Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

papieren achtergrond

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • papieren achtergrond

    Ik heb Falcon Eyes B8510 achtergrond gekocht, hierin moet ik nog een achtergronddoek of een rol papier kopen.

    Die rollen kan ik alleen vinden in 1.35m en 2.75m nu vind ik 1.35 te klein en 2.75 te breed.
    Kan ik van de brede rol wat af kan knippen of heeft iemand een tip waar ik misschien een rol kan kopen van 2 meter breed.
    Ook wil ik graag weten of dat ik iedere keer dat ik de rol gebruik er een stuk af moet knippen?
    en zijn er nog andere opties voor een achtergrond?

    groetjes Ingrid
    Last edited by stabijtje; 4 december 2009, 11:42.

  • #2
    Re: papieren achtergrond

    De rollen van 1m35 en 2m75 zijn standaardmaten. Als ik me niet vergis bestaat er nog een breder formaat. 2m breedte zal je dus niet vinden... Het enige wat je kan doen is een bredere rol afsnijden, maar er zijn klusjes die ik eerlijk gezegd liever zou doen ;-)

    Misschien vind je tafelpapier in die breedte, maar dat zal niet echt voldoen waarvoor jij het nodig hebt.

    Telkens je de rol gebruikt hebt rol je die netjes weer op. Je zal zelf wel merken wanneer je er een stuk moet afknippen. Witte en lichtgekleurde rollen zal je eerder moeten afknippen dan donkere rollen. Alles zal er ook van afhangen hoe intensief en voor welk soort fotografie je ze gebruikt.

    Mvg,
    Frederic

    Comment


    • #3
      Re: papieren achtergrond

      Met een fijne metaalzaag kan je gerust een stukje van de 2,75m rol afzagen. Ik heb dit ook reeds 2 maal moeten doen en lukt best. Vijf minuutjes werk.
      Guy
      www.guydewestelinckfotografie.be

      Comment


      • #4
        Re: papieren achtergrond

        Oorspronkelijk geplaatst door stabijtje Bekijk bericht
        Ik heb Falcon Eyes B8510 achtergrond gekocht, hierin moet ik nog een achtergronddoek of een rol papier kopen.

        Die rollen kan ik alleen vinden in 1.35m en 2.75m nu vind ik 1.35 te klein en 2.75 te breed.
        Kan ik van de brede rol wat af kan knippen of heeft iemand een tip waar ik misschien een rol kan kopen van 2 meter breed.
        Ook wil ik graag weten of dat ik iedere keer dat ik de rol gebruik er een stuk af moet knippen?
        en zijn er nog andere opties voor een achtergrond?

        groetjes jelulu
        past het niet in je ruimte? want wat mij betreft, kan een rol niet breed genoeg zijn!
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: papieren achtergrond

          als ik een smalle rol nodig heb, dan zaag ik een brede rol gewoon in twee, dat gaat goed, wel recht zagen, he

          Comment


          • #6
            Re: papieren achtergrond

            Afzagen is idd geen enkel probleem indien nodig. Als het niet nodig is (omwille van plaatsgebrek) wel best zo breed mogelijk laten. Wat afknippen in de lengte betreft: hangt af van het gebruik. Staan je modellen met vuile schoenen erop, dan zal je bij een volgende keer moeten inkorten (of vlekken weg-photoshoppen achteraf als je dat ziet zitten). Ook de kleur speelt hierin een rol (let op de woordspeling overigens ) Als je veel werkt met een witte achtergrond /ondergrond (dan bedoel ik de witte achter- /ondergrondrol overbelicht) dan zal een vlekje hier of daar niet opvallen want alles is toch "uitgebrand" wit.

            Ik knip persoonlijk mijn achtergrond geregeld (gemiddeld na twee shoots) wat bij om veel photoshop te vermijden. Per keer knip ik ongeveer 2 meter van de rol. Er blijft dan nog soms een "vuil" stuk over vooraan, maar dit valt meestal buiten beeld... Ik loop zelf nooit met schoenen over de rol, vraag aan model om schoenen uit te doen als die niet in beeld zijn... Kijk trouwens evenzeer uit voor "plooien" of "vouwen", deze zijn veel moeilijker weg te werken in photoshop dan een veeg of vlekje hier of daar... Eén keer onvoorzichtig op- of afrollen kan zorgen dat er een "knik" in het papier zit die heel storend werkt. Daarom dat het opstellen van een achtergrond soms wat lastig kan zijn als je dit alleen doet...

            Hopelijk heb je hier wat aan...
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

            Comment


            • #7
              Re: papieren achtergrond

              bedankt voor jullie reacties

              Ik begrijp dat de rol zo breed mogelijk moet zijn maar ik heb inderdaad plaats gebrek voor een rol van 2.75. Misschien ooit in de toekomst als de kinderen uitvliegen om die reden heb ik ook een statief gekocht die ik in 3 standen op kan bouwen.
              Nu twijfel ik nog tussen zwart en wit aan welke kleur heb ik het meeste?
              Ik hou wel van zwart-wit fotografie maar wat is makkelijker ivm belichting.
              Jammer trouwens dat er geen tussen maat te koop is. En dan heb ik nog een vraag kun je zo'n achtergrond met statief makkelijk op en af bouwen? Of is het beter om de achtergrond neer te zetten en daar te laten staan.

              groetjes Ingrid
              Last edited by stabijtje; 4 december 2009, 11:41.

