Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De basis van fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De basis van fotografie

    Door veel te lezen en veel te proberen met m'n Canon 400D heb ik nu echt wel de smaak te pakken om me ECHT op fotografie toe te leggen. (dus niet zomaar de vakantiekiekjes)

    Hebben jullie nog een goed boek dat jullie aanraden? (toch nog altijd makkelijker dan een website)

    En klopt dit basisidee over de technische kant van fotograferen: (ik zou zo veel mogelijk in M willen werken om te weten en leren wat ik doe)

    - iso zeker niet te hoog nemen (ivm ruis)
    - diafragma instellen voor gewenste scherptediepte
    - sluitertijd voor belichting (indien onvoldoende dan de iso waarde verhogen)
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

  • #2
    Re: De basis van fotografie

    Alles wat je vraagt (en nog veel meer) staat netjes uitgelegd in http://www.natuurfotografen.org/curs...tuurfotografie


    Dat de Rollin maar geen royalties begint te vragen
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

    Comment


    • #3
      Re: De basis van fotografie

      Bedankt voor de tip maar die had ik al.

      Met die z'n pdf is het niet meer nuttig een fotoboek te kopen?
      Beter dan een cursus volgen? Alleen zijn die meestal meer toegespitst op fotobewerking dan op fotografie zelf.
      Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

      Comment


      • #4
        Re: De basis van fotografie

        Er zijn cursussen specifiek voor fotobewerking.
        Er zijn cursussen die zich op technische aspecten van de fotografie toeleggen.
        Er zijn cursussen die zich op het artistieke aspect van de fotografie toeleggen.
        En combinaties daarvan natuurlijk.
        Het is goed om eerst de techniek onder de knie te krijgen.
        Vele amateurs blijven echter hangen na het technische hoofdstuk en gaan daarna het artistieke en inhoudelijke van hun foto's niet verder exploreren.
        Daarom is het goed om verschillende cursussen te volgen na elkaar.
        Of een cursus waarin deze dingen gecombineerd worden.

        Comment


        • #5
          Re: De basis van fotografie

          wat een boeiende link.
          Ken Rollin niet, maar chapeau voor hem, en dank om dit zomaar voor iedereen ter beschikking te stellen.

          Comment


          • #6
            Re: De basis van fotografie

            Ik vond de boeken van Scott Kelby (o.a. Scott Kelby over Digitale fotografie) persoonlijk wel tof
            FotoKorting.be - Kortingscodes voor beterkope fotoprints!

            Comment


            • #7
              Re: De basis van fotografie

              Eerst en vooral: zie control-Z: vergeet niet dat het bij het technische aspect niet stopt, maar slechts begint.

              ** Een goed boek over fotografie: Light and Lens - Photography in the Digital Age (Robert Hirsch)
              (zie ook google books voor een preview van dat boek)

              ** Het basisidee wat jij voorstelt is veel te simplistisch om waar te zijn. Je zou het in sommige omstandigheden als leidraad kunnen gebruiken, maar dan nog.
              Feit is dat je technisch gezien inderdaad een aantal belangrijke parameters hebt (sluitertijd, diafragmaopening, iso-gevoeligheid, brandpunt en afstand tov je onderwerp) die je alle vijf op een bepaalde manier in evenwicht moet houden om de meeste technische aspecten van je foto's te controleren. Op welke manier die parameters tov elkaar meer of minder belang hebben, hangt dan ook nog eens af van je materiaal, je onderwerp en wat je artistiek (?) wil bereiken. En in bijna alles wat met fotografie te maken heeft moet je de bluts met de buil nemen omdat er geen onbeperkte hoeveelheid licht is, en ook geen onbeperkte mogelijkheden om dat licht op je papier of sensor te brengen. Het ligt dus wel wat complexer dan dat.
              Last edited by al murphy; 12 december 2009, 06:04. Reden: schandelijke schrijffouten

              Comment

              Working...
              X