Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor hondenfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectief voor hondenfotografie

    hopenlijk kan iemand mij helpen want ik weet het gewoon niet meer,
    ik zit al dagen aan een stuk te zoeken welk opbjectief niet al te duur het best zou passen,
    voornamelijk neem ik foto's van honden actie en portret,
    maar ook van mijn kinderen maar dan meer portretten.
    ik heb de 85mm F1.8 maar ik vind dat ik te veel stappen achteruit moet nemen,zowel voor de kinderen als voor honden,om deze te vervangen denk ik dat de 50mm F1.8 beter zou zijn op een cropcamera
    maar door verder te zoeken kwam ik uit op verschillende objectieven en heb ik ergens wel een nr 1 maar het prijskaartje is mij wat te duur en dat is de Sigma 70-200mm F2.8
    ook de sigma 24-70mm F2.8 de tamron 28-75mm F2.8 spreekt mij aan,
    maar misschien weten jullie andere objectieve,
    wat ook mijn bedoeling is bij portret is een mooi DOF
    Groetjes Leen
    Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

  • #2
    Re: objectief voor hondenfotografie

    ik heb de tamron 28-75 2.8 en ben daar tevreden over maar 28mm is wel helemaal niet breed op een cropcamera... Je kijkt misschien beter naar een tamron 17-50 2.8?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: objectief voor hondenfotografie

      als je een 28-75 of 24-70 neemt, ook al met 2.8 heb je een niet zo heel mooie dof, nadeel daarvan is dat je scherpte erg klein is door de kleine brandpuntsafstand en het verlangen om een onscherpe achtergrond te creeren het grote diafragmaopening, denk dat je beter wat meer mm voor je camera kunt schroeven, meer richting telewerk (70-200 bv) hierdoor hoef je niet perse op 2.8 te gaan zitten, maar bv 4.0 waardoor je iets meer scherpte op de hond krijgt EN een mooie onscherpe achtergrond en ja dat betekend stapjes terug.
      Mijn beste Foto moek nog trekke.

      Comment


      • #4
        Re: objectief voor hondenfotografie

        ik heb zelf 3 honden, en ik vind het altijd wel lekker om ze in actie vast te leggen met mijn sigma 70-200..DOF (en bokeh) vind ik zelf erg mooi van dit lensje..op F/4 zelfs vergelijkbaar met de minolta 70-210 f/4 beercan.. al heb ik met mijn sony interne beeldstabilisatie, met dit lensje gebruik ik het bijna nooit..

        wel wat soft op f/2.8, maar af en toe geeft het in de juiste omstandigheden van die lekkere 'donut-bokeh'..

        veel value for money.. ik heb hem nu iets langer dan een half jaar, en het is zowat de meest gebruikte lens die ik erop heb zitten.. af en toe ga ik ermee naar hondenshows, en met name bij agility en andere actie gaat het verrassend goed..


























        sorry voor de vele voorbeelden, maar dit is een in mijn optiek, zwaar onderschatte lens..


        groetjes, Alex!

        Comment


        • #5
          Re: objectief voor hondenfotografie

          zeer mooi actie foto's Alex
          maar de sigma 70-200mm is momenteel eventjes te duur daar zal ik nog even voor moeten sparen,
          daarom de sigma 24-70mm F2.8 en de tamron 28-75mm F2.8 2dehands zouden volgens mijn budget momenteel beter passen maar ik vraag mij af of deze ook een mooie DOF hebben als de 85mm F1.8 en toch nog scherp zijn
          en ook heel belangrijk misschien ik heb geen statief
          Groetjes Leen
          Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

          Comment


          • #6
            Re: objectief voor hondenfotografie

            Hondensport is zeer zeer moeilijk.

            Zeker als je foto'swilt waar de hond naar de camera toe beweegd en met een strakke compo. Enkel de hodn in beeld.

            Ik heb een aantal keren een droom combinatie mogen testen van een ander forum lid. Maar dan moet je wel even de lotto winnen.

