Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

is gamen gevaarlijk?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • is gamen gevaarlijk?

    Hoi,

    Ik babbelde onlangs met deze jongen:KNIP
    Dit is echt een aangrijpend verhaal vind ik, en het deed me wel nadenken. Ik wist echt niet dat je zo snel verslaafd kon raken aan games. En ik geloofde er eigenlijk niet in, maar zou gamen mensen dan toch agressief maken...?
    Last edited by CH Photography; 1 december 2009, 13:29.

  • #2
    Re: is gamen gevaarlijk?

    Oorspronkelijk geplaatst door Leen! Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik babbelde onlangs met deze jongen: KNIP
    Dit is echt een aangrijpend verhaal vind ik, en het deed me wel nadenken. Ik wist echt niet dat je zo snel verslaafd kon raken aan games. En ik geloofde er eigenlijk niet in, maar zou gamen mensen dan toch agressief maken...?
    Dit verhaal is een bewijs Leen dat verslaving mogelijk is.
    Dat gamen agressief maakt geloof ik niet zo direct.
    Ik geloof eerder dat er vooraf al iets fout zit in de geest van mensen die
    uitermate of gewelddadig agressief gedrag tonen.
    Last edited by CH Photography; 1 december 2009, 13:30.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: is gamen gevaarlijk?

      Oorspronkelijk geplaatst door Leen! Bekijk bericht
      En ik geloofde er eigenlijk niet in, maar zou gamen mensen dan toch agressief maken...?
      Je hebt gebabbeld met die jongeman zeg je, waaruit leid je dan af dat gamen agressief maakt? In gans dat artikel wordt er niet eens over gesproken, enkel dat gamen helpt om je af te reageren, wat dus positief is!


      Volgens mij heb je teveel VTM-reportages gezien en te weinig echt geluisterd, sorry!


      Daarnaast is het toch altijd zo geweest. Sommigen zijn fanatiek met sport bezig, anderen fanatiek met hun studies, anderen met woordenboeken,... Ook daar gaan mensen (inclusief de ouders) meer dan een normaal boekje te buiten!


      Ik zie dus echt geen bedoeling in dit topic, behalve dan dat je gebuisd bent op begrijpend lezen en dat wil aantonen? Sorry, heb er enkel een dikke voor over.

      You don't like my pics? Zero sugar, zero taste...
      [...dwarsliggers houden de sporen recht...]
      Imagening the world with Nikon and Tamron stuff


      Comment


      • #4
        Re: is gamen gevaarlijk?

        ik heb een paar vrienden waarmee ik weleens in het weekend mee game.
        maar verslaafd? dat geloof ik niet het kan wel.
        Last edited by CH Photography; 1 december 2009, 13:30.

        Comment


        • #5
          Re: is gamen gevaarlijk?

          Sommige games werken met een soort van abonnement waar je voor moet betalen, en die games kunnen toevallig ook erg verslavend werken.
          Bepaalde jongeren binnen een zekere leeftijdscategorie zijn extra gevoelig aan zo'n verslaving.

          Veralgemenen is echter niet nodig. De meeste games zijn imho volledig onschuldig.
          Last edited by CH Photography; 1 december 2009, 13:31.
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: is gamen gevaarlijk?

            Oorspronkelijk geplaatst door ajuin Bekijk bericht
            Je hebt gebabbeld met die jongeman zeg je, waaruit leid je dan af dat gamen agressief maakt? In gans dat artikel wordt er niet eens over gesproken, enkel dat gamen helpt om je af te reageren, wat dus positief is!


            Volgens mij heb je teveel VTM-reportages gezien en te weinig echt geluisterd, sorry!


            Daarnaast is het toch altijd zo geweest. Sommigen zijn fanatiek met sport bezig, anderen fanatiek met hun studies, anderen met woordenboeken,... Ook daar gaan mensen (inclusief de ouders) meer dan een normaal boekje te buiten!


