Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macrolens voor Nikon D80.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macrolens voor Nikon D80.

    Hallo,

    Ik wil een macrolens aanschaffen voor mijn Nikon D80.
    Ik wil de macrolens gebruiken voor het fotograferen van insecten, (zweef) vliegen, libellen, vlinders, etc.
    In ieder geval kleine beestjes die ik groot wil afbeelden.

    Wie kan mij lenzen aanraden?
    Mijn budget gaat tot max. € 300,-



    Vriendelijke groeten,
    Maarten

  • #2
    Re: Macrolens voor Nikon D80.

    Zou het niet handiger wezen om de lenzen op te zoeken, die aan je criterium voldoen en dan te vragen wat de beste is?
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Macrolens voor Nikon D80.

      Welkom op het forum Maarten, let maar niet op sommige die graag dooddoeners geven als antwoord

      Met je €300 zal je niet zo gek ver springen te weten dat een Tamron 90mm reeds €390 kost.
      Je zal regelmatig hier op Aangeboden moeten kijken voor een goede tweedehandslens want die passeren toch regelmatig de revue.
      Echt slechte macro lenzen zijn er niet maar in jou budget denk ik datje mag uitkijken naar een Tamron of Sigma.
      Succes met je zoektocht

      Comment


      • #4
        Re: Macrolens voor Nikon D80.

        Budget is nogal laag. Ik zou doorsparen en kijken naar een Tokina 100mm, Tamron 90mm of Sigma 105. Die liggen tussen de 300/400€.
        Wat Twizter zegt dus
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Macrolens voor Nikon D80.

          Bedankt voor de antwoorden allemaal!
          Geweldig!


          Ik ben het meest geïnteresseerd in:
          - Tokina AF 100mm f/2.8 Macro AT-X PRO D
          - Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di

          Ik heb nog een paar vraagjes:
          1. Als de scherpstelafstand minimaal 30 cm is, en als ik dan van 30 cm een vlieg van ca. 1,5 cm fotografeer, krijg ik deze dan vol in beeld?
          2. Zie je veel detail van de insecten met deze macrolenzen?
          3. Heb je met macrolenzen grote kans dat je foto onscherp wordt door beweging?


          Vriendelijke groeten,
          Maarten

          Comment


          • #6
            Re: Macrolens voor Nikon D80.

            Oorspronkelijk geplaatst door Maarten11 Bekijk bericht
            Ik heb nog een paar vraagjes:
            1. Als de scherpstelafstand minimaal 30 cm is, en als ik dan van 30 cm een vlieg van ca. 1,5 cm fotografeer, krijg ik deze dan vol in beeld?
            2. Zie je veel detail van de insecten met deze macrolenzen?
            3. Heb je met macrolenzen grote kans dat je foto onscherp wordt door beweging?
            1. Op de maximale vergroting is een beestje van 1,5cm ook 1,5cm groot op je sensor. Je sensor is 23.6 x 15.8mm. In de praktijk heb je wel nog wat ruimte om te croppen. Met een gemiddelde hommel zul je het volledige beeld wel vullen.
            Let wel: met een +/- 100mm macrolens zul in de praktijk een 14-tal centimeter van je onderwerp af zitten (afstand lens-onderwerp zonder zonnekap).
            2. Best wel. Om een idee te geven, hier zie je een uitsnede van een vlinder met eronder de originele foto. En dit is nog ver van de maximale vergroting.
            3. Absoluut. Op een statief werken verhoogt je slaagpercentage dramatisch.
            Last edited by ThierryM; 7 december 2009, 20:24.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Macrolens voor Nikon D80.

              Bedankt voor de antwoorden allemaal!
              Geweldig!


              Ik ben het meest geïnteresseerd in:
              - Tokina AF 100mm f/2.8 Macro AT-X PRO D

              - Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di


              Ik heb nog een paar vraagjes:
              1. Als de scherpstelafstand minimaal 30 cm is, en als ik dan van 30 cm een vlieg van ca. 1,5 cm fotografeer, krijg ik deze dan vol in beeld?

              2. Zie je veel detail van de insecten met deze macrolenzen?
              Zeker maar verwacht niet dat je zo even snel showcase waardige foto's zal maken. Macro is een discipline op zich met zijn vele trucs die de vele experts hier meegeven in de verschillende topics.

              3. Heb je met macrolenzen grote kans dat je foto onscherp wordt door beweging?
              Ja, ook hier is het weer oefening maar zou je toch aanraden een goede tripod aan te schaffen. Een goed statief zou een Manfrotte 190 zijn.
              Niet verschieten van de prijs voor een goed statief want dan moet je nog een goede balkop hebben ook



              Vriendelijke groeten,
              Maarten

              Comment


              • #8
                Re: Macrolens voor Nikon D80.

                Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                Bedankt voor de antwoorden allemaal!
                Geweldig!


                Ik ben het meest geïnteresseerd in:
                - Tokina AF 100mm f/2.8 Macro AT-X PRO D

                - Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di


                Ik heb nog een paar vraagjes:
                1. Als de scherpstelafstand minimaal 30 cm is, en als ik dan van 30 cm een vlieg van ca. 1,5 cm fotografeer, krijg ik deze dan vol in beeld?
                Bij een lens die op 30cm 1:1 fotografeert gaat dat om de afstand tot de sensor/film.
                Het voorste lenselement zal eerder tussen de 10 en 15 cm van het onderwerp zijn.

                1:1 betekent 1:1.
                1,5 cm is dus op je sensor 1,5 cm.
                Een vlieg is een vlieg.

                Je sensor zal vermoedelijk 2,4 cm breed zijn.
                Dat is dus half vol of half leeg, afhankelijk van hoe je het bekijkt.

                Het is te hopen dat de vlieg stil zit.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X