Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Heeft de filtermaat betrekking tot iets?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Heeft de filtermaat betrekking tot iets?

    Heb hier een paar dagen geleden al eens een 'verkeerde' vraag gesteld. Vandaar deze nieuwe

    Mijn huidige kitlens heeft maat 55mm.
    De lens die ik wil aanschaffen (Tamron 17-50 f2.8) heeft maat 67 mm

    Ik weet dat scherptediepte bij beide op f8 ongeveer gelijk zal zijn. Nu mijn vraag:
    De grotere maat van de Tamron heeft als effect dat er wsl meer licht door de lens komt. Heeft dit dan een effect op de sluitertijd bij hetzelfde diafragma op beide lenzen of lul ik maar wat uit m'n nek?

    Vraag twee (indien ik uit m'n nek lul ):
    Is een diafragma-opening een standaard maat, hiermee bedoel ik dat als je bij eender welke lens je diafragma op bvb f8 zet je overal dezelfde diameter opening krijgt die het licht doorlaat? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

    alvast bedankt

    grt,
    Raf
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

  • #2
    Re: Heeft de filtermaat betrekking tot iets?

    In principe is het zo dat het diafragma getal een standaard is. Dus het maakt niet uit of je een 400 mm lens, of een 20 mm lens op je camera zet, beide geven bij dezelfde lichtomstandigheden op bijv. F/4 allebei dezelfde sluitertijd.
    Dus ja, het is een soort standaard waarde.
    Last edited by BasK; 29 november 2009, 18:55.
    Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

    Comment


    • #3
      Re: Heeft de filtermaat betrekking tot iets?

      De F-waarde is de relatieve grootte van de diafragmaopening tov de brandpuntsafstand.

      Het is echter geen absoluut correcte waarde voor de hoeveelheid licht die door een lens gaat (zo gaan bijvoorbeeld alle elementen van een objectief gaan een deel van het licht weerkaatsen), daarvoor bestaat de T-waarde, die in fotografie zeer weinig benut wordt omdat de F-waarde voldoende benaderend is.

      En een lens met een groter diafragma gaat normaal gesproken steeds een groter filtermaat hebben (voor eenzelfde brandpuntsafstand)...
      .
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

      http://supermasj.zenfolio.com

      Comment


      • #4
        Re: Heeft de filtermaat betrekking tot iets?

        Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
        1-Heb hier een paar dagen geleden al eens een 'verkeerde' vraag gesteld. Vandaar deze nieuwe

        Mijn huidige kitlens heeft maat 55mm.
        De lens die ik wil aanschaffen (Tamron 17-50 f2.8) heeft maat 67 mm

        Ik weet dat scherptediepte bij beide op f8 ongeveer gelijk zal zijn. Nu mijn vraag:
        De grotere maat van de Tamron heeft als effect dat er wsl meer licht door de lens komt. Heeft dit dan een effect op de sluitertijd bij hetzelfde diafragma op beide lenzen of lul ik maar wat uit m'n nek?

        2-Vraag twee (indien ik uit m'n nek lul ):
        Is een diafragma-opening een standaard maat, hiermee bedoel ik dat als je bij eender welke lens je diafragma op bvb f8 zet je overal dezelfde diameter opening krijgt die het licht doorlaat? Ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel.

        alvast bedankt

        grt,
        Raf
        1-
        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Nee, F8 is F8 bij welke lens dan ook en geeft principieel dezelfde belichting en dus ook sluitertijd.

        De F-waarde is "uitgevonden"om lenzen te kunnen vergelijken qua lichtsterkte.

        Geen domme vraag, maar met wat inlezen in deze materie had je zelf kunnen bedenken hoe dat zit.
        2-
        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Nee, F8 is F8 bij welke lens dan ook en geeft principieel dezelfde belichting en dus ook sluitertijd.

        De F-waarde is "uitgevonden"om lenzen te kunnen vergelijken qua lichtsterkte.
        Of je je diafragma dezelfde diameter Bij F8 heeft , hangt af van de actuele brandpuntsafstand.
        De F waarde is een verhouding en geen diameter....

        Geen domme vraag, maar met wat inlezen in deze materie had je zelf kunnen bedenken hoe dat zit.
        De filtermaat is verder totaal irrelevant voorzover je geen filter wil kopen
        Het optisch ontwerp bepaalt hoe groot de frontlens is, maar dat heeft , behalve voor aan te schaffen filters geen relevantie.

        Comment


        • #5
          Re: Heeft de filtermaat betrekking tot iets?

          ok, duidelijke uitleg.
          Waarvoor dank

          grt,
          Raf
          Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

          Comment

          Working...
          X