Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

    Hallo iedereen!

    Ik ben van plan om mij in de nabije toekomst een nieuw lensje aan te schaffen. Ik ken mensen die de Canon EF 50mm f 1.8II gebruiken en die daar echt super tevreden over zijn in verhouding prijs/kwaliteit. Dit lensje is te koop voor 99 euro.

    De EF 28mm f 2.8 kost er 179. Waar zit het grote verschil dan in? Scheelt het zoveel om met een 28mm te fotograferen als met een 50 mm? En het diafragma, is dat de moeite?
    Ben niet zo'n kenner van objectieven, vandaar..

    Kan iemand me wat meer informatie geven over het specifieke verschil tussen beide? Welke keuze zouden jullie maken? Of is er een andere lens die jullie aanraden die qua prijszetting ongeveer overeen komt?

    Met vriendelijke groet
    Sofian
    Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

  • #2
    Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

    Je hebt toch een kitlens... trek es een foto op 50mm en op 28mm. Vind je dat een groot verschil ?
    De 28mm f2.8 zou ik niet kopen, die presteert behoorlijk slecht voor een prime.
    De 50mm is altijd een goede keuze. Heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Em is misschien van plastiek, maar levert voor 100 EUR zeer goede prestaties (scherp, klein beetje CA, je hebt een lichtsterke lens, een betere bokeh dan je kitlens).
    Als je een klein budget hebt, dan heb je niet zoveel keus he.

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

      Hey, thanks voor de snelle reactie!

      Welja ik was het net aan het testen.. een foto op 28mm geeft je wel wat meer ruimte..
      Maar anderzijds, als je iemand fotografeert is dat niet altijd zo aangenaam als je zo heel dicht moet gaan staan.. Nu, ik dacht dat er misschien wel een groot kwaliteitsverschil zat op beide lenzen? Als de 50mm al zo goed presteert, misschien was de 28mm dan dubbel zo goed? Blijkbaar niet dus..
      Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

        Hey,

        Iedereen zou zo een 50mm 1.8 eens moeten gehad hebben.
        Ondanks de plastieken bouw is dit een superlensje voor een superprijsje.

        Op een cropcamera zoals jouw 450 is dit 80mm : ideaal dus voor portretjes.

        In de toekomst kan je dan nog overstappen op de duurdere 50 1.4 of 50 1.2.

        Succes
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

          En als we dan de vergelijking maken met de Canon EF 50 mm f 1.4 USM die 329 euro kost, is dat dan echt zoveel beter in vergelijking met de EF 50 mm f 1.8 II?
          Ze zeggen dat je bij een 1.4 lens eigenlijk beter op 1.8 trekt omdat je bij 1.4 al onscherpte krijgt op het puntje van de neus en de oren (portret).
          De 1.4 zou op f 1.8 wel scherper trekken dan de 1.8 lens op f 1.8, en 2/3 stops sneller zijn. Heeft iemand hier al ervaring mee?
          Is dat het prijsverschil waard?

          Met vriendelijke groet
          Sofian
          Last edited by Sofian; 5 december 2009, 16:44.
          Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

            De 1.8 is eigenlijk maar écht scherp op 2.8. De 1.4 hoor ik altijd zeggen is scherp vanaf 1.4, is steviger gebouwd en geeft 'n mooier bokeh.
            Maarten
            Canon 40D + en wat glas

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

              Oorspronkelijk geplaatst door Sofian Bekijk bericht
              Hey, thanks voor de snelle reactie!

