Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon f4 500mm ai-p

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon f4 500mm ai-p

    hallo,

    Ik sta op het punt een nikon f4 500mm ai-p aan te schaffen, tweedehands natuurlijk. Zijn er hier nog gebruikers van deze lens die me hun ervaringen willen delen?

    Mvg

    Eric
    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
    Flickr - JAlbum

  • #2
    Re: nikon f4 500mm ai-p

    Was die maar op 600 euro gebleven

    Nuja goede lens alleen MF (dus wat moeilijker voor vogels in vlucht)
    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

    Comment


    • #3
      Re: nikon f4 500mm ai-p



      Ja inderdaad. Maar 600 was een beetje te mooi om waar te zijn hé

      grtz

      eric
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

      Comment


      • #4
        Re: nikon f4 500mm ai-p

        Hi Eric,
        In het verleden heb ik zo'n anderhalf jaar lang met de 500mm p lens gefotografeerd op een D200. Ondanks z'n MF is het wel een heel erg scherpe lens. Gebruikte hem meestal vanaf F4.5 omdat vol open had ie wel wat contrast verlies wat bij de AF-versie verholpen is.
        In m'n d200 had ik toen een Katzeye matglas gezet en dat hielp aanmerkelijk, want focussen is niet altijd makkelijk met de huidige zoekers en je zit er dan ook best wel regelmatig net naast.
        Heb toen verschillende converters uitgeprobeerd met die lens en een aangepaste TC-E2 1.4 van nikon (nokje afveilen) gaf veruit de beste resultaten.
        Uiteindelijk overgestapt naar een AFS versie die niet eens zoveel beter is, maar wel veel makkelijker in het gebruik en minder missers...
        Succes ermee,
        Edwin
        Mijn Foto's

        Comment


        • #5
          Re: nikon f4 500mm ai-p

          Edwin,
          Bedankt voor de reactie. Ik heb al wel enige ervaring met een oude 300mm 2.8 ai qua manueel focussen. Heb om die reden ook onlangs een katz eye matglas geïnstalleerd in mijn D300 en dit is inderdaad een hele verbetering. Een AFS versie ligt nog niet binnen bereik dus ik ga hier een aantal jaartjes van genieten.
          Eric
          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
          Flickr - JAlbum

          Comment


          • #6
            Re: nikon f4 500mm ai-p

            Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht


            Ja inderdaad. Maar 600 was een beetje te mooi om waar te zijn hé

            grtz

            eric
            Moesten mensen niet hoger geboden hebben en moest ik deze de dag zelf nog kunnen afhalen ging dit toch lukken maarja kapers op de kust

            Soms kan je echt ongeloofelijke koopjes doen maar dit alleen als je rap genoeg bent.
            nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

            Comment


            • #7
              Re: nikon f4 500mm ai-p

              Oorspronkelijk geplaatst door ericvanhout Bekijk bericht
              hallo,

              Ik sta op het punt een nikon f4 500mm ai-p aan te schaffen, tweedehands natuurlijk. Zijn er hier nog gebruikers van deze lens die me hun ervaringen willen delen?

              Mvg

              Eric
              optisch heel goeie lens, maar enkel te gebruiken op een zéér stevig statief, en huur maar een koelie om hem te verslepen want het is een gigantisch bakkebeest.

              Uiteraard geen VR en voor mij onbruikbaar op monopoot (maar dat zal wel mijn koninklijke bibber zijn zeker ).
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: nikon f4 500mm ai-p

                Heb je deze toch niet gekocht misschien?
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: nikon f4 500mm ai-p

                  Een lens is maar waard wat de zot er voor geven wil hé
                  D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                  Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                  Flickr - JAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon f4 500mm ai-p

                    Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                    optisch heel goeie lens, maar enkel te gebruiken op een zéér stevig statief, en huur maar een koelie om hem te verslepen want het is een gigantisch bakkebeest.

                    Uiteraard geen VR en voor mij onbruikbaar op monopoot (maar dat zal wel mijn koninklijke bibber zijn zeker ).
                    Gebruik je 'm nog veel Erik?

                    MVG,

                    Comment

                    Working...
                    X