Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

    Ik heb deze morgen het EPC (energie prestatie certificaat) van een huis dat wij willen verkopen in de bus gekregen, dat werd bepaald op een waarde van 325 Kwh per m², is dat nu goed, gemiddeld of slecht

    Volgens de grafiek zou dat redelijk naar het groen overhellen, maar waar zou ik eens een gemiddelde waarde kunnen terugvinden, daarmee bedoel ik, wat halen huizen gebouwd in 1965 gemiddeld ?

  • #2
    Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

    ons huis, gebouwd in 1960 had een EPC-waarde van 900 en volgens paar bronnen waar ik om raad vroeg, viel dat nog goed mee voor een huis van die leeftijd. Denk dat je dus met die 325 heel goed zit als het huis van 1965 is... Vermoedelijk na de bouw dubbel hoogrendementsglas en dakisolatie geplaatst?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

      Je gaat nergens echt data kunnen terugvinden hoor.
      De aanwezigheid van een koepel, rolluiken, etc. speelt een grote rol. Vergelijken is dus bovendien zeer moeilijk.

      325 is een goede score hoor! Een koper weet hierdoor nu dat het huis vrij goed in elkaar zit wat betreft energiebehoud.

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #4
        Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

        Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht

        325 is een goede score hoor!
        op een schaal van?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          op een schaal van?
          grt,bouk.
          Er is geen theoretisch einde van die schaal. Maar boven de 1200 heb ik nog niet geweten van een huis, dus laat ons zeggen van 0 to 1200...

          You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
          [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
          Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


          Comment


          • #6
            Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

            eigenlijk op 1000 maar er is niet echt een schaal voor... des te lager de score, des te beter (en energiezuiniger)

            den ajuin was me voor
            With Canon, I can (or at least try)
            Photastic.be ~ Passion for the picture
            Nieuwe site

            Comment


            • #7
              Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

              Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
              Vermoedelijk na de bouw dubbel hoogrendementsglas en dakisolatie geplaatst?
              Inderdaad, nieuwe plastiekramen wel met gewoon dubbel glas, en dakisolatie.

              Bedankt mannen, we zitten dus redelijk goed volgens jullie, ik dacht ergens een vergelijkende tabel te vinden op Google, zoiets waar je kan vergelijken met enkele voorbeelden van huizen, maar niets.

              Veel maakt het eigenlijk niet uit, maar ik was gewoon benieuwd welke score de gemiddelde huizen halen.

              Comment


              • #8
                Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Inderdaad, nieuwe plastiekramen wel met gewoon dubbel glas, en dakisolatie.
                vandaar het grote verschil met onze woning waar het nog enkele beglazing is met houten profielen en geen dakisolatie (maar daar wordt aan gewerkt )
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                  Blijkbaar moet er nogal wat te verdienen zijn aan het bepalen van de EPC waarde van een huis.

                  Sinds dat het te koop staat, (twee maand) heb ik zeker méér dan 20 aanbiedingen gekregen van mensen die dat doen, het wettelijk tarief voor een gewoon huis zou ongeveer 300€ bedragen, maar ik kreeg hier reeds aanbiedingen van 160€, erkende bureaus zoals Vincotte en BTV (de grootsten op de streek) hanteren het wettelijk tarief van kleine 300€.
                  Last edited by Guest42; 3 februari 2010, 16:44.

                  Comment


                  • #10
                    Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                    We hebben pas ons huis verkocht en we moesten toen ook een energieprestatiecertificaat laten opmaken. We hebben toen een tiental energieprestatieadviseurs gebeld en geëvalueerd. We vonden woningkeuring Heylen
                    http://www.epcdiensten.be de beste, de deskundigste en de goedkoopste. Hij gaf ons ook veel persoonlijke besparingstips. De meeste notarissen van bij ons vinden hem ook één van de beste leveranciers van energieprestatiecertificaten in de provincie Antwerpen. Alvorens het certificaat te laten opmaken, hebben we nog wel wat investeringen uitgevoerd om een beter energieprestatiecertificaat te krijgen. We hebben namelijk onze elektrische verwarming vervangen door gas.

                    Comment


                    • #11
                      Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                      Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Ik heb deze morgen het EPC (energie prestatie certificaat) van een huis dat wij willen verkopen in de bus gekregen, dat werd bepaald op een waarde van 325 Kwh per m², is dat nu goed, gemiddeld of slecht

                      Volgens de grafiek zou dat redelijk naar het groen overhellen, maar waar zou ik eens een gemiddelde waarde kunnen terugvinden, daarmee bedoel ik, wat halen huizen gebouwd in 1965 gemiddeld ?
                      Jullie hebben het huis ondertussen allicht al gekocht (of een ander huis gekocht ), maar hier toch nog even een reactie.

