Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accumulatiekachels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accumulatiekachels

    Ik heb onlangs accumulatiekachels gekocht. Maar nu was men vraag hoe ik ze moet aansluiten omdat het op 400V is. ik heb slechts 230 liggen. Ik had iets vernomen over omschakelen en doorverbinden, maar ik wil dat toch ineens tegoei doen. Ook wil ik graag weten waar ik de externe thermostaat moet tussenzetten. Mijn gedacht was tussen de voeding van de het dagelement/ventilator en de hoofdkast.
    Laat me maar iets weten

    mvg
    Astra'ke

  • #2
    Re: Accumulatiekachels

    graag eerst even het merk en type van de accumulatiekachels doorgeven zou een hulp kunnen zijn.

    Comment


    • #3
      Re: Accumulatiekachels

      kachels kunnen gemakkelijk van 380 naar 220 gezet worden ( ik heb AEG )
      Last edited by Guest13; 12 januari 2011, 10:07. Reden: typfout

      Comment


      • #4
        Re: Accumulatiekachels

        Oorspronkelijk geplaatst door Astra'ke Bekijk bericht
        Ik heb onlangs accumulatiekachels gekocht. Maar nu was men vraag hoe ik ze moet aansluiten omdat het op 400V is. ik heb slechts 230 liggen. Ik had iets vernomen over omschakelen en doorverbinden, maar ik wil dat toch ineens tegoei doen. Ook wil ik graag weten waar ik de externe thermostaat moet tussenzetten. Mijn gedacht was tussen de voeding van de het dagelement/ventilator en de hoofdkast.
        Laat me maar iets weten

        mvg
        Astra'ke
        Die 230V is dat monofasig ? Dan wordt het een serieus probleem.
        Als je driefasig 3x230V hebt is het misschien nog te doen.
        Hoeveel KW vermogen zijn die kachels ?
        Zijn ze nieuw of tweedehands ?
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

        Comment


        • #5
          Re: Accumulatiekachels

          Het gaat over accumulatiekachels van AEG. (WSP 308 / EWS 0115 en EWS 0116) 1 van 3kW en 1 van 4kW. Deze zijn tweedehands. En de 230 is dus degelijk wel 2 fasig. Maar ik moet men meter nog laten veranderen van enkel tarief, naar dubbel tarief. Dan kan ik best ook ineens omschakelen naar 3 fasig. Of is het nog op een andere manier op te lossen, zodat ik de 2 fasen kan blijven behouden. Want men nieuwe zekeringkast is er niet op voorzien.

          Greetz
          Astra'ke
          Last edited by Astra'ke; 29 november 2009, 19:40.

          Comment


          • #6
            Re: Accumulatiekachels

            Die van 3 KW kan je monofasig aansluiten, die van 4 KW zal nipt worden.
            Als je een driefasige aansluiting vraagt dan moet je ganse installatie in de zekeringkast geherkableerd worden en zal je je ganse electrische installatie moeten laten herkeuren.
            Om dan nog te zwijgen van de kostprijs voor dit alles.
            Je had misschien beter eerst dit topic geopend en pas dan (eventueel) gekocht....
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

            Comment


            • #7
              Re: Accumulatiekachels

              4000 watt is toch maar 18 amp? gewoon ne Xvb van 2x4+4 steken en 25 amp afzekeren ?
              Last edited by Guest13; 12 januari 2011, 10:09.

              Comment


              • #8
                Re: Accumulatiekachels

                Het is niet omdat ik inderdaad vergeten ben te vermelden dat TS moet zorgen dat die kachels op één of ander nachttarief moeten opladen dat ik truut verkoop hé.

                Ik heb 20 jaar klantendienst gedaan voor Electrabel, zal er dus misschien wel iets van kennen.
                Maar ik denk dat TS niet erg onderlegd is in electriciteit, daarom begin ik niet in detail over draadsecties en zo. Dat laat hij vermoedelijk beter over aan een electricien.