            D3 en D3x met AF-s 200mm F2.0 en de 400mm AF-s F2.8.
            Deze combinatie is zo snel dat ze alles kan tracken, zelf honden*.



            * Honden zijn véél moeilijker te tracken dan bv paarden en racewagens. Ze zijn klein, dus als je ze beeldvullend wilt maken zit je er heeeel kort bij. Gevolg is dat de afstandsvermindereing per seocnde procentueel veeeeeeeel groter is dan bij bv paarden en racewagens.
            I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

            Comment


            • #7
              Re: objectief voor hondenfotografie

              het zou wel meer buiten portreten zijn dan hondensport
              misschien af en toe eens een actie foto dat de hond met zijn bal komt aangelopen of achter een stok aanloopt
              maar dan zal ik toch iets van zoom nodig hebben daarom zal de 85mm f1.8 niet erg ideaal ervoor zijn
              en de 50-250mm IS die ik heb is er wel goed voor maar het is geen lichtsterke lens daarom misschien de sigma 24-70mm F2.8 of zijn er andere die beter presteren en niet al te duur,
              of mijn eisen zullen te hoog zijn voor een laag budget,dat kan ook
              Groetjes Leen
              Canon EOS 600D -18-55mm - 50mm 1.8

              Comment


              • #8
                Re: objectief voor hondenfotografie

                Tamron 28-75 f2.8 (andere)
                en de canon 70-200 f4 (actie)

                en véél oefenen

                Comment


                • #9
                  Re: objectief voor hondenfotografie

                  Ik zou in ieder geval voor een lens gaan met genoeg telebereik.
                  Want bij een lens met veel groothoek bereik krijg je op honden (die een lang gezicht hebben) al héél snel vervorming.

                  Voorbeeldje daarvan, met mijn Sigma 24-70mm lens op m'n Nikon D300:

                  70mm (tele):


                  24mm (groothoek):




                  Voor huis-tuin-en-keuken kiekjes is een 24-70mm lensje op zich wel ideaal.
                  Maar wil je echt mooie bokeh portretten schieten, dan zal je toch eerder aan een 70-200mm lens moeten gaan denken.

                  Ook voor actie shots is zo'n 70-200mm lens ideaal, omdat je lekker op afstand kunt werken.


                  Ik heb op dit moment een 70-200mm f2.8 objectief van Nikkor die ik voor al mijn paardenfoto's gebruik, en voor outdoor hondenfotografie.
                  In de studio gebruik ik een 24-70mm f2.8 objectief van Sigma, (meestal op 70mm) omdat ik dan veel dichterbij het onderwerp kan werken. Die 70-200mm heeft namelijk een minimale scherpstel afstand van 1,5 meter op 't hele bereik. En dat werkt niet prettig in een kleine studio ruimte. Met de sigma hoef ik maar 40cm afstand te hebben op 70mm.
                  Hypo Focus Paardenfotografie - Kyno Focus Hondenfotografie
                  http://hypofocus.com
                  http://kynofocus.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: objectief voor hondenfotografie

                    Hoi, toevallig doe ik ook aan hondenfotografie. In het begin met een Nikkor 80-200/2.8, die was me te traag met scherpstellen en half defect.
                    Sinds kort gebruik ik de nieuwe Tamron 70-200/2.8 hiervoor met goede resultaten:



                    Die Tamron is echt goed en niet zo traag als men overal beweerd. Verder is ie ragscherp.
                    Hieronder 3 voorbeelden, de rest vind je in bovenstaande link:





                    Last edited by Superbamboe; 24 december 2009, 13:52.

                    Comment


                    • #11
                      Re: objectief voor hondenfotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door kpas Bekijk bericht
                      Hondensport is zeer zeer moeilijk.

                      Zeker als je foto'swilt waar de hond naar de camera toe beweegd en met een strakke compo. Enkel de hodn in beeld.

                      Ik heb een aantal keren een droom combinatie mogen testen van een ander forum lid. Maar dan moet je wel even de lotto winnen.

