Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

    Ik heb vandaag de afrekening van de gasfactuur ontvangen van Essent.
    Het bedrag kwam overeen met wat ik verwachte, maar bij nader onderzoek blijkt dat er een "Transitiebedrag voor gas" wordt aangerekend. Deze bedraagt 10 % bovenop het factuurbedrag. Nu ben ik mijn factuur van vorig jaar gaan opzoeken en daar staat ook een transitiebedrag voor gas op maar dan 25% bovenop het verbruik.

    Op de factuur staat: "Na de afrekening wordt een transitiebedrag gefactureerd voor een verbruiksperiode van xx dagen. Er wordt een transistiebedrag aangerekend voor de periode tussen de vervaldatum van uw afrekening en het einde van de maand waarin deze afrekenigsfactuur is opgesteld. Deze periode weerspiegelt namelijk niet uw gebruikelijke betalingsfrequentie. Het transisitiebedrag zal dan ook afwijken van de gewone toekomstige voorschotten, die opnieuw gebaseerd zullen zijn op uw gebruikelijke verbruiksperiode."

    Iemand een idee wat dit nu eigenlijk is? Als ik naar Essent bel, zeggen ze me hetzelfde als op de factuur. Ik heb naar de VREG gebeld. De eerste persoon had er nog nooit van gehoord. En de tweede persoon zei dat dit een federale bevoegdheid was er ze er niet op mocht antwoorden?? Vervolgens naar de FOD economie gebeld en na enig opzoekwerk wisten ze me te zeggen dat dit aangerekend wordt als er van leverancier veranderd wordt en mag het maar 1 keer aagerekend worden, en het bedrag wisten ze ook niet. (ik ben twee jaar geleden overgestapt van luminus naar essent)

    Zoals ik de uitleg begrijp is dit een soort voorschot, maar ik veronderstel dat ik het dan mag aftrekken van de afrekening van dit jaar?

    Graag reactie,

    Dank u !

  • #2
    Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

    ik ben overgestapt van Essent naar Luminus en ze hebben bij mij 410,00 euro transitiekosten aangerekend .Het contract werd regelementair ( aangetekend en voldoende op voorhand ) opgezegd ; na een telefoontje naar de klantendienst Essent ben ik niet veel wijzer geworden : in gebrekkig nederlands dacht ik te verstaan dat het om een voorlopig aangerekend 'voorschot ' ging, gebasseerd op de vorige meterstanden , maar anderhalve maand verder dan de opgezegde datum....???
    Wanneer gaan ze dan de meter controleren ?
    Ik heb 'transitiebedrag Essent ' eens gegoogled en ik denk er niet al te rooskleurig over , die firma's doen precies wat ze willen , wij maar betalen....salut : vrijmaken energiemarkt en veranderen naar de goedkoopste leverancier
    Onlangs ook zo'n stoten met GSM voorgehad...
    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

    Comment


    • #3
      Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

      Ik heb 'transitiebedrag Essent ' eens gegoogled en ik denk er niet al te rooskleurig over , die firma's doen precies wat ze willen , wij maar betalen....salut : vrijmaken energiemarkt en veranderen naar de goedkoopste leverancier
      Tja, met de vrijmaking van de energiemarkt ging er meer concurrentie komen en daar zou de klant beter van worden ...
      zo'n verhaaltjes kennen we. Met de komst van de euro ging het leven ook goedkoper worden. we hebben het gezien.

      Comment


      • #4
        Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

        Hier is 't net van het zelfde: een -stevig - "transitiebedrag" voor zowel gas als elektriciteit. In mijn geval voor 142 dagen!
        Als ik het goed begrepen heb dan zou het gaan om een bedrag dat aangerekend wordt voor de periode tussen het invoeren van je nieuwe meterstand en het effectief opmaken van de afrekeningsfactuur, hier tellen ze dan nog 1, 2 of 3 maanden (aangepaste ) voorschotfactuur bij afhankelijk van de periode die jij gebruikt voor je voorschotfacturatie. De eerste nieuwe voorschotfactuur moet dan komen na afloop van die XX dagen (142 dagen in ons geval). Uiteindelijk zorgt Essent er op die manier voor dat zelfs als je van leverancier wisselt ze voor bijna een half jaar safe zitten.
        'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

        Comment


        • #5
          Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

          Dit jaar is het een transitiebedrag voor 393 dagen en vorig jaar voor 87 dagen ...
          Terwijl ik toch iedere maand een voorschotfactuur krijg...