                Als je een teller laat bijplaatsen voor uitsluitend nachttarief dan moet de installatie gekeurd worden, vroeger alleen het nieuwe gedeelte, maar het zou mij niet verwonderen dat nu de ganse installatie moet herkeurd worden. Dit laatste zeker en vast als ge ook overgaat van mono naar driefasig voor uw bestaande installatie.
                Ik zou dus ZEKER opteren voor een dubbeltariefteller (geen keuring nodig) en werken met een relais dat de circuit met de kachels alleen 's nachts van stroom voorziet.
                Vraag, als men de dubbeltarieteller komt plaatsen om een contact te voorzien voor een voorkeurschakelaar. Dat dient in feite om een boiler 's nachts te sturen op dubbel tarief,maar kan perfect dienen om accumulatiekachels te sturen.
                Wettelijk moet je dan ook wel die nieuwe leiding voor de kachels laten keuren, maar de keuring zal niet geëist worden door de netuitbater als die enkel een dubbel tariefteller komt plaatsen.
                Als je alle meerkost rekent die TS gaat moeten op tafel leggen om toch maar driefasen en uitsluitend nachttarief binnen te krijgen, dan zal hij al een héééééééééééééél lange grijze baaard hebben eer hij dat geld via het verschil tussen de nachtprijs van zijn dubbeltariefmeter en de nachtprijs van uitsluitend nacht terugverdiend heeft.
                En als je mij voor elke woning in Belgie 1 euro geeft waar er op het net enkel 3 x 230 zonder nulleider voorhanden is en GEEN 400V met nulleider, dan kan ik mij direct een FF camera kopen met het duurste glas. Het zijn er nog duizenden.
                Dus, voor je nog eens "truut" gebruikt, misschien even nadenken.

                Uiteindelijk blijf ik erbij dat TS nogal ondoordacht gehandeld heeft door eerst de kachels te kopen en dan info te komen vragen.
                Last edited by nete; 29 november 2009, 22:11.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                Comment


                • #9
                  Re: Accumulatiekachels

                  En aangezien dit vermogen teveel is om bij op het "dag" gedeelte te zetten, hangt hij er altijd aan vast, aan die keuring.

                  En of hij nu nog 3 x 380 of 3 x 220 krijgt, waar slaagt dat nu dan op
                  Als hij 380 krijgt , dan sluit hij het aan tussen de 3 fazen en de nul, en anders gewoon op de 3 fazen 220 volt ( AEG zijn weerstanden zijn 220 V. heb nog geen kachel tegengekomen met weerstanden van 380V, dus je FF en glas zal nog even moeten wachten.. want op alle bij de driefaze netten ( 220 of 280) sluit hij die 4 kw 3 fazig aan zonder probleem.
                  Last edited by Guest13; 12 januari 2011, 10:10.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Accumulatiekachels

                    Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                    En aangezien dit vermogen teveel is om bij op het "dag" gedeelte te zetten, hangt hij er altijd aan vast, aan die keuring.

                    En of hij nu nog 3 x 380 of 3 x 220 krijgt, waar slaagt dat nu dan op
                    Als hij 380 krijgt , dan sluit hij het aan tussen de 3 fazen en de nul, en anders gewoon op de 3 fazen 220 volt ( AEG zijn weerstanden zijn 220 V. heb nog geen kachel tegengekomen met weerstanden van 380V, dus je FF en glas zal nog even moeten wachten.. want op alle bij de driefaze netten ( 220 of 280) sluit hij die 4 kw 3 fazig aan zonder probleem.
                    Waarom zou 7 KW nu teveel zijn om aan te sluiten op zijn "dag" gedeelte, vermits die 7 kW enkel 's nachts aanliggen ?
                    Enne 3 en 4 KW kan je perfect monofasig aansluiten. Desnoods, als het meer dan 1 weerstand is zet je ze gewoon parallel.
                    En hij "krijgt" wat er in de straat voorhanden is, niet wat hij "vraagt". Maar jij kwam doodleuk verkondigen: En dan krijg je zowieso 3 x 380 V en een nulleider, en je hebt alles wat je wenst.
                    Ik hoop dat TS hier eens komt posten wat uw oplossing in totaal zal kosten, hij zou wel eens steil achterover kunnen vallen.
                    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                    Comment


                    • #11
                      Re: Accumulatiekachels

                      ps : heb men abonement op deze topic afgezet, dus schrijf allemaal nog maar wat je wil, ik lees het toch niet meer.
                      Last edited by Guest13; 12 januari 2011, 10:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Accumulatiekachels

                        Oorspronkelijk geplaatst door Scherpie Bekijk bericht
                        ps : heb men abonement op deze topic afgezet, dus schrijf allemaal nog maar wat je wil, ik lees het toch niet meer.
                        Ben benieuwd.

