Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

even een waarschuwing..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • even een waarschuwing..

    ik ga dinsdag naar de bank, eventjes centen afhalen 1600 euro
    na een tijdje wacht ben ik aan de beurt:
    "mvr, u kan deze som ook via de mistercash afhalen" ah ja???
    "dit is zo al enkele maanden..."
    oke
    ik krijg mijn geld op de gewone manier en mevrouw van het quichet vraagt me vriendelijk of ik de gegeven informatie even wil ondertekenen
    nu ik ben goed geconditioneerd, in het onderwijs moet je elk papiertje ondertekenen....

    "vanaf nu kan je geld afhalen per schijf van 1000 euro en ook van je spaarboekje via de mister cash"

    oeps , het licht gaat aan, maar toch niet zo sterk als het zou moeten

    zit nog wat na te kaarten met manlief over deze situatie:...eigenlijk best gevaarlijk, iemand met minder goede bedoelingen die je zomaar enkel 1000 den euro's lichter kan maken, ga toch de kaart thuis laten indien niet strikt nodig
    wat staat er nu ook weer op het duplicaat?????

    per dag : 4500 euro
    per week 5000 euro

    pardon????? driemaal zoveel per dag kunnen afhalen dan wat ik maandelijks mag ontvangen als loon?????
    ga er even bij zitten, enkele doemsecnario's flitsen door mijn hoofd....

    's anderendaags de bank opgebeld, en de "kredietlijn" teruggebracht op 620 euro
    en per week 1250 euro.......

    de reden dat ze dit toelaten zo'n hoog afhaalgehalte: krediet....
    je moet je aankopen dan niet zo "uitstellen"
    heb zelf speciaal een briefje gekregen waarop staat dat ik geld mag blijven afhalen aan het loket....de bedienden zouden moeilijk kunnen doen????????

    ik laat jullie dit weten omdat bij navraag bij collega's dit al dan niet met hun medeweten ook bij hen van toepassing is......
    ik weet natuurlijk niet of jullie akkoord zouden gaan met deze handelswijze, maar voor diegene die zoals ik die het graag veilig hebben : u weze gewaarschuwd
    mij niet gezien

    groetjes aline
    groetjes aline

  • #2
    Re: even een waarschuwing..

    Standaard is het afhalen van 500€ per dag de limiet in onze bank, al de rest moet je zelf vragen om aan te passen.
    Ben je zeker dat je nooit voordien een aanpassing gevraagd hebt?
    Verder heeft het maximum afhaalbare bedrag per dag of per week niets te maken met een kredietlijn!
    Je haalt zelf het spaarboekje aan ... daar kan je zelfs niet mee op min gaan.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #3
      Re: even een waarschuwing..

      Hmmm, een methode om klanten het rood in te jagen en ferme winsten daarop te maken.
      Je zou moeten weten hoeveel minder begaafde personen daardoor in moeilijkheden zijn gekomen, echt schandalig.
      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

      Comment


      • #4
        Re: even een waarschuwing..

        Ik denk dat men toch een en ander aan het mixen is hoor!
        Dat je 4500€ "mag" afhalen in één keer wil niet zeggen dat je daarvoor ook 4500€ "kan" afhalen!
        Als op uw rekening maar 20€ staat dan zal je wel het bericht krijgen dat 1020€ de limiet is. Meeste mensen met een inkomen mogen tot ongeveer -1000€ gaan op de rekening als dit niet aangepast werd. In dat geval zal je naar je 4500€ mogen fluiten.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Re: even een waarschuwing..

          ik heb op voorhand niks aangevraagd, echt niet
          daarom was ik ook zo "gepakt", ik had het papier ondertekent onder het mom van inlichting...
          en eenmaal ondertekent was het juist ja, een aanvraag van mij!!!!

          en ja, ik kon 4500 € in een keer afhalen , om juist te zeggen 4 maal na elkaar 1000 € en dan nog eens 500€
          het ging hem om de toezegging van 5000 € per week als "kredietlijn"
          oh ja, dit vergat ik nog te zeggen : "maar mevrouw , niet iedereen krijgt deze limiet hoor, alles hangt af van "solvabiliteit" (lees hier maar spaarboekje)"

          ga er maar aan staan....
          mij niet gezien....
          groetjes aline
          groetjes aline

          Comment


          • #6
            Re: even een waarschuwing..