          Ik dacht dus ook dat het een soort voorschot was, en dat ik dat dit jaar bij mijn afrekening zou terugkrijgen, maar hélaas ...

          Comment


          • #6
            Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

            Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
            Uiteindelijk zorgt Essent er op die manier voor dat zelfs als je van leverancier wisselt ze voor bijna een half jaar safe zitten.
            Als je verandert op de correcte manier (juiste opzeg), dan moeten ze toch terugbetalen wat je teveel betaalde? Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

              Geen idee waarom Jan, Piet en ook Pol constant wisselen van nutsmaatschap(pijen). Het is allemaal lood om oud ijzer ; ik geloof geen woord van wat in hun folders staat. Sterker nog : ik lees ze nooit en blijf gewoon waar ik ben ! Nog sterker zelfs : ik geloof nooit dat je een Euro profijt doet maar wél dat je je een hoop miserie op de hals haalt...

              Comment


              • #8
                Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                Geen idee waarom Jan, Piet en ook Pol constant wisselen van nutsmaatschap(pijen). Het is allemaal lood om oud ijzer ; ik geloof geen woord van wat in hun folders staat. Sterker nog : ik lees ze nooit en blijf gewoon waar ik ben ! Nog sterker zelfs : ik geloof nooit dat je een Euro profijt doet maar wél dat je je een hoop miserie op de hals haalt...
                Ik moet je min of meer gelijk geven. Wij betalen ongeveer 1000 euro per jaar voor gas. Wij zijn ook ooit van electrabel naar luminus gegaan toen was het verschil nog redelijk de moeite. Vandaag is op die vergelijk sites luminus niet meer de goedkoopste, er is een derde die ongeveer 100 euro goedkoper zou zijn. Nu voor 100 euro blijf ik wel waar ik ben, heb geen zin om me een hoop problemen te krijgen met de administratieve molen. Die 100 euro zou me zuur opbreken denk ik.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Als je verandert op de correcte manier (juiste opzeg), dan moeten ze toch terugbetalen wat je teveel betaalde? Uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer?
                  Uiteindelijk wel, maar op deze manier ontmoedig de mensen om te veranderen: je moet wachten tot je je eigen geld terug krijgt, ondertussen vraagt je nieuwe leverancier al voorschotten... Je verwacht eigenlijk al dat het toch niet correct zal verlopen ...
                  De reacties van "35a" en "mir" hierboven geven dit ook al aan... men rekent op een zeker "gelatenheid" van de klant en die transitievergoeding is gewoon een extra argument om toch maar niet te veranderen. En bovendien een renteloze lening voor de leverancier waarmee ze zich nog eens indekken tegen diegen die laattijdig of helemaal niet willen of kunnen betalen (en van die laatste groep zijn er steeds meer en meer) Overigens "off -topic": 21% BTW op een basisbehoefte als energie ?
                  'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                  Comment


                  • #10
                    Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                    Oorspronkelijk geplaatst door Stephanie3112 Bekijk bericht
                    Dit jaar is het een transitiebedrag voor 393 dagen en vorig jaar voor 87 dagen ...
                    Terwijl ik toch iedere maand een voorschotfactuur krijg...

                    Ik dacht dus ook dat het een soort voorschot was, en dat ik dat dit jaar bij mijn afrekening zou terugkrijgen, maar hélaas ...
                    als ik het goed bekeken heb is die "transitievergoeding" en voorschot die ik vorig jaar betaald heb wel van de huidige factuur afgetrokken, zoals trouwens moet als je de uitleg op hun website leest.
                    'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