                      Wat is het EPC kengetal

                      Het EPC getal geeft een gemiddeld energieverbruik aan, enkel rekening houdend met energieverbruik door verwarming en warmwaterproductie, voor jouw woning.
                      Elektrische huishoudtoestellen zitten dus bijvoorbeeld niet meegerekend in je EPC getal.
                      Het energieverbruik wordt uitgedrukt in x kWh/m2 per jaar. De schaal op het certificaat gaat tot 700, maar de waarde kan inderdaad slechter uitvallen en dan 'valt' deze van de schaal

                      Dit zegt natuurlijk nog steeds weinig.


                      Wat is dan een goede of slechte score?

                      Je moet eerst en vooral een onderscheid maken tussen appartementen en (half)open bebouwingen.

                      Het is zeer gemakkelijk om een verschrikkelijk slecht geïsoleerd & slecht uitgerust appartement een goede epc score te laten halen, aangezien een appartement meestal enkel energie verliest via de voor- en de achtergevel. Zo kan een appartement uit de jaren '60, zonder isolatie, en met aluminium ramen met enkel beglazing, vlotjes 175 halen.

                      Voor open bebouwingen zou zo een dergelijke uitrusting al snel tot een epc waarde van 600 leiden.


                      Bij EPCinvest.be hanteren we de volgende regel voor woningen uit de jaren '60.

                      1. Voor (half)open bebouwingen: alles beneden de 400 is ok.
                      2. Voor appartementen: alles beneden de 150 is ok.

                      In zulke woningen vallen deze epc waarden met enkele eenvoudige renovaties (20cm MW dakisolatie, hoogrendementsglas, nieuwe ketel) enorm te verbeteren!
                      Last edited by EPC Invest; 14 januari 2011, 09:59.
                      EPC Invest.be - EnergiePrestatieCertificaat Informatie

                      Comment


                      • #12
                        Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                        hallo,
                        Gisteren een contract getekend voor een huurhuis. Toen we het EPC erbij kregen was het wel even schrikken, 1170! enkele beglazing, geen cv enkel elektrische verwarmingen.
                        Het warmteverlies via glas en deuren viel goed mee (score was gemiddeld) maar via de elektrische vuurtjes, dara stonden de waardes in het rood. gelukkig hebben we nog een houtkachel, die zal mogen stoken!
                        nog enkele hints of tips?

                        Comment


                        • #13
                          Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                          Tja, niet echt.
                          Aan een huurhuis ga je zelf geen grote kosten doen he.
                          ps: moeten ze dat niet laten zien VOOR je iets tekent?

                          ik heb ook al rare stoten meegemaakt met dat EPC-gedoe.
                          Ik ging kijken naar een klein appartementje en schotelen ze je het EPC-rapport voor in grijstinten (Z/W-afdruk)
                          Dat lijkt me dan een trucje om het nog wat moeilijker te maken om te beoordelen, want dan zie je die schaal van groen naar rood niet.
                          Wat komt overeen met groen en tot waar loopt dat dan?
                          Nikon D7000 en wat lenzen.
                          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                          Comment


                          • #14
                            Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                            Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                            Tja, niet echt.
                            Aan een huurhuis ga je zelf geen grote kosten doen he.
                            ps: moeten ze dat niet laten zien VOOR je iets tekent?

                            ik heb ook al rare stoten meegemaakt met dat EPC-gedoe.
                            Ik ging kijken naar een klein appartementje en schotelen ze je het EPC-rapport voor in grijstinten (Z/W-afdruk)
                            Dat lijkt me dan een trucje om het nog wat moeilijker te maken om te beoordelen, want dan zie je die schaal van groen naar rood niet.
                            Wat komt overeen met groen en tot waar loopt dat dan?
                            Die schaal staat niet vast, dus daar ben je niets mee. Je moet enkel naar de waarde zelf kijken!

                            You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
                            [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
                            Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


                            Comment


                            • #15
                              Re: EPC waarde wat is goed, en wat slecht.

                              als referentie:
                              wij kochten een open bebouwing van eind jaren '50: enkele beglazing, spouwmuren (die ooit wel geisoleerd waren), CV van +/- 15 jaar oud, geen vloerisolatie, noch dakisolatie.
                              --> EPC was 622.

                              Sindsdien:
                              - nieuwe hoogrendementsketel
                              - dakisolatie
                              - vloerisolatie
                              - dubbele beglazing (1,1k-waarde) met Aluminium ramen.

                              Ik weet niet wat dat doet voor de EPC score maar goed..
                              equipment: camera's, lenses & some imagination

                              Comment

                              Working...
                              X