            En heeft je bank je ook meegedeeld aan welke jaarrente dat krediet verleend wordt ?

            Heb een tijdje geleden zo ook het geld van een belegging (iets van een 26000€) doorgestort van mijn lopende rekening (zonder spaarrente) doorgestort naar mijn spaarrekening (met een kleine spaarrente). Alleen had ik niet gezien dat dat geld maar 1 dag later echt ging gestort worden.
            Ik stond dus 1 dag op -25000 € op mijn lopende rekening, en aan 12% "jaarkredietrente" heeft mijn bank weer wat winst gemaakt...
            Als goeie klant heeft de bank die intrest wel terugbetaald, maar toch...

            Normaal kan ik met mijn lopende rekening niet onder 0 gaan, maar blijkbaar was dat een uitzondering.
            Op die rekening ga ik ook onder nul als ik bv. in een winkel of benzinestation iets aankoop met bancontact en als de rekening niet voldoende geld bevat.
            Overschijvingen worden dan weer niet uitgevoerd als er niet voldoende geld op de rekening staat...

            De eerste bank die gratis krediet verleent aan zijn klanten moet ik nog tegenkomen.
            En krediet op een (lopende) rekening is altijd heel duur. Ik denk niet dat er iemand een lening nu zou aangaan aan 12%...
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #7
              Re: even een waarschuwing..

              ik kan met mijn kaart, als student, dagelijk 2500 euro afhalen, ik heb dat tot het minimum laten terug zetten: 1000 euro/dag

              het leuke is natuurlijk wel dat het om kredietkaart gaat, dus pas op het einde van de maand betaalt moet worden
              Nu goed, als he naar het buitenland wilt en bankcontact werkt daar niet zo fantastisch, wat doe je dan? en op de trein heb ik meestal geen geld bij, maar nemen ze enkel kredietkaart aan.

              Een zichtrekening kan je normaal (bij KBC toch) zo laten instellen dat je met bankcontact niet onder 0 kan gaan. Bij jongeren is dat standaard zo, maar ook bij werkende mensen lijkt met dat niet altijd zo een slecht idee.
              hoe meer f**k hoe meer vreugd

              **=ol

              Comment


              • #8
                Re: even een waarschuwing..

                ik had ook zo een hoge afhaalmogelijkheid bij de bank .. maar bleek dat ik daar niets mee was .. wilde immers eerder dit jaar een nieuwe moto betalen bij afhalen, en via bankcontact ging het niet in de showroom van de garagist, wat ben ik met een dergelijke mogelijkheid om geld af te halen als ik er niet mee kan betalen? en neen, ik loop doorgaans niet graag rond met cash. (allé, chance dat mijne garagist me goed kent, heeft de moto zo megegeven met een overschrijvingsformulier, met de homebanking hebben ze zelf een limiet van 50k euro per dag .. halo )

                soit, wat ook de betaalmogelijkheden zijn (creditcard, bancontact, cash, overschrijving, ...) als je je budget niet goed beheert kan je alijd in de problemen geraken. Vroeger had iedereen een chequeboek, en dat moest je ook goed in de gaten houden hoeveel je al had uitgegeven.

                Om de schukd van wanbeheer van je geld op de bank te schuiven vind ik ook een manier van gebrek aan verantwoordelijkheid opnemen. (zeg maar 't u er te gemakkelijke van afmaken) 't is niet omdat de banken je crediet aanbieden, dat je er moet op ingaan, ' is niet omdat de winkel je voorsteld iets op afbetaling te kopen dat je dat ook moet doen .. 't is niet omdat je een klantenkaart van een winkel kan krijgen met kredietmegelijkheid dat je daar gebruik van moet maken. Als je koopt zonder na te denken, dan weet je dat je vroeg of laat in de problemen komt

                Comment


                • #9
                  Re: even een waarschuwing..

                  Het is inderdaad niet omdat ge iets kunt dat ge ook verplicht bent om dat te doen.
                  Met mijn auto kan ik ook +200km/u doen en met mijn moto zelfs +300km/u.
                  Als ik dat echter ga benutten tot het uiterste is niet de fabrikant verantwoordelijk maar ikzelf ... zo is dat ook bij de limiet van uw bankrekening!
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: even een waarschuwing..

