Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leg het asjeblieft een keer uit...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leg het asjeblieft een keer uit...

    Ik ben zéér geintresseerd in fotograferen van bloemen, vlinders,... maar ook van landschappen... Steeds gebruik ik hiervoor (voor de vlinders, bloemen,..) mijn close-up knop van mijn Nikon D5000.
    Ik heb gelezen dat voor macro
    -sigma 105mm F2,8 EXDG
    En voor landschappen
    -sigma 10-20mm F4-5,6
    aangeraden is..
    Ikzelf heb de standaardlens nl AF-S nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G en een sigma-lens 55-200mm F4-5.6DC
    Die 105mm voor macro zit daar dan toch reeds tussen? Of gaat dit dan enkel over het verschil in die F?
    Zou iemand mij ook een keer in mensentaal willen uitleggen wat die F eigenlijk juist betekend? Een lage F is voor ...? Een hoge F is voor...)
    (Er bestaan geen domme vragen...alleen maar domme antwoorden...zo werd mij steeds verteld...)

  • #2
    Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

    Oorspronkelijk geplaatst door oli4tje
    ...

    Hoe minder ligt er op de sensor valt, hoe scherper het totale beeld rond je focus.

    Hoe meer licht er op de sensor valt, hoe onscherper het totale beeld rond je focus.
    Sorry Olivier maar dat is quatch.
    De hoeveelheid licht die op je sensor valt doet niéts aan het feit van je DOF (Depth of Field).

    Een erg goede site om dit begrip te leren begrijpen is dofmaster.com

    De DOF van je foto (het scherptedieptevlak) is afhankelijk van 4 dingen:

    - diafragma
    - afstand tot je onderwerp
    - brandpuntsafstand
    - gebruikte camera (en de daarmee overeenstemmende circle of confusion)


    @ Nele: Voor diafragma te verstaan kan je onderstaande even nalezen:


    Last edited by xbake; 8 december 2009, 13:35.

    Comment


    • #3
      Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

      Alles wat je vraagt (en nog veel meer) staat netjes uitgelegd in http://www.natuurfotografen.org/curs...tuurfotografie
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #4
        Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

        De 'F' of 'f' is de f-factor
        Serieus nu, die staat voor ;

        brandpuntsafstand (vb.50mm) / frontlensdiameter (vb.41,6mm)

        in dit geval gelijk aan 1.2, een f1.2 lens zeggen we dan.

        De optische- en andere details zoek je best op via google of een goede reeks
        tutorials (bv. zoals op cambridgeincolour.com), maar wat belangrijk is is dat hoe kleiner uw f-getal hoe meer licht er op uw film/sensor valt (als de andere parameters gelijk blijven!)
        Hoe kleiner dat getal hoe kleiner ook uw scherptediepte (zoek en speel es met een 'dof-calculator').
        Hoe hoger uw f-waarde hoe groter uw scherptediepte...

        Er is echt veel goede informatie online te vinden, met grafische inhoud, dynamische modules voor optische berekeningen,...

        Comment


        • #5
          Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

          Oorspronkelijk geplaatst door nele1 Bekijk bericht
          ...
          Zou iemand mij ook een keer in mensentaal willen uitleggen wat die F eigenlijk juist betekend? Een lage F is voor ...? Een hoge F is voor...)
          (Er bestaan geen domme vragen...alleen maar domme antwoorden...zo werd mij steeds verteld...)
          F is de diafragmawaarde. Dat getal vertelt hoe ver het diafragma open of dicht staat. Wat op de lens wordt vermeld is steeds de maximale opening.

          Een kleiner getal betekent een lichtsterkere lens (zo is bv. F1.4 is lichtsterker dan F3.5). Dus als de diafragmaopening verkleint, wordt F groter (en omgekeerd). 'n Beetje vreemd misschien, maar daarvoor bestaat een goede verklaring.
          Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

          Comment


          • #6
            Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

            Ik denk dat dit meer zegt dan woorden .
            Hopelijk is dit duidelijk genoeg?


            CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

            Comment


            • #7
              Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

              Dag nele1,

              Antwoorden op uw vragen in "menselijke taal"

              Een macro lens zit daar niet tussen want een macro lens is een speciale lens die speciale lens elementen heeft en het toestaat om een vergroting van 1:1 te verkrijgen. Het is maar mogelijk met een fix macrolens, alle misleidende zooms die het woord macro bevatten zijn niet "echt".

              Het letter "F" betekend hoe lichtgevoelig uw lens is, hoe minder de F getal, hoe gevoeliger voor licht uw lens is. Dit laat dan toe bv. in donkerdere situaties te filmen met F 2.8 waar het bv met F5.6 bijna onmogelijk is. Dus aan de ene kant is F 2.8 goed voor de macro maar aan de andere kant:

              Een lichtgevoelige lens heeft een kleine scherpte diepte. Bij macro fotografie wordt dit effect nog eens ferm vergroot. Dus ivb met uw vraag, neen het term Macro heeft niets te maken met het F letter.