                    Comment


                    • #11
                      Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lucas1711 Bekijk bericht
                      Uiteindelijk wel, maar op deze manier ontmoedig de mensen om te veranderen: je moet wachten tot je je eigen geld terug krijgt, ondertussen vraagt je nieuwe leverancier al voorschotten...
                      Dus die nieuwe "goede" leverancier doet net hetzelfde ... je betaalt voorschotten en als je weg wil heb je te veel betaald.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                        Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                        Geen idee waarom Jan, Piet en ook Pol constant wisselen van nutsmaatschap(pijen). Het is allemaal lood om oud ijzer ; ik geloof geen woord van wat in hun folders staat. Sterker nog : ik lees ze nooit en blijf gewoon waar ik ben ! Nog sterker zelfs : ik geloof nooit dat je een Euro profijt doet maar wél dat je je een hoop miserie op de hals haalt...
                        Dit is wat ik er ook van denk!
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                          Ik ben 29 jaar getrouwd én met dezelfde vrouw (moet dié ne goeie vent hebben, zeg), ik heb al meer dan 25 jaar dezelfde boekhouder, notaris, advokaat, nutsleverancier, bank,etc.
                          ---------------
                          Voor zover ik me kan herinneren heb ik nooit belangrijke wijzigingen in mijn "leven" doorgevoerd ; het zou al héééééél erg moeten zijn voor ik iets of iemand de wacht aanzeg.
                          ---------------
                          Waar al die nieuwe maatschappijen nu mee te maken krijgen is met de "rondlopers". Er zijn mensen die nooit érgens tevreden zijn. Base is goedkoper ? Hup : Proximus buiten en "alles" Base. De haarsnit van uw huisbaas bevalt U niet : hup : ander kot gaan huren zonder je te storen aan het feit dat het huurcontract nog lang niet is afgelopen. En ge ziet dat van hier dat ge nog huur gaat betalen. Ten andere, euh, dat kot is wakkig !
                          Wacht maar, of ze gaan eens naar de Gezondheidsdienst...!!! Ge verandert van werk, want uw vorigen baas da was een kieken en die foefelde veel te veel in 't zwart. Uw 1e vrouw met uw 2 kinderen ? Ze bedroog U waar ge bij stond, met uwen beste vriend nog wel. Nu hokt ge - voorlopig want het is niet 100% uw gedacht - met een dutske met veel compassie en 3 kindjes...van een andere man.... De autoverzekering ? Die is "op een ander" maar hàlf zo duur... Ga gaat "direct verleggen", en als het niet moest marcheren zet ge de polis maar op naam van uw moeder, schoonmoeder, koeketiene, uwen Pitbull,...
                          ----------------
                          Kent U dit soort mensen ? Ze worden - soms - 65 en hebben in héél hun leven geen Euro bijeen kunnen houden.
                          ---------------
                          Wat krijgen "nieuwe" winkels, nutsleveranciers & tutti quanti het éérst over de vloer ? De "nieuwlopers" en de "malcontenten". Die laatsten vertellen U een (hùn) verhaal wat ze met hun vorige leverancier/winkelier/makelaar hebben meegemaakt.... OM VAN TE HUIVEREN ! 3 Maand later vertellen ze krek hetzelfde verhaal aan - alweer - een nieuwe leverancier/winkelier/makelaar maar nu wel... OVER U !
                          ---------------
                          Hoe MINDER moeite je moet doen om iemands klandizie te winnen, hoe VLUGGER hij je in de rug zal schieten. En nu zitten al die bedrijven tussen hangen en wurgen want ze hebben al 't vuil van de straat bijeen geraapt. Denk ook eens aan al de sociale huisvestingsmaatschappijen : nergens wordt sléchter huur betaald dan bij die maatschappijen. En zet ze maar eens buiten : allemaal sociale gevallen. "De Helaasheid der Dingen" maar dan anno 2009.
                          ---------------
                          Gelukkig Niefjaar !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                            Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                            Ik ben 29 jaar getrouwd én met dezelfde vrouw (moet dié ne goeie vent hebben, zeg)
                            Of ne goede minnaar of goede zenuwen kan ook natuurlijk.
                            De vraag is dus ... ben jij die vent?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Afrekening gasfactuur - transisitiebedrag

                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Of ne goede minnaar of goede zenuwen kan ook natuurlijk.
                              De vraag is dus ... ben jij die vent?

                              Verdraaid, nu doet ge mij nog twijfelen ook !

                              Comment

                              Working...
                              X