Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 50mm prime voor D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 50mm prime voor D700

    Ik ben van plan een lichtsterke 50mm lens te kopen voor mijn D700 (en eventueel D80 in de 2de plaats).
    Eerst dacht ik voor de Nikkor 50mm AF-S F 1.4 G te gaan, maar op internet vind ik verschillende tests die de Sigma 50mm F 1.4 EX DG HSM als betere lens afschilderen.

    Op andere sites vind ik dan weer dat de Nikkor beter is, sommigen zeggen ook dat je met wat geluk een Sigma hebt die beter is als de Nikkor, en met tegenslag slechter is als de Nikkor.

    Kwa prijs is (bij Konijn) de Sigma +-75Euro duurder dan de Nikkor, maar dat wil ik gerust extra uitgeven als ik een betere lens ervoor heb.

    Wat denken jullie?
    Heeft het zin om bij Konijn de 2 lenzen te vergelijken? Normaal doen ze er niet moeilijk over, maar ik vraag me maar af of ik de eventuele verschillen ueberhaupt ga kunnen zien op het LCD schermpje van men D700

    Edit:
    De Sigma is ook groter en zwaarder dan de Nikkor, maar als ze beter is, is dat voor mij geen reden om ze te laten liggen.
    Last edited by vyruz; 30 november 2009, 13:09. Reden: Extra info
    Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
    Foto-Alex

  • #2
    Re: Welke 50mm prime voor D700

    laptop meenemen...
    het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

    Comment


    • #3
      Re: Welke 50mm prime voor D700

      Ik denk dat de verschillen nauwelijks zullen te zien zijn en ik zou dan ook kiezen voor de duurzaamheid en de waardevastheid van de Nikkor lens.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Welke 50mm prime voor D700

        Denk dat je verschil zult zien in de beeldhoek. En in de portomonee als je ook nog een UV en/of polarisatie filter ervoor wilt bij kopen. Voor de kwaliteit zul je de lenzen moeten uittesten.
        Waar een wil is, is een weg
        ---------------------------------

        Comment


        • #5
          Re: Welke 50mm prime voor D700

          Er schijnt inderdaad een marginaal in brandpunt tussen beide lenzen te zitten, maar ik betwijfel of je dat echt waarneemt, naast elkaar wel, maar in praktisch gebruik.

          De Sigma heeft(volgens testen) minder last van vignetering(de 77mm) en een mooier bokeh.

          De 77mm is voor filters een voordeel, want die heb je al of kun je ook op je 70-200 gebruiken.

          Zelf heb ik gewoon de oude AF(zonder D) 50/1.4 en voor de keren dat ik hem gebruik, voldoet die.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welke 50mm prime voor D700

            De scherpte van beide lenzen ontloopt elkaar niet echt veel. De randscherpte is ongeveer gelijk, de middenscherpte kan soms bij de Sigma iets beter zijn. Als allround lens is de 50G een stuk compacter. Voor topkwaliteit bokey wint de Sigma het vrij ruim.

            Beeldhoek/scherpte/bokey test.

            Nikon G:


            Sigma HSM


            Album met praktijkfoto's:

            http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...28205854_tWnj7
            Last edited by Spanjaart; 30 november 2009, 21:58.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Welke 50mm prime voor D700

              Bedankt voor die vergelijkende foto's Spanjaart!
              Als ik deze zie ben ik geneigd om voor de Sigma te gaan, bij de Nikon valt de vignetering echt op vind ik.

              In je album zag ik de foto van die meeuw (mooie trouwens ), waar geen vignetering zichtbaar is, maar dat was de D5000, die met zijn DX formaat sensor er niet zo veel last van heeft, neem ik aan?

              Ik dacht altijd dat Nikon per definitie betere objectieven maakte, zou het kunnen dat Sigma hier toch de betere is?