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Het is inderdaad niet omdat ge iets kunt dat ge ook verplicht bent om dat te doen.
                    Met mijn auto kan ik ook +200km/u doen en met mijn moto zelfs +300km/u.
                    Als ik dat echter ga benutten tot het uiterste is niet de fabrikant verantwoordelijk maar ikzelf ... zo is dat ook bij de limiet van uw bankrekening!
                    Klopt : maar veel mensen weten gewoon niet dat deze manier van krediet heel duur is...

                    Persoonlijk heb ik ze ook nog nooit gebruikt. Ik heb 1 krediet lopen (dat van mijn hypothecaire lening), al de rest koop ik contant.
                    Zelfs als ze me een lening aan 0% aanbieden : dat betekent gewoon dat je nog wat meer korting MOET vragen...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: even een waarschuwing..

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Klopt : maar veel mensen weten gewoon niet dat deze manier van krediet heel duur is...
                      Maar jullie koppelen een "afhaallimiet" altijd aan een krediet! Waarom? Dit heeft niets met elkaar te maken!
                      Als ik morgen vraag om de dagelijkse limiet op 10.000€ te zetten dan heb ik die maar als er niks op de rekening staat dan zal ik daar niet meer dan 1000€ vanaf kunnen halen (standaard toegestaan bedrag onder nul als je niets laat aanpassen).
                      Die afhaallimiet heb je voor zolang je geld genoeg hebt om te kunnen afhalen!
                      Als de topicstarter 4 keer 1000€ kan afhalen (ook van het spaarboekje), dan wil dat ook zeggen dat die zoveel staan heeft (op 1000€ na) of dat die een kaskrediet geopend heeft (waar je voor moet tekenen). Niks op spaarboekje wil ook zeggen geen cent afhalen!
                      Hier worden gewoon 2 zaken gemixt! Krediet en limiet per dag is iets héél anders!
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: even een waarschuwing..

                        Oorspronkelijk geplaatst door aline55 Bekijk bericht
                        de reden dat ze dit toelaten zo'n hoog afhaalgehalte: krediet....
                        je moet je aankopen dan niet zo "uitstellen"
                        Het heeft inderdaad niets met elkaar te maken, maar blijkbaar linken de banken dat zelf : want de reden om de afhaallimiet te verhogen, is om meer krediet te kunnen verschaffen... Samen met het verhogen van de afhaallimiet, doen ze dus hetzelfde met het "afhaalkrediet"...
                        T'is zo gemakkelijk, meneer... Over wat het kost, zwijgen ze...

                        Mijn rekening kan STANDAARD niet onder 0, en toch heeft ze een creditrente van 12% : vreemd hé...
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: even een waarschuwing..

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Het heeft inderdaad niets met elkaar te maken, maar blijkbaar linken de banken dat zelf : want de reden om de afhaallimiet te verhogen, is om meer krediet te kunnen verschaffen... Samen met het verhogen van de afhaallimiet, doen ze dus hetzelfde met het "afhaalkrediet"...
                          T'is zo gemakkelijk, meneer... Over wat het kost, zwijgen ze...

                          Mijn rekening kan STANDAARD niet onder 0, en toch heeft ze een creditrente van 12% : vreemd hé...
                          Een kredietlijk kan je niet krijgen zonder ervoor te tekenen, dus als je die hebt, dan heb je ooit eens een document getekend.
                          Dat uw rekening niet onder 0 mag en wel een creditrente kent is ook normaal, jij kan er zelf niet bewust mee onder 0 maar bepaalde bewerkingen kunnen ervoor zorgen dat je wel onder 0 komt.
                          Neem zowel jij als je vrouw een bankkaart en ga wanneer er maar 200€ op de rekening staat beiden eens tegelijk aan een bankautomaat 200€ afhalen ... je zal zien hoe snel je op -200€ staat.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: even een waarschuwing..

                            heb dit jaar wel een paar brieven gekregen met een uitleg hoe ik heel eenvoudig mijn krediet van zowel mijn zichtrekening als mijn visa-kaart kan optrekken naar 2500€ na het simpel invullen van een briefje. Om uw maximum debet-saldo te verhogen moet je nog steeds je kribbel zetten, maar ze maken het tegenwoordig wel heel gemakkelijk...

                            momenteel staan bij mij de maxima op € 625,00 en ik durf daar af en toe wel eens gebruik van maken. Die negatieve rente op kleine bedragen voor een korte termijn zijn minder dan de kosten van het terugtrekken uit belegingen
                            http://www.mimoza.be/

                            Comment

                            Working...
                            X