Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

marco lens of handige ringen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • marco lens of handige ringen?

    macro ringen met AF functie 182euro
    lenzen zijn uiteraard duurder.

    heb je niet het voordeel met ringen, dat ik ze vb of mijn 18/55 en 55/200 kan bevestigen.
    bij één macro lens heb je er maar één.

    dat je in stops verliest weet ik, maar echt bij macro?

    en als je macro lens koopt direct grote zoom??? vb70-300mm
    Last edited by hendrik_huggie; 3 december 2009, 16:22.
    D60 en glas

  • #2
    Re: marco lens of handige ringen?

    Als je macro foto's wilt nemen koop je beste een echt macrolens.

    Dus een 1:1 lens, en niet een zoomlens met "macro"functie (of beter close up)

    Een macrolens is altijd superscherp en macro ringen nemen niet alleen 1stop weg maar nemen ook af in scherpte.

    Wil je goedkoop en goed
    Tokina 100mm f2.8 vind je al voor 200 euro 2dehands.
    Kijk anders ook naar
    tamron 90mm f2.8
    sigma 105mm f2.8
    oudere nikon 105mm f2.8


    Al deze lenzen liggen enorm dicht bij elkaar van scherpte.

    Wat ik wel denk is dat die alleen MF zullen zijn op uw camera (nikon d60 dacht ik)
    Maar ik gebruik alleen MF bij macrofoto's.

    Groeten
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: marco lens of handige ringen?

      Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
      macro ringen met AF functie 182euro
      Ik vind dat wel erg duur. ik zie ze wel eens voor iets meer dan 100 euro.
      Heb niet echt ervaring met tussenringen. Maar ik zou gaan voor een marolens. Dat werkt wat flexibeler.
      Waar een wil is, is een weg
      ---------------------------------

      Comment


      • #4
        Re: marco lens of handige ringen?

        Hendrik,

        Kijk hier eens: http://users.skynet.be/bolckmans/fotografie/macro.html

        Duidelijke uitleg wat de mogelijkhgeden zijn om macrofotografie te beoefenen. Een echte macrolens is inderdaad de handigste en op lange termijn goedkoopste oplossing.

        Laat je niet misleiden door de benaming van sommige lenzen. Een 70-300"macro" is helaas geen echte macrolens (deze gaan tot 1:1).

        Eric
        D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
        Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
        Flickr - JAlbum

        Comment


        • #5
          Re: marco lens of handige ringen?

          Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
          ...
          Een macrolens is altijd superscherp en macro ringen nemen niet alleen 1stop weg maar nemen ook af in scherpte.
          ...
          tussenringen bevatten geen glas: er is dus geen sprake van kwaliteitsverlies of van een verlies van scherpte. Dit heb je wel bij de zg voorzetlenzen en teleconverters, deze zijn dan ook af te raden voor macro.
          Laat nooit het goede u weerhouden het juiste te doen
          - Isaac Asimov-

          Comment


          • #6
            Re: marco lens of handige ringen?

            Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht

            Een macrolens is altijd superscherp en macro ringen nemen niet alleen 1stop weg maar nemen ook af in scherpte.

            Hoezo 1 stop?

            Tussenringen hebben geen invloed op scherpte.

            Comment


            • #7
              Re: marco lens of handige ringen?

              Oorspronkelijk geplaatst door hendrik_huggie Bekijk bericht
              macro ringen met AF functie 182euro
              lenzen zijn uiteraard duurder.

              heb je niet het voordeel met ringen, dat ik ze vb of mijn 18/55 en 55/200 kan bevestigen.
              bij één macro lens heb je er maar één.

              dat je in stops verliest weet ik, maar echt bij macro?

              en als je macro lens koopt direct grote zoom??? vb70-300mm
              De beste budgetmacro is:
              Een M42 adapter + balg en een Pentacon 50 1.8 erop, vergeet die grote zoom.

              Comment


              • #8
                Re: marco lens of handige ringen?

                Ik wilde niet zeggen 1 stop maar bedoel dat je stops verliest.

                En scherpte zal je niet verliezen maar zo scherp als een macro lens zal je nooit hebben.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: marco lens of handige ringen?

                  Door de grotere afstand tot de sensor neemt bij tussenringen of balg wel degelijk de resolutie af. Ook is een normaal objectief meestal niet gecorrigeerd voor dichterbij. Consumer lenzen hebben nou eenmaal geen CRC (Close Range Correction).

                  Lichtsterkte verlies je natuurlijk ook, al is het bij moderne zoomlenzen moeilijk om uit te rekenen hoeveel stops.

                  Het is ook een verkeerd idee om te denken dat autofocus bij macro handig is, meestal werkt het beter om de lens in te stellen en daarna te focussen door de camera (al dan niet op een marco-rail) in de juiste afstand tot het onderwerp te zetten.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: marco lens of handige ringen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door pquito
                    tussenringen bevatten geen glas: er is dus geen sprake van kwaliteitsverlies of van een verlies van scherpte. Dit heb je wel bij de zg voorzetlenzen en teleconverters, deze zijn dan ook af te raden voor macro.

                    Oorspronkelijk geplaatst door telekees
                    Hoezo 1 stop?

                    Tussenringen hebben geen invloed op scherpte.
                    scherpteverlies door een standaardlens te gebruiken als macrolens komt doordat een standaardlens geoptimaliseerd is voor gebruik op oneindig, terwijl een macrolens geoptimaliseerd is voor gebruik op objectsafstand = focaal. Vandaar dat een omkeerring qua scherpte een goeie oplossing is om een standaardlens als macrolens te gebruiken (je verliest uiteraard al je extra informatie die je lens doorgeeft aan je toestel).
                    erik, Nikon materiaal

                    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                    Comment


                    • #11
                      Re: marco lens of handige ringen?

                      Met een omkeerring is het ook nodig om niet-G lenzen te hebben omdat je anders alleen met vol open diafragma kunt werken.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: marco lens of handige ringen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                        scherpteverlies door een standaardlens te gebruiken als macrolens komt doordat een standaardlens geoptimaliseerd is voor gebruik op oneindig, terwijl een macrolens geoptimaliseerd is voor gebruik op objectsafstand = focaal. .
                        Zeker, maar het scherpteverlies komt niet door de tussenringen.
                        Zuiver op de taal blijven....

                        Comment


                        • #13
                          Re: marco lens of handige ringen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                          Door de grotere afstand tot de sensor neemt bij tussenringen of balg wel degelijk de resolutie af. .
                          Na je escapades tegen mijn verhandeling over lichtwinst door een wide converter neem ik van jou niks meer aan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: marco lens of handige ringen?

                            dat is een hele boterham.
                            is voor insecten enzo te fotograferen. een 105mm zoom is mooi om te proberen en beginnen, niet?
                            D60 en glas

                            Comment


                            • #15
                              Re: marco lens of handige ringen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              Door de grotere afstand tot de sensor neemt bij tussenringen of balg wel degelijk de resolutie af.
                              Of dit juist is of niet, is iets waar ik me niet meer mee wil bemoeien.
                              Ik vraag me alleen af hoe je aan die wijsheid komt.
                              Praktijkervaring kan het niet zijn.
                              En... als die resolutie afneemt, dan moet uit te rekenen zijn hoeveel dat is.
                              Die formule wil ik graag zien.

                              Comment

                              Working...
                              X