Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 100-400 vs 70-200 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 100-400 vs 70-200 2.8

    Ik twijfel tussen 2 mooie lenzen van canon.
    de 100-400
    en de 70-200 2.8 IS

    Ik maak vooral foto s van autoraces en luchtfotografie , af en toe studio werk.

    Ik heb de 100-400 lens al eens gehuurd,zeer tevreden van , zoom is geweldig,maar snachts (24h van zolder) weinig foto s kunnen maken.

    dus dacht ik aan de 70-200 2.8 is , de lichtsterkte is veel beter van die lens en als de zoom niet genoeg zou zijn kan ik er nog altijd een extender kopen.
    nu vroeg ik me af , omdat ik meestal races fotografeer op sluitersnelheid , kan ik deze nog veel regelen aangezien ik met een vast diafragma zit?

  • #2
    Re: canon 100-400 vs 70-200 2.8

    De 70-200 f2,8 heeft een maximale diafragma-opening van f2,8, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat je alleen maar op f2,8 kan werken.

    Een 70-200 f2,8 + 2x teleconverter heeft een maximale diafragma-opening van f5,6.
    Die combinatie heeft een vrij trage AF, en is lang niet zo scherp als de 100-400.

    S'nachts zal je ook met een 70-200 f2,8 moeilijk foto's kunnen maken op een donker circuit.

    Als je met weinig licht actiefoto's wil maken, dan werk je beter niet in de sluitertijdvoorkeuze, want dan heb je veel kans dat de foto's onderbelicht zijn.
    In slechte omstandigheden werk je beter in diafragmavoorkeuze, met een lichtsterk objectief, en het diafragma vrij ver open. De iso pas je dan aan tot de sluitertijd aanvaardbaar wordt (en dat zal voor dat soort foto's nog niet zo gemakkelijk zijn).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: canon 100-400 vs 70-200 2.8

      Ik heb een hele tijd met de 70-200 f2.8 IS gewerkt op Spa Francorchamps en Zolder, al dan niet met een 1.4 TC, en dat lukte prima, maar soms heb je met 280mm nog altijd te kort ... daarom heb ik later de 100-400 erbij gekocht

      Zeker niet met een 2.0 TC werken, dan is de kwaliteit van de foto's echt wel minder, ook de AF snelheid is niet meer snel te noemen, daarom toch maar de 100-400 erbij gehaald.

      Persoonlijk zou ik je de 70-200 aanraden met een TC, ben je toch al een serieuze stap verder, en kan je tijdens de 24h races nog goede foto's maken ... is het echt nacht dan kan met geen enkele lens nog werken bij redelijke sluitertijden (1/60e of zo) dus ofwel ga je flitsen (maar dat mag niet altijd) ofwel heb je pech ... zelfs met een 1.8 lens lukt het op een bepaald moment niet meer hoor of je moet naar iso 12800 gaan of zoiets, maar de foto's die je dan krijgt zijn ook niet meer al te schitterend vrees ik.

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment

      Working...
      X