Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

soms goesting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • soms goesting

    ..om mijn eigen schrijfwijze te lanceren
    alles wat als een K klinkt, met K te schrijven
    alles wat als een S klinkt, met S te schrijven
    wat dan met de C , staat ook in het alfabet...
    oplossing : C klinkt als see, dat zou ik dan gebruiken voor woorden als bv "politie en vakantie" , dat wordt dan policie en vakancie..

    goed gedacht, of toch niet ?
    Ik zal dan wel mijn eigen groene boekje uitgeven .

    Op een ander forum is er iemand die ongeveer deze wijze gebruikt, behalve de C dan.
    edit,
    maar ge doet dat niet hé, ge wilt u niet laten kennen.........
    """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
    George Orwell

  • #2
    Re: soms goesting

    Ik ben een perfectionist en dat is "wreed ambetant" want je gaat op de duur aan élk woord twijfelen.
    ---------------
    En dan heb ik het nog niet over het Vlaamsch alléén. Ik gebruik ook wel eens Frans, Engels, Duits en wat Spaans en mijn woordenboeken zijn beduimeld-edoch-nieuw van het voortdurend gebruiken om de spelling na te kijken. Het is tenslotte ook een tijdje geleden dat ik nog "les" volgde (allez, van vorige maandag dan, maar dat is weer iets anders en volledig nààst de kwestie !).
    ---------------
    Bovendien heeft men ons een tijdje geleden 2x na mekaar een pad in de korf gezet door 2x kort na mekaar de Nederlandse spelling te wijzigen. Enfin, zo meen ik me te herinneren want ook mijn geheugen speelt me wel eens parten. Ik weet zelfs niet (meer) of mijn van Dale (13e herziene uitgave) nog wel... actueel is. Sebiet (dialect ?) mag ik de 3 exemplaren bij de andere "klasseren" en wéér een nieuwe editie aanschaffen !
    ---------------
    Onzekerheid wringt me de keel toe en dwingt me de handen moedeloos in de schoot te laten rusten. Vrienden : hoe gaan we nog met mekaar kunnen communiceren ?????

    Comment


    • #3
      Re: soms goesting

      Ja, en kosmonaut werd cosmonaut , en kijk, cosmonaut is bij mij met rood onderlijnd , dus toch weer kosmonaut ??
      Ik weet het niet meer
      Last edited by toerist; 3 december 2009, 21:10.
      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
      George Orwell

      Comment


      • #4
        Re: soms goesting

        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
        Ja, en kosmonaut werd cosmonaut , en kijk cosmonaut is bij mij met rood onderlijnd , dus toch weer kosmonaut ??
        Ik weet het niet meer
        Willen we "astronaut" gebruiken ?

        Comment


        • #5
          Re: soms goesting

          Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
          ...maar dat is weer iets anders en volledig nààst de kwestie !).
          Als je een perfectionist bent wil je vast wel iets bijleren:
          Als klemtoonteken moet je een ´ gebruiken, een accent aigu dus. Een accent grave dient alleen als uitspraakteken.
          En voor komma's, uitroeptekens, vraagtekens, punten, dubbele punten, kommapunten zet je geen spatie.
          Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

          Comment


          • #6
            Re: soms goesting

            nu ga ik eens een kwoot misbruiken, zie

            Als je een perfektionist bent wil je vast wel iets bijleren:
            Als klemtoonteken moet je een ´ gebruiken, een aksent aigu dus. Een aksent grave dient alleen als uitspraakteken.
            En voor komma's, uitroeptekens, vraagtekens, punten, dubbele punten, kommapunten zet je geen spacie

            Last edited by toerist; 3 december 2009, 21:19.
            """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
            George Orwell

            Comment


            • #7
              Re: soms goesting

              Waarom niet 'axent'?
              Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

              Comment


              • #8
                Re: soms goesting

                Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                Waarom niet 'axent'?
                dat was optie 2
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #9
                  Re: soms goesting

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                  Als je een perfectionist bent wil je vast wel iets bijleren:
                  Als klemtoonteken moet je een ´ gebruiken, een accent aigu dus. Een accent grave dient alleen als uitspraakteken.
                  En voor komma's, uitroeptekens, vraagtekens, punten, dubbele punten, kommapunten zet je geen spatie.
                  Meisje, wat jij wéét ben ik al - lang - weer vergeten. Hoe oud ben je ? Aan de "verkeerde" kant van de 20 ?
                  ---------------
                  Het accent dat jij bedoelt vind ik niet (blind) op mijn klaviertje (bovendien moet ik dan 2x "typen" over dezelfde letter zoals in tweeën bijvoorbeeld) dus leg ik mijn klemtonen zoals IK dat het best vind. Want ik typ al bijna 40 jaar... blind ! Dus mijn klemtonen leg ik zoals hierboven beschreven ; noch meer noch minder. En voor mijn komma's, uitroeptekens, vraagtekens, punten, etc zet ik wél en héél bewust en héél consequent een spatie.
                  ---------------
                  Waarom ? Omdat dat de LEESBAARHEID verhoogt. Ik zal je nog meer zeggen : in een titel gebruik ik tussen élk woord 2 spaties. Niet "VILLA TE KOOP" maar "VILLA TE KOOP" !
                  ----------------
                  Ik zal je NOG meer zeggen : ik gebruik zoveel mogelijk getallen. En dan bedoel ik dat ik getallen als "100" schrijf en niet als "honderd" dat verhoogt héél duidelijk de leesbaarheid. Ooit zo'n onderzoekje gedaan ? Ikke wél, natuurlijk...
                  ---------------
                  Maar ik ben blij dat ge "op mijn kap zit" ; intussen doet ge tenminste geen stommiteiten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: soms goesting

                    Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                    nu ga ik eens een kwoot misbruiken, zie

                    Als je een perfektionist bent wil je vast wel iets bijleren:
                    Als klemtoonteken moet je een ´ gebruiken, een aksent aigu dus. Een aksent grave dient alleen als uitspraakteken.
                    En voor komma's, uitroeptekens, vraagtekens, punten, dubbele punten, kommapunten zet je geen spacie

                    Sloeber !!