              Comment


              • #8
                Re: papieren achtergrond

                Op- en afbouwen is zeker niet moeilijk, maar met twee gaat dit zeker vlotter. Als je met twee bent, dan kan elke persoon een statief omhoogbrengen. Ben je alleen, dan moet je eerst een statief aan één kant bijvoorbeeld 50 cm omhoog doen, vastzetten, dan naar de andere kant, dan weer terug,... Kortom, net iets minder handig. Eens de rol op de juiste hoogte hangt, moet je ze nog afrollen. Ook dit is handiger met twee: eentje houdt de rol tegen (altijd zorgen dat ze niet volledig afrolt, wat wel gebeurt als je ze niet tegenhoudt), de andere houdt het uiteinde vast en rolt af. Als je alleen bent: in stukjes afrollen, telkens "blokkeren" (met bijvoorbeeld een "A-klem") en dan het uiteinde "bijtrekken" om te voorkomen dat je storende plooien of "knikken" krijgt in je papier...

                Ik weet niet of bovengaande wat duidelijk is, moeilijk uit te leggen... Kort samengevat: alleen doen is geen probleem, maar net iets minder vlot en handig dan met twee. Maar wat mij betreft zeker geen reden om het "dan maar te laten staan". Je wil trouwens af en toe ook nog van kleur wisselen of zo...

                Roeland
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: papieren achtergrond

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                  Op- en afbouwen is zeker niet moeilijk, maar met twee gaat dit zeker vlotter. Als je met twee bent, dan kan elke persoon een statief omhoogbrengen. Ben je alleen, dan moet je eerst een statief aan één kant bijvoorbeeld 50 cm omhoog doen, vastzetten, dan naar de andere kant, dan weer terug,... Kortom, net iets minder handig. Eens de rol op de juiste hoogte hangt, moet je ze nog afrollen. Ook dit is handiger met twee: eentje houdt de rol tegen (altijd zorgen dat ze niet volledig afrolt, wat wel gebeurt als je ze niet tegenhoudt), de andere houdt het uiteinde vast en rolt af. Als je alleen bent: in stukjes afrollen, telkens "blokkeren" (met bijvoorbeeld een "A-klem") en dan het uiteinde "bijtrekken" om te voorkomen dat je storende plooien of "knikken" krijgt in je papier...

                  Ik weet niet of bovengaande wat duidelijk is, moeilijk uit te leggen... Kort samengevat: alleen doen is geen probleem, maar net iets minder vlot en handig dan met twee. Maar wat mij betreft zeker geen reden om het "dan maar te laten staan". Je wil trouwens af en toe ook nog van kleur wisselen of zo...

                  Roeland
                  ik snap wel wat je bedoeld wat betreft op en af bouwen.
                  Ik wil ook van kleur wisselen maar wil niet meteen 2 rollen kopen van 2.75m. Ik ben nu in dubio of ik beter wit of zwart kan bestellen.
                  Ik wil in ieder geval een grote rol bestellen en er een stuk afzagen.
                  Kan ik meer met wit doen of meer met zwart of is het puur smaak verschil?

                  groet Ingrid
                  Last edited by stabijtje; 4 december 2009, 11:41.

                  Comment


                  • #10
                    Re: papieren achtergrond

                    Veel hangt inderdaad af van je smaak: wil je veel werken met lichte of donkere achtergrond? Puur theoretisch kan je zowel wit of zwart papier gebruiken om zowel wit als zwart te krijgen op foto. Een zwarte achtergrondrol kan je wit (= overbelicht) krijgen als je er genoeg licht op zet. Omgekeerd kan je een witte achtergrond zwart krijgten op foto, zolang er maar geen licht op valt. Ik zei "puur theoretisch" want in de praktijk zal je ofwel niet genoeg licht hebben (lees: flits met genoeg Watt/seconde) of te kampen hebben met zoveel reflecties, strooilicht,... dat de uitersten moeilijk haalbaar zullen zijn zonder veel frustraties.

                    Persoonlijk, maar dat is dan ook PERSOONLIJK, vind ik een witte rol wel iets veelzijdiger. Een witte rol "donker" krijgen op foto lukt mij wel in mijn studio. Als je studio echt klein is en dan ook nog witte muren heeft, dan zal dat niet lukken...

                    Roeland
                    www.135mm.be
                    @135mm_leuven
                    info@135mm.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: papieren achtergrond

                      Als toevoeging op mijn vorige reply: een grijze rol kan soms een compromis zijn, maar dat is het dan ook: een compromis, dus nooit de beste oplossing (tenzij je effectief grijs wil op de foto natuurlijk).

                      Roel
                      www.135mm.be
                      @135mm_leuven
                      info@135mm.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: papieren achtergrond

                        een grijze rol is pas veelzijdig, als je die belicht met een kleurgel, is het plots een andere kleur, en kan je met één rol vele achtergrondkleuren maken .. maar eerlijk, 't is al lang geleden dat ik nog ne grijze rol gekocht heb. wit en zwarte achtergrond is basis uitrusting, gevlekte en gekleurde doeken is extra

                        Comment


                        • #13
                          Re: papieren achtergrond

                          Moet het papier zijn? Ik denk dat je in stof veel gemakkelijker andere maten kan vinden...
                          http://photoprints.be Alle kortingen voor smartphoto, photobox, snapfish en andere onder 1 dak!
                          http://foto-actiecode.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: papieren achtergrond

                            Oorspronkelijk geplaatst door breggie Bekijk bericht
                            Moet het papier zijn? Ik denk dat je in stof veel gemakkelijker andere maten kan vinden...
                            nee het hoeft niet persee papier te zijn ik ben inmiddels ook aan het orienteren op stof.
                            Dan kan ik rails bevestigen en daaraan de "gordijnen" bevestigen.

                            bedankt voor al jullie reactie's

                            Comment

                            Working...
                            X