundlens zeer goed. Later kan je nog altijd lenzen bijkopen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                    Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                    Vind ik ook, een 18-200 is VEEEEEEL beter dan wat sommigen hier op dit forum beweren. Als allroundlens zeer goed. Later kan je nog altijd lenzen bijkopen.
                    Misschien zijn dit wel mensen die hebben kunnen vergelijken en tot de conclusie zijn
                    gekomen dat die lens wellicht wel goed is, maar dat je voor hetzelfde geld of zelfs nog
                    iets minder beter kan verkrijgen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                      Vind ik ook, een 18-200 is VEEEEEEL beter dan wat sommigen hier op dit forum beweren. Als allroundlens zeer goed. Later kan je nog altijd lenzen bijkopen.
                      Ongetwijfeld. Maar ik heb nu reeds de 18-55 mm en 55-200 mm kitlenzen, en die zijn ook niet "slecht", maar ik wil gewoon een lens die beter presteert op het vlak van scherpte. Verder is het voor mij niet echt een optie om tussen de 500 en de 700 € (alludeer je op de 18-200 VR, of de 18-200 VR II ? ) uit te geven, voor exact hetzelfde bereik, met als enige voordeel dat ik dan geen lenzen meer moet wisselen.

                      Ik geef zeker toe dat lenzen wisselen op reis (tijdens trektochten) niet vanzelfsprekend is, en misschien ga ik daar zelf soms iets te onvoorzichtig mee om. Wel heb ik steeds mijn blaaspompje mee om 's avonds (in de tent, opnieuw verre van ideaal) de sensor eens proper te blazen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                        ik zou ipv die 70-300 een 50mm of 35mm f1.8 kopen. Heb je een klein, lichtsterk lensje
                        ideaal voor in de wat donkerdere omstandigheden en aardig scherp.

                        van de standaard zooms ken ik niets. Ik zit constant op 3200 (hoger gaat mijn toestel niet) om nog een min of meer 'scherpe' foto te krijgen. en het difragma gaat dan ook naar f2
                        hoe meer f**k hoe meer vreugd

                        **=ol

                        Comment


                        • #13
                          Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                          Ik ga denk ik voor de Nikon 16-85 gaan, redelijk groot zoombereik aan (volgens de reviews) sublieme kwaliteit. De 2 millimeter extra groothoek zal nuttig zijn, daar ik nu heel vaak foto's samenstel tot panorama. Normaal zal ik op reis en in stoffige omgevingen niet zo vaak moeten wisselen, enkel eens occasioneel naar de tele voor eens een diertje op afstand. Voor binnenshuis koop ik me later inderdaad wel eens een prime met f/2 of f/1.4.

                          Tenzij iemand me alsnog overtuigt van de superieure eigenschappen van de Tamron of Sigma?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Jutho Bekijk bericht

                            Tenzij iemand me alsnog overtuigt van de superieure eigenschappen van de Tamron of Sigma?
                            persoonlijk zou ik voor de tamron gaan... ik had vroeger de 18-200mm VR op een D200, en heb dan op een gegeven moment een Nikon 17-55mm 2.8 gekocht... 't heeft geen maand geduurd voor m'n 18-200mm de deur uit was... vond het ook veel te soft...

                            de Tamron schijnt vrij dicht bij de kwaliteit van de Nikon 17-55 te komen... Die nikon is 90% van de tijd op m'n toestel blijven zitten.. en vermits je een 55-200mm hebt... die zou je op termijn kunnen inruilen voor een 70-300mm

                            een f/2.8 lens is erg fijn om mee te werken en bezorgt je meer mogelijkheden dan 2mm extra breedhoek...
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Amateur standaardzoom voor Nikon

                              Ik heb mijn 18-55 ook direct weg gedaan en vervangen door een Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5G DX IF-ED .Ben daar zeer tevreden mee.

                              mvg. Yves
                              What you see is what you get

                              Comment

                              Working...
                              X