                        Ik ben de eerste om te zeggen dat een nieuwe installatie moet gekeurd worden.
                        Maar als de bestaande installatie van TS voldoet om op stopcontacten 3 à 4 KW aan te sluiten (minimum draden van 2,5 mm2 en beveiligd met automaten van 20A) en gekeurd is, dan zou ik in zijn geval toch op deze manier te werk gaan voor die twee kachels: ik kableer de kachels intern monofasig, ik zet er een stuk kabel aan met 2,5mm2 draden en een geaarde stekker. Ik plaats in het stopkontakt een schakelklok die 4 KW kan schakelen en laat die combinatie vanaf middernacht tot 7 uur stroom geven aan de kachel. Beide kachels moeten dan wel op stopcontacten komen die op verschillende zekeringen zitten. Waarom van 0 uur tot 7 uur ? Omdat je dan tussen 22 en 24 uur nog een wasje of een vaatwasje kan laten draaien op het goedkope tarief.
                        Wat wel een probleem zal geven met deze werkwijze, zijn eventueel aanwezige dagelementen in de kachels. Die kan je dan niet gebruiken.
                        Technisch is dat dan juist hetzelfde of je steekt een wasmachine van 3,5 KW in een stopcontact via een klok om 's nachts te wassen.
                        Als er hier sprake was geweest van kachels van 6KW dan had Scherpie het wel bij het rechte eind. Maar in dit geval bestaat er bijna zeker een véél goedkoper alternatief.
                        En dan vraag je gewoon een dubbeltariefmeter aan. Mogelijks moet hiervoor zelfs de bestaande meterkast niet vervangen worden.

                        Maar altijd zo'n zaken toevertrouwen aan mensen die op de hoogte zijn van electrische installaties.
                        Last edited by nete; 30 november 2009, 10:45.
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                        Comment


                        • #13
                          Re: Accumulatiekachels

                          Ik ben dus alles aan het verbouwen, ook men elektriciteitsleidingen. Van "gewone" elektriciteit (licht en stopcontacten) ken ik wel wat, het is gewoon omdat het met 3 fasen ed is. Ik moet zoizo een andere meter laten zetten, omdat ik nog geen nachttarief heb. Momenteel heb ik zo een oude bakkelieten meterkast, met daarop 230V 10 (60) A

                          Comment


                          • #14
                            Re: Accumulatiekachels

                            Da's natuurlijk een heel andere situatie.

                            Laat echter je hoofd niet op hol brengen inzake driefasen.

                            Een driefasige aansluiting (als je geen driefasige motoren hebt) is in bijna alle gevallen nutteloos en oncomfotabel (tenzij je er een smak geld tegenaan smijt om de stroomsterkte per fase hoog genoeg te krijgen). En het eeuwige argument "je kan je installatie beter verdelen" is totaal naast de kwestie. Waarom zou je een installatie moeten zitten verdelen over drie fasen als je meer comfort hebt met één die ge helemaal niet moet verdelen ?

                            Een voorbeeld: een driefasige aansluiting op 400/230V met 20A beveiliging geeft je hetzelfde vermogen dan een monofasige met een hoofdautomaat van 60A.
                            Met die monofasige kan je 14 KW tegelijk aan toestellen laten werken, met die driefasige kan je per fase slechts 4,6 KW tegelijk aanzetten. Zet je een wasmachine op één fase, dan moet je bv. de vaatwas al op een andere fase zetten, of je kan ze niet gelijktijdig gebruiken. Het wordt dus een echt puzzelwerk.
                            Om hetzelfde comfort (min of meer) te halen zou je al minstens 3fasig 32 A moeten vragen, en dat gaat je eenmalig een pak geld kosten.
                            Ik denk nog altijd dat je uiteindelijk goedkoper zal uitkomen door enkel een dubbeltariefteller te nemen, monofasig 50A te vragen en daarop de kachels ook aan te sluiten en te zorgen dat ze enkel 's nachts opladen. Je betaalt tenslotte voor het bijplaatsen van de speciale meter + jaarlijks een vast recht. Het zal een hele tijd duren eer je die meerprijs eruit haalt door het nog iets goedkopere "uitsluitend nachttarief". Vergeet ook niet dat je met een dubbeltariefmeter van vrijdagavond tot maandagmorgen aan één stuk nachttarief hebt op AL je verbruik.
                            Last edited by nete; 30 november 2009, 19:00.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                            Comment


                            • #15
                              Re: Accumulatiekachels

                              Is het niet zo dat voor de prijsbepaling van de installatie gewoon gekeken wordt naar het aantal A dat door de hoofdkast gaat ?
                              60A monofazig is dus meer dan 20 A 3-fazig, en dus duurder ? Qua vermogen is het wel gelijk natuurlijk...

                              Ik heb hier ook elektrisch verwarming van AEG. 3 en 5 kW, maar hier wel 3-fazig aangesloten, en werkend op uitsluitend nachttarief (evenals de waterboiler).
                              Ik had daar wel nog graag een elektronische klokthermostaat op geplaatst. Iemand die weet welke types compatibel zijn met elektrische verwarming ? Liefst 1 zonder batterij-voeding.
                              Een dag-element zit niet ingebouwd (maar je kan nooit weten), en het "opladen" regel ik op de verwarmingen zelf (dus zonder sensor).
                              Met die eco-bons : k'moet toch iets vinden om ze uit te geven...
                              Last edited by polleke_cgc; 30 november 2009, 16:47.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X