              Er bestaan veel oplossingen voor het scherptediepte probleem, bv. een ringflits gebruiken of het samenplakken van meerdere afbeeldingen met verschillende focus.

              Het boven vermelde lenzen zijn goed, maar voor volledige informatie zult u beter het officiele review lezen.

              Indien u nog met meer vragen zit, kunt u ze mij gerust stellen door een prive bericht te sturen!
              Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

              Comment


              • #8
                Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

                Ook handig om weten = het F-number (= "f-stop" = diafragma = aperture) is een wiskundige breuk, vandaar dat f2.8 een grotere opening is dan bijv. f5.6
                In werkelijkheid is het 1/2.8 en 1/5.6, maar die "1/" wordt meestal verzwegen.

                Regel = hoe kleiner de f-stop, hoe meer depth-of-field; dus om meer controle te hebben over de dieptescherpte (=depth-of-field) in een foto, kan je ofwel je camera op manueel zetten ofwel op "aperture priority" ("A" stand op je wieltje). Dan stelt de camera zichzelf in voor een goede exposure (juiste belichting = correcte combinatie van f-stop + shutter speed + film-ISO). Je kan de f-stop dan kleiner maken om meer depth-of-field te hebben (per "stop" dat je het diafragma kleiner maakt, moet je in de omgekeerde richting je shutter speed verhogen of je ISO aanpassen)

                P.S. de meeste camera's werken niet met volledige stops (f1.4 - f2 - f2.8 - f4 - f5.6 - f8 enz.. in vergelijking met shutter speed ... 1sec - 1/4s - 1/8s - 1/15s - 1/30s - 1/60s - 1/125s - 1/500s ... enz), maar de meeste camera's zijn inschakelbaar om omhoog / omlaag te tellen (betreffende diafragma en sluitertijd) in 1/2 of 1/3 stops

                P.P.S. vergeef me de mix van engelse termen, ik ben in het engels aan het leren en dan is het forum hier soms voor mij even nadenken wat er nu bedoeld wordt

                Comment


                • #9
                  Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                  Ik denk dat dit meer zegt dan woorden .
                  Hopelijk is dit duidelijk genoeg?


                  Das idd de beste uitleg aan de hand van een beeld.

                  f2,8 = klein getal = grote opening = kleine scherpte- diepte
                  f4,0 = iets groter getal = iets kleinere opening = geringe scherpte diepte
                  f8,0 = groot getal = kleine opening = veel scherpte- diepte
                  f16 = nog groter getal = nog kleinere opening = nog véél meer scherpte- diepte

                  (het is idd wat verwarrend de eerste keer je in deze zaak verdiept. Ik had dat zo ook in het begin)

                  Je scherpte diepte wordt zo ook bepaald aan de hand van de afstand van sensor naar object... om dat te weten raad ik je eveneens aan om zoals hier al werd vermeld te surfen naar dofmaster.com
                  Nog handiger is als je dan toch op de site zit, om daar die draaitabel software te gebruiken (kan je installeren op je computer).
                  Je kan daar zelf de aantal mm's ingeven, en aan de hand van die mm's kan je zien hoeveel scherpte- diepte je zal hebben als je bv een foto zou nemen van een object op 3 meter met een f- waarde van f2,8... zeer leerrijk !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

                    en al iets wijzer geworden nele1?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jevgeniy Bekijk bericht
                      Dag nele1,

                      Antwoorden op uw vragen in "menselijke taal"

                      Een macro lens zit daar niet tussen want een macro lens is een speciale lens die speciale lens elementen heeft en het toestaat om een vergroting van 1:1 te verkrijgen. Het is maar mogelijk met een fix macrolens, alle misleidende zooms die het woord macro bevatten zijn niet "echt".
                      snip
                      FYI .. de Sigma 105mm die TS vermeld is een 1:1 lens .. en in zijn prijsklasse nog een hele goeie op de koop toe ... kijk maar als ge 't niet moest geloven http://the-parodia.net/ronde20090602/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

                        Hallo Nele1,
                        hier heb je het hele verhaal:
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Leg het asjeblieft een keer uit...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Blue Point Bekijk bericht
                          Je kan daar zelf de aantal mm's ingeven, en aan de hand van die mm's kan je zien hoeveel scherptediepte je zal hebben als je bv een foto zou nemen van een object op 3 meter met een f- waarde van f2,8... zeer leerrijk !
                          Belangrijk is dan dat je die foto bekijkt op een afstand van circa 1,2x de diagonaal van de afdruk, anders klopt er niks van!

                          Comment

                          Working...
                          X