Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het leven zoals het is : Zagerij in India

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het leven zoals het is : Zagerij in India

    Tijdens businesstrip vorige week naar India, de mogelijkheid gekregen om een bezoek te brengen aan een paar zagerijen.
    Allerlei houtsoorten worden aangevoerd in de havens van Kandla en Mundra in het westen van India, en worden met vrachtwagen geleverd aan de zagerijen rondom Gandhidham. Er zijn zo'n 1000 van die zagerijen in de buurt. Elk stelt tussen de 250 en 400 mensen tewerk.

    De boomstammen liggen geduldig te wachten. Eerst zullen ze een bad krijgen voor een weekje zodat de schors er makkelijker afgaat.



    Er zijn verschillende eindprodukten. Eén ervan is mulitplexplaten. Om zo'n plaat te maken uit verschillende laagjes hout, gaan de boomstammen in de machine die ze vervolgens 'pelt' tot een dunne laag.



    Zo komt het eruit aan de andere kant :



    Naast de arbeiders die er werken, spelen de kinderen ook in de zagerij. Dit meisje heeft duidelijk iets met oren.



    Kleinere kindjes vinden tussen de machines zelfs een plaatsje om ondanks het lawaai en stof toch een tukje te doen. (Grote crop)



    Naast multiplexplaten, worden er ook balken, plankjes, plankenvloeren en dies meer gemaakt. Je ziet de zaagmachine bijna niet meer staan temidden van hopen hout.



    Plankenvloeren moet ook een eerste beschermingslaag krijgen vooraleer ze vertrekken uit de zagerij. Deze jongen legt elke dag een vloerke, en brengt de laag aan, evenwel zonder eigen bescherming.



    Er is ook plaats voor godsdienst, al blijkt dit niet op de meest veilige plaats te zijn...



    Van de 'restjes' worden grote 'blokkenplaten' gemaakt.



    Als er over de prijs is overeengekomen, en dat kan een tijdje duren, kan het hout worden opgeladen. Een karwei dat bijna een hele dag duurt. Over een paar dagen kunnen de meubelmakers aan het werk.

    Arbeiders in de zagerijen verdienen zo'n 100 EUR per maand. Ze werken 6 dagen op 7 van 9 uur 's morgens tot 9 uur 's avonds.





    PS : Foto's waren eerst niet zichtbaar omdat linken naar de mobilme gallery van apple blijkbaar niet kan. Dus fotookes aangepast naar formaat onder 250kb en op Skynetblog gezet.
    Last edited by Dr.Love; 29 november 2009, 15:23. Reden: links naar foto's aangepast
    Groeten,
    Nic H.
    Pentax K7

  • #2
    Re: Het leven zoals het is : Zagerij in India

    Ik zie geen foto's. Ben ik de enige?
    [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

    Comment


    • #3
      Re: Het leven zoals het is : Zagerij in India

      hier ook niets
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Het leven zoals het is : Zagerij in India

        kom op hè, je weet toch hoe het werkt!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Het leven zoals het is : Zagerij in India

          [Mod]
          Ik verhuis het topic naar het Test Forum omdat de foto's niet zichtbaar zijn.
          Als de foto's zichtbaar zijn, contacteer gerust een moderator om het topic weer naar Fotoverhalen te verplaatsen.

          Edit: Foto's zijn zichtbaar, het topic is weer naar fotoverhalen verplaatst.
          Last edited by Sannepoes; 29 november 2009, 16:35.

          Comment


          • #6
            Re: Het leven zoals het is : Zagerij in India

            ik zie de foto's.
            interessante reportage
            fotografisch vind ik de foto van het meisje met de oortekening het boeiendst.

            Comment

            Working...
            X