            Ik zie dus echt geen bedoeling in dit topic, behalve dan dat je gebuisd bent op begrijpend lezen en dat wil aantonen? Sorry, heb er enkel een dikke voor over.
            Hoi,

            Ik denk dat jij degene bent die beter moet leren lezen. Op tenminste beter moet opletten alvorens andere mensen van allerhande lelijke dingen te beschuldigen. Ik doelde op volgende quote: "Het is een goede manier om je af te reageren. Als je heel boos bent op iemand, bijvoorbeeld omdat je ruzie hebt met een vriend of strafstudie gekregen hebt, dan neem je nadien gewoon je console op en schiet een paar mensen neer. Het werkt als een uitlaatklap voor je agressie. Het geeft ook echt een kick: als ik dit in het echte leven nu ook eens kon." Vooral de laatste zin dus.
            De jongen kwam mij heel evenwichtig over, en dan ineens zo'n uitspraak. Denken echt alle gamers "als dit ook maar in het echt kon" wanneer ze spelletjes spelen? Volgens mij echt niet, maar ik was toch geraakt door de uitspraak. That's it

            Comment


            • #7
              Re: is gamen gevaarlijk?

              Als je het artikel leest dan vraag ik me (weeral eens) af waar die jongen zijn ouders zich ondertussen mee bezig hielden....
              'Het leven is een korte-termijnproces met een onvermijdelijke deadline'

              Comment


              • #8
                Re: is gamen gevaarlijk?

                Mijn mening: alles waar je fanatiek mee bezig bent is een verslaving, hoe ver je er in gaat moet je zelf uitzoeken (desnoods via hulp).

                Fotografie is voor velen ook een passie en voor enkelen zelfs verslaving, ik ben er zelfs van overtuigd dat er mensen zijn die zich in de schulden steken om toch maar een toplens te hebben (lees wel correct, ik zeg niet dat er op BD zitten, het kan maar dan is hun zaak).
                Zelfde voor autotuners, zelf tijdje meegedraaid en tijdig gestopt, ik heb er velen zien extra leningen aangaan om hun 'kits' te kunnen betalen.

                Wil gewoon zeggen dat alles verslavend kan werken.

                - maken games aggresief?
                Dat is een stelling die al jaren (zeker bij het uitkomen van nieuwe controversiële games) de kop opsteekt. Je hebt voor en tegenstanders.
                bvb: een spel waarbij je moet schieten op, laat ons zeggen, eenden. De een zal zeggen: dit zet je aan om in het echt ook te schieten op dieren, de andere zegt: verbeterd je oog hand coördinatie.
                bvb 2: racespel, één zegt: zet aan tot aggresief rijgedrag, ander: verbeter je reactie.

                Ik ben bij die 'ander', ik speel al jaren spelletjes (allerhande) en mag zeggen dat ik een zeer snel reactievermogen heb en nog nooit ongevallen heb gereden (maar wel vermeden door -> snelle reactie) (ps: die bijna ongevallen ging wel in mijn voordeel zijn, maw niet mijn fout)

                Ik bedoel gewoon, je zult altijd tegenstrijdige ideeën hebben omtrent deze vraag, mijn idee ligt het vooral aan de persoon zelf. Wie na het spelen van een schietspel buiten komt en zelf iemand wil neerknallen heeft simpelweg een probleem en dat ligt dan niet aan de game.

                grtz
                'Keep on Clicking'
                Pana Lumix FZ50 + Olympus mcon-40 (macro)+ Hama Alpha 60 + Bilora 495 (mini)

                Comment


                • #9
                  Re: is gamen gevaarlijk?

                  gevaarlijk?? neen,


                  zollang je je console en de realiteit appart houd!

                  je heb idd enkele fanatieke games die zichzelf altijd in "hun" gamewereld wanen.

                  zelf speel ik ook behoorlijk veel op ps3, vooral schooter (met oorlogsthema).
                  dus games als COD modern warfare2 en Battlefield scoren goed bij mij.
                  maar dit is puur voor mijn plezier, effe goed laten gaan, wat andere gamers afknallen en stress afreageren. liever dit dan op een andere manier.

                  en een game als Grand Theft Auto speel ik ook.
                  Dit is een game dat telkens vrij veel reacties uitlokt.
                  reden je kan het echt hortig maken.

                  - als je de missie/opdrachten speelt volgens het gamen en enkel het strikt noodzakelijk doet dan valt dit game net zo goed mee als een ander.