                      D3 en D3x met AF-s 200mm F2.0 en de 400mm AF-s F2.8.
                      Deze combinatie is zo snel dat ze alles kan tracken, zelf honden*.



                      * Honden zijn véél moeilijker te tracken dan bv paarden en racewagens. Ze zijn klein, dus als je ze beeldvullend wilt maken zit je er heeeel kort bij. Gevolg is dat de afstandsvermindereing per seocnde procentueel veeeeeeeel groter is dan bij bv paarden en racewagens.
                      Helemaal mee eens, maar je kunt hierop inspelen.

                      Ik stel mijn Fuji S5pro altijd in op AF-C, dan blijft ie continue scherpstellen. In combinatie met een lichtsterke lens als een F2.8 wil het dan meestal wel lukken.

                      Ook kun je de baan van de hond een beetje voorspellen, als ie op het punt is waarop je hebt scherpgesteld druk je af. Op deze manier heb ik de 3de foto genomen hierboven van Axel Rose.

                      Verder is het aan te raden te wachtten met foto's schieten totdat de hond een beetje moe is geworden, hij zal dan niet meer zo snel springen en bewegen. Dit heeft bovendien het voordeel dat de hond een beetje gewent raakt aan de camera.

                      Op deze manier werk ik al een tijdje naar volle tevredenheid

                      Zo'n hele dure apparatuur is eigenlijk niet eens nodig.
                      Last edited by Superbamboe; 24 december 2009, 14:14.

                      Comment


                      • #12
                        Re: objectief voor hondenfotografie

                        Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht

                        Die Tamron is echt goed en niet zo traag als men overal beweerd. Verder is ie ragscherp.
                        Hieronder 3 voorbeelden, de rest vind je in bovenstaande link:

                        [ig]http://www.dicasa.nl/Montana/medium/0001.jpg[/img]

                        [im]http://www.dicasa.nl/Montana/medium/0008.jpg[/img]

                        [ig]http://www.dicasa.nl/Axelrose/medium/0005.jpg[/img]

                        Tamron (en Sigma) hebben wél vaak last van Front- en backfocus...
                        En aan de onscherpte koppen van alledrie deze foto's te zien heeft jouw lens daar waarschijnlijk ook last van (of je scherpstelling was niet correct óf niet snel genoeg)....

                        Even een focus chart erbij pakken en je lens testen.
                        Hypo Focus Paardenfotografie - Kyno Focus Hondenfotografie
                        http://hypofocus.com
                        http://kynofocus.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: objectief voor hondenfotografie

                          Ik denk dat mijn scherpstelling net niet goed lag, foto's die ik schiet van zaken die stil staan zijn wel goed.

                          Bij foto 2 en 3 vind ik de scherpte overigens wel goed liggen. Bij foto 1 heb je gelijk, maar ik vond het zonde om deze foto weg te gooien. Bij de eigenaar hangt ie groot op canvas aan de muur. En op canvas ziet het er nog redelijk goed uit.

                          Comment


                          • #14
                            Re: objectief voor hondenfotografie

                            Foto 2 is écht scherp op de halsband en niet op de kop bij de ogen

                            Misschien was 't handiger om die foto's niet te plaatsen als je het objectief als snel en scherp wil aanprijzen.
                            Want de foto's laten juist het tegenovergestelde zien...
                            Last edited by Hypofocus; 24 december 2009, 14:32.
                            Hypo Focus Paardenfotografie - Kyno Focus Hondenfotografie
                            http://hypofocus.com
                            http://kynofocus.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: objectief voor hondenfotografie

                              Zo zie je maar weer hoe moeilijk actie hondenfotografie is
                              Ik zag op jouw site hoofdzakelijk honden die stil zitten of nauwelijks bewegen.

                              Ik raad mijn klanten dan ook aan om af te laten drukken op canvas, kleine foutjes vervallen dan voor een groot deel. Tot nu toe nog geen klachten gehad
                              Last edited by Superbamboe; 24 december 2009, 14:38.

                              Comment

                              Working...
                              X