              Welja ik was het net aan het testen.. een foto op 28mm geeft je wel wat meer ruimte..
              Maar anderzijds, als je iemand fotografeert is dat niet altijd zo aangenaam als je zo heel dicht moet gaan staan.. Nu, ik dacht dat er misschien wel een groot kwaliteitsverschil zat op beide lenzen? Als de 50mm al zo goed presteert, misschien was de 28mm dan dubbel zo goed? Blijkbaar niet dus..
              Een 50mm is optisch probleemloos en een reeds tientallen jaren gemaakt type.
              Een 28mm is een stuk lastiger, hij zit namelijk een stuk verder van de sensor dan de brandpuntsafstand en daarvoor is een duurdere constructie nodig.
              Overigens is de EF 28 F2.8 niet slecht, alleen is tie niet beter dan een goede zoom, alleen de lichtsterkte is nog een voordeel.
              Beter is de EF 24 F2.8, maar ook duurder....

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                Iedereen zou zo een 50mm 1.8 eens moeten gehad hebben.
                Ondanks de plastieken bouw is dit een superlensje voor een superprijsje.
                Eerlijk?
                Ik vind de 50 mm 1.8 niet zo goed.. de werkafstand vind ik niet zo aangenaam (maar da's persoonlijk)
                En superlens, de autofocus kan beter, eig zelfs vrij lawaaierig
                No rules. Great shots.
                -
                Online

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                  Oorspronkelijk geplaatst door GlennVerbraeken Bekijk bericht
                  Eerlijk?
                  Ik vind de 50 mm 1.8 niet zo goed.. de werkafstand vind ik niet zo aangenaam (maar da's persoonlijk)
                  Dan moet je eigenlijk zeggen:ik vind hem niet handig.
                  Vind ik ook niet......

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Dan moet je eigenlijk zeggen:ik vind hem niet handig.
                    Vind ik ook niet......
                    Amaai voor maar 100 euroookes en niet handig vinden
                    het geluid neem je er maar bij,beter een lenske van 1000 euro(vind ik ook)
                    maar kan het me niet permitterenvind daarom voor zijn 100 euroookes
                    een prachtig lenskebezin voor je begin
                    Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                      Ik ben nu persoonlijk serieus aan het twijfelen tussen enerzijds
                      Canon EF 50mm 1.8 II (€99) en Canon EF 50 mm f 1.4 USM(€329),
                      mede om de kwaliteit van de lens zelf, en dat hij toch nog een fractie scherper is, een fractie sneller..
                      Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                        Amaai voor maar 100 euroookes en niet handig vinden
                        het geluid neem je er maar bij,beter een lenske van 1000 euro(vind ik ook)
                        maar kan het me niet permitterenvind daarom voor zijn 100 euroookes
                        een prachtig lenskebezin voor je begin
                        Met niet handig bedoel ik de 50mm, ik doe daar niet veel mee.
                        Wat is er handig aan een lage prijs?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                          een 85mm lensje is een veel leukere lens voor portretten... denk dat canon ook wel een 85mm 1.8 heeft? een 50mm bleef bij na verloop van tijd in m'n tas zitten (of zat er zelfs niet meer in) op een crop camera... Alles werd gedaan met een 17-55mm 2.8... Maar 85mm is wel leuk als je graag portretten maakt...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                            Wat vind de rest hiervan? Ommenduur zou ik het echt niet meer weten. De 85mm lens f1.8 bestaat, en is te koop voor 345 euro. De afstand is wel vrij ver niet? Anderzijds lijkt me dat wel handig. Waar vinden jullie de bokeh het mooist?

                            Trouwens dit lijkt me wel een vrij handige topic aangezien er wel meer mensen die keuze moeilijk kunnen maken..

                            Toch alvast al bedankt voor de voorbije reacties!
                            Grts
                            Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 50 mm f 1.8 II of EF 28mm f 2.8

                              Oorspronkelijk geplaatst door Sofian Bekijk bericht
                              Waar vinden jullie de bokeh het mooist?
                              Ik heb ze allebei gehad (50 1.4 en 85 1.8) en persoonlijk vind ik dat de 85 f1.8 de mooiste bokeh geeft. Ook vind ik 85mm een mooier bereik dan 50mm voor portretten.
                              (maar dat is dus persoonlijk )
                              Fuji X - Less became more

                              Comment

                              Working...
                              X