Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 50mm vs canon 50mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 50mm vs canon 50mm

    Pff ik ben echt nog steeds aan het twijfelen tussen de canon 500d en de nikon D5000.

    Aangezien ik heel graag een lichtsterke prime lens wil die redelijk goedkoop is wil ik graag weten of Nikon ook een even goede 50mm f1.8 aanbiedt?

    Ik heb al begrepen dat het een AF-S lens moet zijn? Dan is er enkel de 50mm 1.4 (die meteen 3x zo duur is als die van canon natuurlijk)

    Of anders de 35mm 1.8 die is iets duurder dan de 50mm van canon maar is die even goed voor portretten/ mooie bokeh?

    Ik hoop dat iemand me de weg kan wijzen aangezien deze lens vrij belangrijk voor me is en dat kan mss de doorslag geven voor welke camera ik ga kopen!

  • #2
    Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

    Oorspronkelijk geplaatst door Tacha87 Bekijk bericht
    Aangezien ik heel graag een lichtsterke prime lens wil die redelijk goedkoop is wil ik graag weten of Nikon ook een even goede 50mm f1.8 aanbiedt?

    Ik heb al begrepen dat het een AF-S lens moet zijn? Dan is er enkel de 50mm 1.4 (die meteen 3x zo duur is als die van canon natuurlijk)

    Of anders de 35mm 1.8 die is iets duurder dan de 50mm van canon maar is die even goed voor portretten/ mooie bokeh?
    ik denk dat de nikon en canon 1.8 lensjes aan elkaar gewaagd zijn...

    maar voor een crop camera is een 35mm lensje veel leuker!
    voor portretten zou ik eerder een 85mm lens kopen...

    heb een aantal jaren met crop gefotografeerd en m'n 50mm bleef na verloop van tijd in m'n kast zitten (zowel 1.8 als 1.4), 85mm daarentegen werd veel gebruikt voor portretten...

    een 35mm lens echter is wel een leuk ding, die toont je ongeveer wat je ogen ook zien...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

      Dankjewel d'oracle!

      De 85mm is te duur voor mij om mee te beginnen, ik denk dus dat ik ga voor de canon met 50mm lens en kitlens.

      OF de nikon met 18-105mm lens en dan over een tijd de 50mm/85mm kopen..

      Nadeel aan de nikon vind ik wel dat je beperktere keuze in lenzen hebt..

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

        Nikon heeft ook ruim voldoende keuze in objectieven, alleen wat de 70-200 betreft, daar heeft Canon er voor sommigen zelfs teveel (het is moeilijk om de juiste keuze te maken, bij Nikon is dat gemakkelijker, want ze hebben er maar één).

        De Canon 50mm f1,8 heeft AF op elke EOS camerabody, de Nikon 50mm f1,8 heeft geen ingebouwde AF-motor, je zal dus geen autofocus hebben op de goedkopere camerabody's omdat die geen AF-motor hebben.
        Maar ik ken er wel die met de Nikon 50mm f1,8 op een D40 heel mooie foto's kunnen maken, ze moeten dan wel manueel scherpstellen.

        Ik heb zelf de Canon 50mm f1,4 en de 85mm f1,8. De 85mm gebruik ik wel meer dan de 50mm. Zaterdag heb ik de 85mm voor het eerst gebruikt voor sportfotografie (cyclocross), en dat is zo goed meegevallen dat ik die daarvoor zeker meer zal gebruiken.
        De snelle autofocus en de scherpte bij grote diafragma-openingen maakt dit een perfecte lens voor actiefotografie bij weinig licht.

        De 85mm f1,8 heb ik tweedehands gekocht, als je er een vindt, dan moet je er wel snel bij zijn want meestal is ze heel snel verkocht.

        Bij Canon moet je wel zeker de EF-S 18-55 IS nemen als je een kitlens wil, de versie zonder IS is helemaal niet zo goed.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

          Ik ben dus een oen die helemaal gek is op haar 50mm en daar ook veel portretten mee schiet. Haarscherp en heerlijk soepele lens. Ik kan niet meer zonder mijn 50mm.
          Eerlijk is eerlijk...ik heb geen 85mm prime, dus met die lens kan ik niet vergelijken.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

            Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
            Ik ben dus een oen die helemaal gek is op haar 50mm en daar ook veel portretten mee schiet. Haarscherp en heerlijk soepele lens. Ik kan niet meer zonder mijn 50mm.
            Eerlijk is eerlijk...ik heb geen 85mm prime, dus met die lens kan ik niet vergelijken.
            Als je ooit de kans krijgt om de 85mm f1,8 te testen, dan wordt het heel moeilijk om ze niet te kopen.
            In vergelijking met de 50mm f1,8 en de 50mm f1,4 heeft die een veel snellere autofocus, de scherpte is ongeveer hetzelfde als die van de 50mm f1,4.

            Als je ooit actiefoto's wil maken met weinig licht, dan is de 85mm f1,8 een van de beste betaalbare primes die je kan vinden.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Als je ooit de kans krijgt om de 85mm f1,8 te testen, dan wordt het heel moeilijk om ze niet te kopen.
              en't wordt nog erger als je een 85mm 1.4 in handen krijgt...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

                en als je canon hebt, is er ook nog de f1.2 zeker
                $$$$

                zelf werk ik met fuji (en dus nikon lenzen)
                of canon meer keus heeft, betwijfel ik (tenzij je de f4 reeks zou tellen). ze hebben vooral meer primes, maar die zijn onbetaalbaar voor een hobbyfotograaf (de primes die nikon niet in het gamma heeft).

                Ik werk met 35f2 en 50mmf1.8, ik gebruik bijna altijd de 35. enkel als ik portretten maak, gebruik ik de 50mm, maar daar zou ik graag een 85 bij hebben omdat je bij 50mm vaak te kort op je onderwerp zit naar mijn goesting
                hoe meer f**k hoe meer vreugd

                **=ol

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 50mm vs canon 50mm

                  wat ik zeker kan zeggen is dat de 50 mm en de 35 mm afs beide 1.8 lang niet de scherpte halen van de 85 mm 1.8, die is een pak sneller en scherper!!
                  vandaag nog ondervonden en even een test gedaan in de studio....alle drie zijn het nieuwe lenzen en de twee primes 50 en 35 mm gaan de deur uit daar ik ze toch niet meer ga gebruiken....
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment

                  Working...
                  X