Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

    Hello Folks,

    Ik zou graag zeer kleine diertjes die kleiner dan 1 mm zijn willen fotograferen, maar het lukt me niet, heeft er misschien iemand een tip. Het fototoestel dat ik meestal gebruik is een Traveler DC7900, maar ik beschik ook nog over een Traveler DC-XZ6 met 10.1 Pixels en 6xoptical zoom. Ik weet dat dit misshien niet de beste toestellen zijn, maar voor mij zijn ze voorlopig voldoende.

    Thanks in advance,

    STYLUS3530

  • #2
    Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

    Werk met een microscoop en plaats de camera op de oculair. Zal zo is mijn eigen foto's posten waarbij ik dit trucje heb gedaan.

    Deze beestjes zijn paar µm groot:




    Echte bacteriën
    Last edited by Rogier; 29 november 2009, 15:02. Reden: Foto's toegevoegd
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

      Dat moet toch lukken: camera er op richten en afdrukken. Of ben je één detail vergeten in de vraag?
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

        @Rogier

        Een microscoop heb ik spijtig genoeg niet

        @hjanssen

        Misschien stel ik het fototoestel wel verkeerd in, maar ik weet niet op welke positie ik zo iets moet fotograferen

        Handleiding DC-XZ6

        Handleiding DC7900

        Comment


        • #5
          Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

          Oorspronkelijk geplaatst door STYLUS3530 Bekijk bericht
          @Rogier

          Een microscoop heb ik spijtig genoeg niet
          heb zelf ook niet zo'n sterke microscoop De foto's heb ik een keer op mijn stage gemaakt voor een stage verslag over 2 methode van Gramkleuring.
          Waar een wil is, is een weg
          ---------------------------------

          Comment


          • #6
            Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

            Oorspronkelijk geplaatst door STYLUS3530 Bekijk bericht
            @hjanssen

            Misschien stel ik het fototoestel wel verkeerd in, maar ik weet niet op welke positie ik zo iets moet fotograferen
            Je vergeet te vertellen hoe je ze erop wil 10.000 op één foto of één beeldvullend.

            De eerste foto is erg makkelijk te maken point&shoot, de tweede is moeilijker en waarschijnlijk alleen mogelijk met een microscoop.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Je vergeet te vertellen hoe je ze erop wil 10.000 op één foto of één beeldvullend.

              De eerste foto is erg makkelijk te maken point&shoot, de tweede is moeilijker en waarschijnlijk alleen mogelijk met een microscoop.
              Welke 1 en 2de foto?
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                Met dit toestel is het m.i. niet mogelijk om objecten van 1mm te fotograferen.

                De nodige vereisten om aan macrofotografie te doen zijn niet aanwezig op het toestel: je kan diafragma en sluitertijd niet manueel instellen, je kan niet manueel scherpstellen en nog meer...
                Als je je echt wilt verdiepen in "kleine beestjes fotograferen" zou ik jou aanraden om wat literatuur door te nemen ivm macrofotografie en de benodigde apparatuur.
                Ik hoop dat je dan zal inzien dat er toch wel bepaalde vereisten zijn ivm camera en objectieven om tot een aanvaardbaar resultaat te komen.

                En dit schrijf ik niet omdat de Traveler een Aldi camera is; met een gelijkaardig toestel van Canon, Nikon enz kan je het ook niet.
                Klassieke fotografie(landschappen, vakantiefoto's, personen..)ja ; echte macro (en micro volgens jouw vraag):nee.
                www.petervdg.net/Portfolio

                Comment


                • #9
                  Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                  Oorspronkelijk geplaatst door luna Bekijk bericht
                  Met dit toestel is het m.i. niet mogelijk om objecten van 1mm te fotograferen.
                  Waarom niet? Als ik op strand een foto maaak, staan miljoenen van die objectjes op.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                    hjanssen:

                    Dat moet toch lukken: camera er op richten en afdrukken. Of ben je één detail vergeten in de vraag?

                    hjanssen:

                    Waarom niet? Als ik op strand een foto maaak, staan miljoenen van die objectjes op.
                    Misschien niet aan mij om hier op te reageren maar aangezien ik persoonlijk geciteerd(2de citaat) ben, doe ik het toch.
                    Vind dit opmerkingen die niks ter zake doen en waar de TS niks aan heeft: TS geeft duidelijk aan dat ie beestjes van 1 mm wil fotograferen en dan zal het wellicht de bedoeling zijn dat je die beestjes duidelijk kan zien. En ik blijf er bij dat zoiets met zo'n toestel niet mogelijk is.

                    Dat de TS één of meerdere details vergeten is in zijn vraag, maakt daarom de vraag niet onbegrijpelijk en toont,volgens mij, aan dat de TS nog niet vertrouwd is met de technische aspecten van "het duidelijk en herkenbaar in beeld brengen van macro-en microscopische objecten of organismen.
                    En dat is geen reden om iemand belachelijk te maken.
                    www.petervdg.net/Portfolio

                    Comment


                    • #11
                      Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                      Niets van aantrekken Luna, je formuleert tenminste een antwoord waar de TS iets aan heeft
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                        @Luna,

                        Thanks voor het duidelijke antwoord, daar ik de foto slechts 1 maal moet maken, zal ik echter naar een andere oplossing moeten zoeken. Het probleem dat zich stelt is dat ik meestal gewone foto's maak, maar nu heb ik in mijn huis een ongewenste bewoner, maar daar ik niet weet wat voor diertje het is wou ik het fotograferen om zo aan de naam te komen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                          Je kan misschien een gecropte foto plaatsen, al is de kwaliteit slecht. De kans zit er in dat we je al wel wat op weg kunnen helpen met de identificatie, al zit een soortnaam er dan waarschijnlijk niet in.
                          Canon 350D, sigma 105 mm macro, sigma 28-135 mm

                          Comment


                          • #14
                            Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                            Voor een compactcamera kan je ook goed een omgekeerde 50mm, 35mm, of 28mm-lens houden. In combinatie met die 6X zoom zal je al een heel sterke vergroting krijgen
                            (28mm geeft sterkere vergroting dan 50mm).

                            Of hoe ik het zelf deed tot anderhalf jaar geleden: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...ns-215438.html

                            Comment


                            • #15
                              Re: Zeer kleine beestjes fotograferen met Traveler DC7900

                              Met een omgekeerde 50mm lens op een 1:1 macrolens moet het lukken.
                              Ik heb zo eens vogelvlooien gefotografeerd
                              Hier kun je ze zien: http://users.telenet.be/beertjesfoto...orbeelden.html

                              Dit was de opstelling:



                              Het is inderdaad zo dat macro's met een compact eenvoudiger is dan met een DSLR of fullframe.
                              Hier is wat meer info:
                              Last edited by Beertje2; 4 december 2009, 12:26.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X