                  - maar het omgekeerde kan ook, iedere voetganger in elkaar kloppen, alle auto's rammen of opblazen, ... (durf dit ook wel hoor, werkt ferm de-stresserend )

                  de gamer en zijn omgeving zijn vaak een factor die bepalen hoe je ermee omgaat.

                  mvg david
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: is gamen gevaarlijk?

                    Ik "speel" al héél mijn leven. Eerst gezelschapsspelletjes, kaarten, schaken, backgammon maar omdat ik nooit (voldoende) tegenstanders vond ben ik via internet gaan spelen, een jaar of 10 geleden. Backgammon speel ik nu nog zowat élke dag een uur of 2. On line, tegen een tegenstander die zich om het even waar op de aardbol kan bevinden. Ik hoef jullie waarschijnlijk niet te vertellen dat dit een superspel is, volgens mij véél boeiender en minder statisch dan bv schaken ?
                    --------------
                    Verder heb ik "Mist", "Ryven" en constoorten gespeeld maar dat was wat te statisch voor mijn temperament. Via Playstation en (vooral) Dreamcast heb ik een jaar of 10-12 geleden héél andere spelen leren kennen. Oa de" shooters". Je kunt de shooters "uitspelen" (level voor level) maar het grote voordeel is natuurlijk dat je ook on line kunt spelen. Hidden & Dangerous, IGI, de Medal of Honor-reeks, Armed Assault....
                    ---------------
                    Toch zijn er 2 games die er, on line, voor mij met kop en schouders bovenuit steken. De uren dat ik Soldiers Of Fortune heb gespeeld zijn niét te tellen en nu speel ik al een jaar of 3 "Call of Duty". Jammer dat je geen zicht hebt op de leeftijd van de andere spelers want ik ben waarschijnlijk oud genoeg om hun pa, of zelfs hun OPA te zijn. 3 Jaar on line hetzelfde game spelen, dat moét wel een héél goed spel zijn, niet ?
                    --------------
                    Nu verschijnt er een nieuwe versie van CALL OF DUTY - modern warfare 2 en ik ga (me) dat beslist (zodra ik de tijd vind want ik ben hier momenteel 23 paarden al lopend aan 't beslaan) aanschaffen. Wie "games" afkeurt heeft er nooit gespeeld, vrees is. Het zal de 1e keer zijn in wel 8 jaar dat ik nog eens een game nieuw koop want meestal kocht ik mijn games 2e hands van een....80-jarige die alléén de levels wil spelen en niét on line speelt.
                    ---------------
                    van Grand Theft Auto heb ik ook ooit een paar exemplaren uitgeprobeerd maar dat was niet echt mijn ding. Niet wegens "het geweld" maar het beviel me gewoon niet.
                    --------------
                    Wat mij betreft is er niéts belangrijkers dan spelen !

                    Comment


                    • #11
                      Re: is gamen gevaarlijk?

                      Ik heb toch wel wat bedenkingen bij dit artikel, en de manier waarop de auteur het in dit forum post met de bedoeling een maatschappelijke discussie uit te lokken.

                      Het stoort me dat dit eenzijdige verhaal op deze manier bediscussieerd wordt. Een kind van 12 dat Counter Strike speelt? Dat uren en uren achter z'n console zit, zonder toezicht van de ouders? Niet moeilijk dat je zo'n reacties krijgt als "misschien is dat in 't echt ook wel zo leuk". Je vraagt er gewoon om. Wat is het verhaal van de ouders? Omstaanders?

                      Als zo'n kind zich gemotiveerd voelt om elke dag enkele uren te tennissen, dan moedigt men dat aan, de ouders nog het meest. "Topsport" noemt men het dan. Maar als het games betreft (met het oog op competitie, dan nog) dan is het gelijk een verslaving?

                      Ik walg over de toon, de eenzijdigheid en de sensatiezucht van dit artikel, en als erover gediscussieerd moet worden, waarom dan niet met de lezers van uw website?
                      pixelpusher

                      Comment


                      • #12
                        Re: is gamen gevaarlijk?

                        Maatschappelijke discussies zijn niet toegestaan.
                        Zie forumreglementen.
                        Hier gaat een slotje op.

                        Hans[Moderator]
                        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                        Comment

                        Working...
                        X