Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

landschapsfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • landschapsfotografie

    Ik trek binnenkort de bergen in voor een paar weken.


    Ik heb me nog nooit beziggehouden met het fotograferen van landschappen, dat zou ik nu dus wel willen doen.. maar welke lens is het meest geschikt?

    hoe breder hoe beter? heb FF

    en welke filter? CP filter?


    alvast bedankt!
    Last edited by Cartman; 8 december 2009, 20:18.

  • #2
    Re: landschapsfotogragie

    Carl Zeiss 25mm met een B+W UV filter
    -m-
    een CP kan ook
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: landschapsfotogragie

      wat voor camera en lenzen heb je nu?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: landschapsfotogragie

        5Dmk2 35L - 85L - 70-200L

        Comment


        • #5
          Re: landschapsfotogragie

          goeie breedhoek , stevig statief en polarizatie en ND4 filter
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: landschapsfotogragie

            17-40l?

            Comment


            • #7
              Re: landschapsfotogragie

              Sigma 12-24 zou ik meenemen .
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: landschapsfotogragie

                Circulaire polarisatiefilter is de beste optie
                People don't quit playing games when they grow old; they grow old when they quit playing games.
                http://www.flickr.com/photos/canon_elvis/

                Comment


                • #9
                  Re: landschapsfotogragie

                  Hou er rekening mee dat de combinatie groothoek (zoals 12-24) en polar soms heel lelijke (onnatuurlijke) resultaten geeft. (vooral in de blauwe lucht)
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: landschapsfotogragie

                    Het is niet altijd dat breder beter is voor landschappen.

                    Uiteindelijk zijn er veel mensen die landschappen fotograferen met telelenzen.

                    Als je een telelens gebruikt voor het fotograferen van landschappen, dan is het perpectief tussen de dingen die op je foto staan veel "echter" dan bij een breedhoeklens.
                    Dit omdat je bij een breedhoeklens, iets wat dichtbij de lens staat, nog eens extra wordt uitvergroot en dit bij een telelens niet het geval is, of toch allensinds minder.
                    -Jelle l Sony A7R V - Sony FE 16-35 GM - Sony FE 24 GM - Sony FE 24-70 GM - Sony FE 55 F/1.8 - Sony FE 85 GM - Sony FE 90 macro - Sony FE 70-200 GM

                    Comment


                    • #11
                      Re: landschapsfotogragie

                      Oorspronkelijk geplaatst door JelleVerherstraeten Bekijk bericht
                      Het is niet altijd dat breder beter is voor landschappen.

                      Uiteindelijk zijn er veel mensen die landschappen fotograferen met telelenzen.

                      Als je een telelens gebruikt voor het fotograferen van landschappen, dan is het perpectief tussen de dingen die op je foto staan veel "echter" dan bij een breedhoeklens.
                      Dit omdat je bij een breedhoeklens, iets wat dichtbij de lens staat, nog eens extra wordt uitvergroot en dit bij een telelens niet het geval is, of toch allensinds minder.
                      dit effect treedt enkel op wanneer er objecten zijn die zich zeer dicht bij de lens bevinden. met een telelens kan je nogal moeilijk een landschap fotograferen he. dan krijg je er maar een klein stukje op dacht ik zo

                      Comment


                      • #12
                        Re: landschapsfotogragie

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Sigma 12-24 zou ik meenemen .
                        hebt u zelf ervaring met deze lens?

                        Comment


                        • #13
                          Re: landschapsfotogragie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                          dit effect treedt enkel op wanneer er objecten zijn die zich zeer dicht bij de lens bevinden. met een telelens kan je nogal moeilijk een landschap fotograferen he. dan krijg je er maar een klein stukje op dacht ik zo
                          hoeft niet perse.. met een telezoom kun je zeker ook leuke landschapjes schieten...


                          Comment


                          • #14
                            Re: landschapsfotografie

                            Als je op een UWA een pola gaat zetten, valt het effect vaak tegen, omdat het pola effect verloopt door de grote beeldhoek van deze lenzen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: landschapsfotogragie

                              Oorspronkelijk geplaatst door Cartman Bekijk bericht
                              hebt u zelf ervaring met deze lens?
                              Ja, en op FF is gaat deze écht breed, zonder de vervorming van een fish-eye te krijgen.
                              http://forums.steves-digicams.com/ca...uggestion.html
                              Ik gebruik de lens zowel op een a700 (aps-c) als op een analoge body (dus FF).
                              En als je 12mm té breed vindt in sommige gevallen: je kan ook het 24mm-eind van de lens gebruiken hé . Ik vind de mogelijkheden die die lens bied in elk geval meer dan de moeite waard. Ik kies tegenwoordig het liefste Sony/Minolta-lenzen, maar dit is toch een uitzondering (samen met de 50/1.4HSM).

                              Als je daarvoor niet gaat, dan zou ik aan een 17-35 of 16-40 of zoiets denken.
                              Ik heb trouwens ook al knappe prenten gezien van de Tamron 17-35/2.8-4.0... Wel niet volopen gebruiken als je scherpe randen wil, maar dat is bij landschap toch al niet gebruikelijk.
                              Last edited by K-2; 8 december 2009, 23:43.
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X