Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

    Geachte,
    Ik was van plan om hogervermelde combinatie(s) aan te schaffen.
    Nu lees ik in de specs van de extenders dat als het diafragma boven de F 5.6 komt de camera niet meer in autofocus werkt.Uitgezonderd de EOS 1 serie maar die heb ik niet.
    Gelet in het hoge telebereik de 100-400 al aan F 5.6 zit ga ik steeds hoger uitkomen.
    Nu is mijn vraag de volgende.
    Is het voldoende om de camera in de gebruikelijke modus te laten staan, zijnde P,Tv of Av en de lens op MF te zetten ipv AF en dan met de draaibare ring scherp te stellen?
    Of zie ik iets over het hoofd?
    Iemand ervaring met deze combinatie(s)?

  • #2
    Re: Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

    het is inderdaad voldoende om je camera in P, Tv of Av te zetten en dan manueel scherp te stellen maar ik zou de extenders op de 100-400 vermijden... De 1.4x zou misschien nog gaan maar de 2x zeker... je gaat ook verlies van scherpte hebben met die combinatie...

    Welke camera heb je?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

      precies, de 100-400 is een erg goed lens, maar wordt gedegradeerd tot een matige lens als je deze samen met extenders gaat gebruiken. AF of MF heeft niets met je lichtmeting te maken, alleen scherpstellen moet je zelf doem, de elektrocica verder blijft gewoon zijn werk doen.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

        Heb 2 camera's, zijnde EOS 350 en EOS 5mkII.
        Ik ga beide camera's meenemen naar Kenia (safarie) in combinatie zoals hogervermeld en met de Canon 28-300 mm. Welke combinatie op welke camera is nog niet uitgemaakt, ze zijn toch verwisselbaar.
        Gelet de lichtomstandigheden ter plaatse zal er geen probleem zijn vermoed ik.
        Men zegt om toch minstens een 300 mm nodig te hebben ter plaatse, aanschaf zoals hoger is om wat overschot te hebben.
        PS, de 28-300 mm is niet geschikt voor extenders, daarom bijkomend de 100-400 mm.

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

          De 1,4x tc gebruik ik soms op de 100-400 L, en dat geeft vrij goede resultaten.
          Op de 1D MKIII heb ik dan inderdaad nog autofocus, maar alleen op het centrale AF-punt.

          Een 2x tc heb ik ooit getest, en voor mij was die combinatie niet bruikbaar.
          De minimale diafragma-opening wordt f11, en dan is de zoeker zo donker dat je zelfs in fel zonlicht nog moeilijk handmatig kan scherpstellen. De beeldkwaliteit was ook niet al te best (scherpte en contrast zijn veel minder dan zonder teleconverter).

          Als je er geen probleem uit maakt om handmatig scherp te stellen, dan is een 1,4x tc dus nog aanvaardbaar, een 2x tc vergeet je best als je scherpe foto's wil maken.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

            Bedankt voor de reactie(s).
            Ik zal het dan maar houden op de 1.4x, bedankt voor de info.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

              Je kan altijd de laatste 3 contacten van de 1.4 extender afplakken, de AF werkt dan nog redelijk goed bij de 100-400 (beter dan bij de 400 5.6 bv)

              Het werkt ook beter met een Kenko DG300 Pro extender, ook de beeldkwaliteit is vergelijkbaar
              Tenzij je later een echte Canon supertele wil kopen (waarvoor de Canon extenders gemaakt zijn), zou ik de goedkopere Kenko nemen



              Je gaat hem toch niet veel gebruiken, je zal snel zien dat je veel missers hebt en dat je evengoed achteraf kan croppen (zeker met je full-frame)

              Veel plezier op je safari
              Last edited by palombian; 10 december 2009, 09:17. Reden: veel plezier

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400 mm + extender 1.4x en 2.0X

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirk Janssen Bekijk bericht
                Heb 2 camera's, zijnde EOS 350 en EOS 5mkII.
                Ik ga beide camera's meenemen naar Kenia (safarie) in combinatie zoals hogervermeld en met de Canon 28-300 mm. Welke combinatie op welke camera is nog niet uitgemaakt, ze zijn toch verwisselbaar.
                Gelet de lichtomstandigheden ter plaatse zal er geen probleem zijn vermoed ik.
                Men zegt om toch minstens een 300 mm nodig te hebben ter plaatse, aanschaf zoals hoger is om wat overschot te hebben.
                PS, de 28-300 mm is niet geschikt voor extenders, daarom bijkomend de 100-400 mm.
                Extender op deze zooms is een no go als je van kwaliteit houd.
                Ikzelf, heb land de combo 28-300L met daarbij de 400 5.6 L gebruikt op de 5DmkII.
                Als je dan ook nog een cropbody ter beschikking hebt lijkt met dit een beter weg om te bewandelen, lichter, goedkoper en optisch echt superieur. (de 28-300 is een zeer goede lens, de 100-400 vind ik persoonlijk iets minder, maar dit zou exemplaar afhankelijk zijn, de 400 5.6 L is zowiezo super)

                Comment

                Working...
                X