              Graag lees ik toch nog wat reacties
              Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
              Foto-Alex

              Comment


              • #8
                Re: Welke 50mm prime voor D700

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                De scherpte van beide lenzen ontloopt elkaar niet echt veel. De randscherpte is ongeveer gelijk, de middenscherpte kan soms bij de Sigma iets beter zijn. Als allround lens is de 50G een stuk compacter. Voor topkwaliteit bokey wint de Sigma het vrij ruim.

                Beeldhoek/scherpte/bokey test.


                http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...28205854_tWnj7
                Rob,

                Hoe zit het met Focus-snelheid van deze Sigma, de AF-S is maar een traag beestje ?
                Is de lens te gebruiken op 1.4 of moet je verscheidene lenzen testen alvorens een scherp exemplaar te vinden ?
                BD0497BE : Nikon body + glas
                www.RudyVerrijt.info

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 50mm prime voor D700

                  De AF snelheid van de Sigma HSM lijkt redelijk snel. Overigens is de G lens inderdaad ietsje trager maar wel heel trefzeker.
                  Ik heb deze lens gekocht in de aanbieding op DPZ, heb voor die prijs besloten de gok te wagen en hij is goed. Ik heb dus geen meerdere getest.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 50mm prime voor D700

                    Er zijn verschillende lichsterke 50mm op de markt.
                    Bij het testen ook rekening houden bij het diafragmeren naar f2.0 of f2.4. Vanaf die waarden haal je veel meer uit je lens.
                    Op de volle opening 1.4 = in de praktijk beneden de f2.0 is geen enkele lens op zijn top.
                    Je moet dus heel goed weten waarom je een 1.4 kiest.
                    Enige voordelen: heel gerichte dieptescherpte bij 1.4 - 1.7 - 2.0 en een mooier zoekerbeeld (maar soms overstraling bij tegenlicht).
                    De merken hebben in hun prime reeks meestal ook een 50 / 1.7 - 1.8 die kwalitatief dikwijs beter presteert dan de 50/1.4 aan een veel lagere prijs.
                    Zelf een 50 1.4 in gebruik en die is heel goed, maar vanaf f2.4 tot f8.0 echt een toplens.

                    mvg

                    Franky

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 50mm prime voor D700

                      Ben dus dinsdagavond bij Studio 73 in Geel langsgeweest, daar hadden ze namelijk beide lenzen op stock en hadden ze er geen probleem mee dat ik ze eens zou testen.

                      Heb verschillende testfoto's gemaakt:
                      - Een stapel dozen van een of andere canon-printer, gewoon recht erop gefotografeerd, op deze foto kon ik goed de randscherpte vergelijken
                      - Een foto van het geelachtige plafond, dit om vignettering te herkennen
                      - Een foto van het computerscherm op de toog, met de muur erachter waar een hoop spulletjes omhoog hingen, hiermee zou ik de bokeh vergelijken

                      Daarnaast heb ik de AF-snelheid getest door de lens op verschillende ver uitelkaar liggende punten te laten scherpstellen.

                      Hieronder een opsomming van de verschillen die ik gemerkt heb in beide lenzen

                      Sigma:
                      - merkbaar snellere autofocus (pluspunt)
                      - minder vignettering (pluspunt)
                      - weinig of geen CA op volle opening (pluspunt)
                      - weinig/slechte randscherpte (minpunt)

                      Nikon:
                      - tragere autofocus (minpunt)
                      - meer vignettering (minpunt)
                      - CA zichtbaar op volle opening (minpunt)
                      - Scherp over heel de foto (pluspunt)

                      Ondanks het overwegend aantal minpunten, heb ik toch voor de Nikon gekozen, omdat de slechte randscherpte bij de Sigma mij echt tegenviel. Aan de andere kant zijn dingen een snelle autofocus voor mij niet zo van belang op een portretlens.

                      Ik hoop tijdens het weekend wat foto's te posten zodat jullie zelf kunnen oordelen
                      Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
                      Foto-Alex

                      Comment

                      Working...
                      X