Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

    Sinds vorige week heb ik het Canon 50mm f/1.8 objectief.
    Mooie, scherpe beelden van 50cm tot 10-15m. Maar bij het fotograferen van een landschap (uit de hand) als test blijkt dit steeds onscherp te zijn. Zowel met AF als manuele focus.
    Is dat normaal? Of doe ik iets fout?


    (body Canon EOS 400D)
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

  • #2
    Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

    Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
    Sinds vorige week heb ik het Canon 50mm f/1.8 objectief.
    Mooie, scherpe beelden van 50cm tot 10-15m. Maar bij het fotograferen van een landschap (uit de hand) als test blijkt dit steeds onscherp te zijn. Zowel met AF als manuele focus.
    wat is je sluitertijd? en diafragma? uit de hand... zou het minstens 1/150 moeten zijn... en dat bij F9... om alles scherp te hebben... dat is in de winter/herfst soms moeilijk te combineren met het huidige niveau van licht...
    probeer eens op een goed statief, ik vermoed dat je bewegings onscherpte hebt...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

      Hierbij is het ook belangrijk mee te delen op welk diafragma je fotografeert.

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        wat is je sluitertijd? uit de hand... zou het minstens 1/150 moeten zijn...
        probeer eens op een goed statief, ik vermoed dat je bewegings onscherpte hebt...
        Daar dacht ik ook aan.
        Hoe stond je camera ingesteld? op AV ?
        Want met f1.8 zal dat ook niet lukken hé. Minstens f10 gebruiken.
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

          Dan zal ik nog eens wat tests moeten doen.
          Diafragma stond op f2.0 geloof ik. (Av-stand)
          Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

          Comment


          • #6
            Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

            150 is volgens mij toch echt niet nodig hoor.
            als je een beetje een vaste hand hebt, gaat het al vanaf 1/30, anders is mm-VS-sluitertijd regel toch: 1/mm = sluitertijd? voor stilstaandeobjecten natuurlijk, maar een landschap beweegt over het algemeen niet echt sterk.
            hoe meer f**k hoe meer vreugd

            **=ol

            Comment


            • #7
              Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

              Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
              maar een landschap beweegt over het algemeen niet echt sterk.
              bomen/struiken/gras/wolken/water.
              maar een 60ste zou geen probleem moeten zijn.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

                Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                Dan zal ik nog eens wat tests moeten doen.
                Diafragma stond op f2.0 geloof ik. (Av-stand)
                f/2.0 ? Tja, beetje normaal dat je landschap dan grotendeels onscherp is he ?
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  bomen/struiken/gras/wolken/water.
                  maar een 60ste zou geen probleem moeten zijn.
                  grt,bouk.
                  dat geldt voor een 35mm camera, op een crop camera wordt 50mm ineens... een stuk meer... wordt dan rap 1/100... meer info hier
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

                    Ja toen ik het las dacht ik net aan het hoofdstuk "scherptediepte" wat ik een hele tijd geleden gelezen heb...

                    Fout van mij dus!
                    Ben nog beginner en heb speciaal de 50mm f1.8 gekocht om te oefenen (lijkt me daar wel erg geschikt voor). Ook voor de geroemde scherpte van deze "plastic fantastic".

                    Dus ik direct met de lens aan de slag, grote diafragma-opening want het was niet zo licht buiten (en ik heb toch een lichtsterke lens!) en maar foto's nemen...
                    Niet goed dus. Direct een teleurstelling want mijn scherpe lens blijkt niet scherp te zijn!
                    (uiteraard nog te "groen" om het eigenlijke probleem direct te zien)

                    Dus nu zal ik eens foto's gaan maken in M-stand (wil ik zo veel mogelijk in gaan werken) met een kleiner diafragma en een realistische sluitertijd.

                    Binnen trouwens wel erg scherpe foto's gemaakt op f2.0 en sluitertijd van 1/60 (uit de hand).
                    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

                      Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                      dat geldt voor een 35mm camera, op een crop camera wordt 50mm ineens... een stuk meer... wordt dan rap 1/100... meer info hier
                      zie het niet hoor.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

                        Tja als vuistregel zit je idd met 1/brandpuntsafstand = minimale snelheid sluiter.
                        Dus 50mm uit de hand is minimaal 1/50s (tot zelfs 1/100s volgens sommigen op het www)

                        Maar met een crop is een 50mm = 80mm bij een full frame.
                        Dus minimale sluitersnelheid = 1/80s (tot zelfs 1/160s)

                        Die theorie ken ik toch reeds. :-)
                        Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

                          Oorspronkelijk geplaatst door nevermore Bekijk bericht
                          Die theorie ken ik toch reeds. :-)
                          Heeft niks met theorie te maken, maar is een oud vuistregeltje uit de analoge tijd.
                          Niet te veel waarde aan hechten.....

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 50mm f/1.8 -> landschap onscherp

                            F/2 is te weinig voor landschapjes...

                            f/8, F/9 of F/10 is voor mij meestal afdoende..

                            de scherpte van dit objectief zal heus goed zijn, het is meer een kwestie van scherptediepte...

                            persoonlijk vind ik een 50mm niet echt de meest ideale keus voor landschappies, zeker niet op een crop-camera.. je krijgt al snel een soort van beelduitsnede die niet echt lekker kijkt..

                            voor portretjes vanaf de schouders is een 50mm wel een erg leuke lens..

                            ik heb zelf 3 50mm's, eentje van minolta (50mm RS F/1.7 , een leitz 50mm f/2 en een helios 50mm f/2) en ik moet eerlijk bekennen, dat een 50mm op FF betere resulltaten geeft dan op een crop-camera..(FF is bij mij dus nog gewoon analoog 35mm, want ik heb helaas nog gene digi-FF)

                            een 50mm geeft eigenlijk een beeld als wat je met het menselijk oog ziet.. op een crop-camera veranderd de boel toch wat, imho..

                            voor landschappies is het mss beter om een FF 24mm te gebruiken of anders een lekkere UWA, je houdt dan toch iets meer groothoek over, en dan de boel op f/8, f/9 of f/10 te zetten..

                            werkt erg goed is mijn mening.. (ik gebruik zelf af en toe een stokoude FF 24mm 1:2.8 sigma op mijn crop-sony'tje voor landschappies en dat werkt erg fijn..)


                            de vuistregel is idd dat je de sluitertijd iets korter houdt dan de FL, maar met een beetje oefening en een vaste hand kun je de boel behoorlijk wat oprekken..toestel op de juiste manier vasthouden en vooral op de ademhaling letten, en dan kom je al een heel eind..

                            groetjes, Alex!

                            Comment

                            Working...
                            X