                    Comment


                    • #11
                      Re: soms goesting

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jook Bekijk bericht
                      Als je een perfectionist bent wil je vast wel iets bijleren:
                      En voor komma's, uitroeptekens, vraagtekens, punten, dubbele punten, kommapunten zet je geen spatie.
                      Als Jook ook nog iets wil bijleren :

                      Na een komma zet je geen spatie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: soms goesting

                        Voor zover ik weet wel hoor. Waar haal je die veronderstelling? Ik wil zeker iets bijleren

                        Oorspronkelijk geplaatst door 35a Bekijk bericht
                        Meisje, wat jij wéét ben ik al - lang - weer vergeten. Hoe oud ben je ? Aan de "verkeerde" kant van de 20 ?
                        ---------------
                        Het accent dat jij bedoelt vind ik niet (blind) op mijn klaviertje (bovendien moet ik dan 2x "typen" over dezelfde letter zoals in tweeën bijvoorbeeld) dus leg ik mijn klemtonen zoals IK dat het best vind. Want ik typ al bijna 40 jaar... blind ! Dus mijn klemtonen leg ik zoals hierboven beschreven ; noch meer noch minder. En voor mijn komma's, uitroeptekens, vraagtekens, punten, etc zet ik wél en héél bewust en héél consequent een spatie.
                        ---------------
                        Waarom ? Omdat dat de LEESBAARHEID verhoogt. Ik zal je nog meer zeggen : in een titel gebruik ik tussen élk woord 2 spaties. Niet "VILLA TE KOOP" maar "VILLA TE KOOP" !
                        ----------------
                        Ik zal je NOG meer zeggen : ik gebruik zoveel mogelijk getallen. En dan bedoel ik dat ik getallen als "100" schrijf en niet als "honderd" dat verhoogt héél duidelijk de leesbaarheid. Ooit zo'n onderzoekje gedaan ? Ikke wél, natuurlijk...
                        ---------------
                        Maar ik ben blij dat ge "op mijn kap zit" ; intussen doet ge tenminste geen stommiteiten.
                        Prima hoor, je doet maar. Het was niet mijn bedoeling op je tenen te trappen. Aangezien je vaak twijfelt en dingen opzoekt, dacht ik dat je wel open zou staan voor verbeteringen.

                        En ik ben geen puber, ik ben taalkundige. Ik ben nogal bezig met die dingen. Vandaar.
                        Sony SLT α57 / Sony 16-50 2.8 / Minolta 50 1.4 / Sony 85 2.8 / ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: soms goesting

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Als Jook ook nog iets wil bijleren :

                          Na een komma zet je geen spatie.
                          Het zou me véél te ver leiden (Menen begin der '70er jaren van vorige eeuw !!!) om jullie dit allemaal "uit te leggen". Ik heb het "indertijd" zo geleerd en ik verander daar niéts meer aan omdat ik (veel later, aan de hand van een paar tests) heb ontdekt dat spaties de leesbaarheid ENORM verhogen.
                          ---------------
                          In 't Spaans heb ik ontdekt dat onze Spanjolen een vraagzin of een zin met een uitroepteken... laten voorafgaan door dat teken. Maar dan... ondersteboven ! Ge moet er maar opkomen. Zodra je de zin "aansnijdt" zie je al of het een uitroep of een vraag wordt. Knap gevonden.
                          ---------------
                          Nog uit het Spaans : persoonlijke voornaamwoorden worden weinig gebruikt. Aan de vorm van het werkwoord zie je al "wie" spreekt. "Hablo Espagnol" = ik spreek Spaans. Doordat die "o" op "habl" volgt weet je al : het is IK ; eerste persoon enkelvoud. En daarna : hablas, habla, hablamos, hablais, hablan.
                          ---------------
                          Alleen jammer dat ik niet véél vroeger (wat) Spaans heb geleerd...

                          Comment


                          • #14
                            Re: soms goesting

                            Taalkundige ? Allez, vooruit. Maar ge weet toch nét zo goed als ikzélf dat "een taal" lééft...? Vroeger hadden we "het groene boekje" en de wijsheid in pacht. Nu is op énkele jaren tijd zowat àlles veranderd.
                            ---------------
                            Ik probeer "nog" te volgen. Maar het is zowat onmogelijk geworden. Een tijdje geleden had ik het met mijn (Duitse) vriend over de Duitse naamvallen. Ik heb het daar, door gebrek aan toepassingen, nogal moeilijk mee. Maar mijn vriend (oud & wijs) stelde me gerust : "Wij Duitsers maken ook voortdurend fouten" !
                            ---------------
                            En toen dacht ik (ik BLIJF nadenken, ambetant hoor, pfffffff) : misschien moet ik het zien als bijvoorbeeld onze betrekkelijke voornaamwoorden. Je moet eens LUISTEREN naar de mensen : zelfs - vooral ? - onze politiekers bezondigen zich aan fout na fout na fout...
                            ---------------
                            We mogen ook niet de àndere kant opgaan en VERLAMD worden. Verlamd worden door de schrik om....fouten te maken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: soms goesting

                              Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                              Als Jook ook nog iets wil bijleren :

                              Na een komma zet je geen spatie.
                              Huh? Nooit een boek gelezen?

                              Comment

                              Working...
                              X